- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Titanium versionen med 125 hk.
First World Testdrive: Ford Puma
Ny Puma springer ind på SUV markedet
Af Søren Clauding - februar 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I disse dage er den helt nye Ford Puma parat til, at springe ind på det danske bilmarked og til at gøre et effektivt indhug i klassen for kompakte crossovere, som udgør cirka 10 procent af det samlede danske bilsalg. 1300 danske nummerplader vil inden årets udgang være skruet fast på den markante front og det atletiske bagparti, forventer man hos Ford i Danmark.

Det er nemlig en bil, som især i kraft af sit karakteristiske design skiller sig ud fra mængden, forudsat man ikke sammenligner med andre Ford vogne. For slægtskabet fornægter sig ikke, hvad man kunne gætte på, at "én gang Ford altid Ford"-bilkøberne vil sætte pris på. Meget er anderledes, men familieforholdet er uændret.

Større end forgængeren
Det gælder langt henad vejen også samhørigheden med Ford Fiesta. Den nye Puma er baseret på samme platform, men den er noget større end Fiesta. Den er også større end Ford EcoSport, som er det nærmeste man kan komme en forgænger. Men forskellen er så stor, at hvis ikke man vidste det, ville man ikke gætte på det.

Visuelt er Ford Puma helt i sin egen verden. Det gælder også navnet, som kun delvis er en reminiscens fra fortiden. I forbindelse med de første internationale prøvekørsler af den nye Puma på udfordrende veje nord for Malaga i Spanien, fortalte Puma designeren, at den nye bil alene havde fået sit navn, fordi en pre-test af designet havde fået en af deltagerne til spontant at udbryde: Den ligner en puma. Og så var det ligesom givet - fortiden også taget med i betragtning.

For et par årtier siden producerede Ford nemlig en Puma. Og med almindelig skepsis overfor, hvad man får fortalt, er vi ikke helt sikre på at fortællingen er hele sandheden. For trods de mange år, er der visse ligheder. Det ændrer dog heller ikke på noget, for Ford har jo haft stor succes med andre genoplivede fortidsmodeller, og Fords historie behøver de ikke skamme sig over.

Sportslig og praktisk
Den nye Puma er som enhver bil et kompromis mellem udseende, funktion og produktionspris. Den skulle have et sportsligt dynamisk look, den skulle være praktisk i hverdagen, og den skulle også være til at betale for menneskepenge.

Hvad det sidste angår rammer Ford niveauet i klassen. Prisen for den billigste version er 227.100 kroner, og det inkluderer Titanium udstyret, der er den luksuøse/komfortable variant. Udstyrslisten er omfattende og parallelt med designet en vigtig grund til sætte Puma på shortlisten, når man skal ud at købe ny bil.

Og så er der lige en grund til… Ford har nemlig nytænkt bagagerummet.

Mega praktisk
Det atletiske design inkluderer et skrånende næsten coupéagtigt bagparti, som traditionelt lægger begrænsninger på udnyttelsen, især i højden. Løsningen kalder man ”MegaBox”, og ordet er måske en smule overdrevet. Det er brugen til gengæld ikke. I praksis er der tale om, at man under bagagerumsbunden har skabt et rum i den ene side i stedet for et rum mellem hjulkasserne i bilens bredde.


Rummet er så dybt, at det flugter vognbunden og derved kan man placere ting på højkant, som ellers skulle have været lagt ned. Normalt uhensigtsmæssigt, hvis man fx vil transportere en større potteplante. Nu kan den i op til 115 cm højde stå opret, så jorden bliver i potten.




Men man har tænkt videre, for MegaBoxen på 68 liter i mild hybrid udgaven, som tilsammen med resten af bagagerummet har øget bagagekapaciteten til 401 liter - i den kun 4,20 meter lange bil - er også beklædt, så man i princippet kan fylde den med vand som et andet badekar.

Spules rent

Det er der næppe brug for i dagligdagen, men våde gummistøvler, regntøj og andet kan anbringes i rummet, som desuden er udstyret med en bundprop. Når vandet er løbet af, skruer man proppen af og på et øjeblik er der samlet en lille sø under vognen. MegaBoxen er derpå let at rengøre, man kan spule det med en vandslange, hvis man vil, og resten af bagagerummet er fortsat pænt og ordentligt.

At man også vil kunne få elektrisk åbning af bagagerumsklaplen, som er unikt i klassen, og oveni købet vil kunne aktivere åbningen med et spark under kofangeren, hvis man fx har hænderne fulde, gør ikke anvendeligheden ringere. Desuden er rummet så regulært, at man har let ved at udnytte hvert et hjørne.

Coupéformen
Det skal dog tilføjes, at bagagerumskapaciteten øjensynlig også er opnået lidt på bekostning af bagsæde-benpladsen. Den er moderat, men da loftshøjden trods coupéformen er acceptabel (man skal dog måske nok lige dukke sig en smule ved ind- og udstigning), føler man ingen trykkende fornemmelse på bagperronen. Bagsæderyglænene kan naturligvis foldes ned og derved øge bagagepladsen.

Som altid skal man lige konsultere udstyrs-listen for standardudstyr og ekstraudstyr, men da Titanium er laveste udstyrs niveau i Danmark, er der ikke mange ekstraudgifter i udsigt, hvis den rullende vildkat forvandles til ens foretrukne kæledyr. Foruden Titanium har Ford også en sportslig ST-Line version på programmet og sidst på året følger så den ekstra luksuøse Vignale version, som også vil kunne købes i Danmark.

Andre Ford prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Ford Puma: Agil og letkørt med ægte Ford dynamik>

Den nye Ford Puma er ikke til at komme uden om, hvis man er på jagt efter en kompakt SUV/crossover. Vi har prøvet den på snoede spanske landeveje - med vilje i den svagest motoriserede af de nye mild hybrid motorer. Fuld HD.


Udpluk fra udstyrslisten
Standardudstyrslisten for Titanium inkluderer bl.a. 17” alufælge (de prøvekørte biler havde 18”), tågeforlygter, el-foldbare sidespejle, sportsforsæde med lændemassage, vognbaneassistent, kamerabasseret automatisk nødbremse, fartpilot, trådløs oplader, sædevarme, ratvarme, forrudevarme, klimaanlæg, regnsensor, p-sensorer bag, radio med SYNC3, Apple CarPlay, navigation og 7 højtalere.

Standardudstyrslisten for ST-Line inkluderer bl.a. 17” alufælge (de prøvekørte biler havde 18”), tågeforlygter, automatisk op- og nedblænding, 12,3” digital instrumentering, sportsforsæder med røde syninger, sportsundervogn, nøglefri start, el-foldbare sidespejle, sportsforsæde med lændemassage, vognbaneassistent, kamerabasseret automatisk nødbremse, fartpilot, trådløs oplader, sædevarme, ratvarme, forrudevarme, klimaanlæg, regnsensor, p-sensorer bag, radio med SYNC3, Apple CarPlay, navigation og 7 højtalere.

Link til importøren

18" fælgene er ekstraudstyr.




Præsentation i fri luft og halvmåneskin: Den kommende Vignale model af den helt nye Ford Puma.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt