- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Titanium versionen med 125 hk.
First
World Testdrive: Ford PumaNy Puma
springer ind på SUV markedet
Af Søren Clauding - februar 2020
I disse dage er den helt nye Ford Puma parat til, at
springe ind på det danske bilmarked og til at gøre
et effektivt indhug i klassen for kompakte
crossovere, som udgør cirka 10 procent af det
samlede danske bilsalg. 1300 danske nummerplader vil
inden årets udgang være skruet fast på den markante
front og det atletiske bagparti, forventer man hos
Ford i Danmark.
Det er nemlig en bil, som især i kraft af sit
karakteristiske design skiller sig ud fra mængden,
forudsat man ikke sammenligner med andre Ford vogne.
For slægtskabet fornægter sig ikke, hvad man kunne
gætte på, at "én gang Ford altid Ford"-bilkøberne
vil sætte pris på. Meget er anderledes, men
familieforholdet er uændret.
Større end forgængeren
Det gælder langt henad vejen også samhørigheden med
Ford Fiesta. Den nye Puma er baseret på samme
platform, men den er noget større end Fiesta. Den er
også større end Ford EcoSport, som er det nærmeste
man kan komme en forgænger. Men forskellen er så
stor, at hvis ikke man vidste det, ville man ikke
gætte på det.
Visuelt er Ford Puma helt i sin egen verden. Det
gælder også navnet, som kun delvis er en reminiscens
fra fortiden. I forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den nye Puma på
udfordrende veje nord for Malaga i Spanien, fortalte
Puma designeren, at den nye bil alene havde fået sit
navn, fordi en pre-test af designet havde fået en af
deltagerne til spontant at udbryde: Den ligner en
puma. Og så var det ligesom givet - fortiden også
taget med i betragtning.
For et par årtier siden producerede Ford nemlig en
Puma. Og med almindelig skepsis overfor, hvad man
får fortalt, er vi ikke helt sikre på at
fortællingen er hele sandheden. For trods de mange
år, er der visse ligheder. Det ændrer dog heller
ikke på noget, for Ford har jo haft stor succes med
andre genoplivede fortidsmodeller, og Fords historie
behøver de ikke skamme sig over.
Sportslig og praktisk
Den nye Puma er som enhver bil et kompromis mellem
udseende, funktion og produktionspris. Den skulle
have et sportsligt dynamisk look, den skulle være
praktisk i hverdagen, og den skulle også være til at
betale for menneskepenge.
Hvad det sidste angår rammer Ford niveauet i
klassen. Prisen for den billigste version er 227.100
kroner, og det inkluderer Titanium udstyret, der er
den luksuøse/komfortable variant. Udstyrslisten er
omfattende og parallelt med designet en vigtig grund
til sætte Puma på shortlisten, når man skal ud at
købe ny bil.
Og så er der lige en grund til… Ford har nemlig
nytænkt bagagerummet.
Mega praktisk
Det atletiske design inkluderer et skrånende næsten
coupéagtigt bagparti, som traditionelt lægger
begrænsninger på udnyttelsen, især i højden.
Løsningen kalder man ”MegaBox”, og ordet er måske en
smule overdrevet. Det er brugen til gengæld ikke. I
praksis er der tale om, at man under
bagagerumsbunden har skabt et rum i den ene side i
stedet for et rum mellem hjulkasserne i bilens
bredde.
Rummet er så dybt, at det flugter vognbunden og
derved kan man placere ting på højkant, som ellers
skulle have været lagt ned. Normalt
uhensigtsmæssigt, hvis man fx vil transportere en
større potteplante. Nu kan den i op til 115 cm højde
stå opret, så jorden bliver i potten.
Men man har tænkt videre, for MegaBoxen på 68 liter
i mild hybrid udgaven, som tilsammen med resten af
bagagerummet har øget bagagekapaciteten til 401
liter - i den kun 4,20 meter lange bil - er også
beklædt, så man i princippet kan fylde den med vand
som et andet badekar.
Spules rent
Det er der næppe brug for i dagligdagen, men våde
gummistøvler, regntøj og andet kan anbringes i
rummet, som desuden er udstyret med en bundprop. Når
vandet er løbet af, skruer man proppen af og på et
øjeblik er der samlet en lille sø under vognen.
MegaBoxen er derpå let at rengøre, man kan spule det
med en vandslange, hvis man vil, og resten af
bagagerummet er fortsat pænt og ordentligt.
At man også vil kunne få elektrisk åbning af
bagagerumsklaplen, som er unikt i klassen, og oveni
købet vil kunne aktivere åbningen med et spark under
kofangeren, hvis man fx har hænderne fulde, gør ikke
anvendeligheden ringere. Desuden er rummet så
regulært, at man
har let ved at udnytte hvert et hjørne.
Coupéformen
Det skal dog tilføjes, at bagagerumskapaciteten
øjensynlig også er opnået lidt på bekostning af
bagsæde-benpladsen. Den er moderat, men da
loftshøjden trods coupéformen er acceptabel (man
skal dog måske nok lige dukke sig en smule ved ind-
og udstigning), føler man ingen trykkende
fornemmelse på bagperronen. Bagsæderyglænene kan
naturligvis foldes ned og derved øge bagagepladsen.
Som altid skal man lige konsultere
udstyrs-listen for standardudstyr og ekstraudstyr,
men da Titanium er laveste udstyrs niveau i Danmark,
er der ikke mange ekstraudgifter i udsigt, hvis den
rullende vildkat forvandles til ens foretrukne
kæledyr. Foruden Titanium har Ford også en sportslig
ST-Line version på programmet og sidst på året
følger så den ekstra luksuøse Vignale version, som
også vil kunne købes i Danmark.
Læs også:
Ford Puma: Agil og letkørt med ægte Ford dynamik> Den nye Ford Puma er ikke til at komme uden
om, hvis man er på jagt efter en kompakt
SUV/crossover. Vi har prøvet den på snoede spanske
landeveje - med vilje i den svagest motoriserede af
de nye mild hybrid motorer. Fuld HD.
Udpluk fra udstyrslisten
Standardudstyrslisten for Titanium inkluderer bl.a.
17” alufælge (de prøvekørte biler havde 18”),
tågeforlygter, el-foldbare sidespejle, sportsforsæde
med lændemassage, vognbaneassistent, kamerabasseret
automatisk nødbremse, fartpilot, trådløs oplader,
sædevarme, ratvarme, forrudevarme, klimaanlæg,
regnsensor, p-sensorer bag, radio med SYNC3, Apple
CarPlay, navigation og 7 højtalere.
Standardudstyrslisten for ST-Line inkluderer bl.a.
17” alufælge (de prøvekørte biler havde 18”),
tågeforlygter, automatisk op- og nedblænding, 12,3”
digital instrumentering, sportsforsæder med røde
syninger, sportsundervogn, nøglefri start,
el-foldbare sidespejle, sportsforsæde med
lændemassage, vognbaneassistent, kamerabasseret
automatisk nødbremse, fartpilot, trådløs oplader,
sædevarme, ratvarme, forrudevarme, klimaanlæg,
regnsensor, p-sensorer bag, radio med SYNC3, Apple
CarPlay, navigation og 7 højtalere.Link til importøren
18" fælgene er ekstraudstyr.
Præsentation i fri luft og halvmåneskin: Den
kommende Vignale model af den helt nye Ford Puma.
Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding