Toyota Yaris fejrer 20 års jubilæum i
år. Et sådan skal naturligvis fejres og det har
Toyota i Danmark da også gjort på behørig vis. Det
er ikke usædvanligt, at bygge en jubilæumsmodel.
Heller ikke, at finde en gammel bil frem ved sådan
en anledning. Men det er helt usædvanligt, at stille
en fuldstændig ny bil til rådighed for en
testkørsel, 20 år efter at den blev bygget.
Jubilæumsmodellen er en Yaris Hybrid
Y20, gylden med elegant grå-tonet tag. Den 20 år
gamle bil er ligeså gylden, ja, mere faktisk, for
den er gylden over det hele. Undtagen dér på
motorhjelmen, hvor Toyota medarbejderne tog lidt for
hårdt fat, dengang bilen stod på Toyotas center i
Fredericia, og medarbejderne skulle trænes i at
polere biler.
Lakken var ganske enkelt poleret væk
i et punkt - se billedet - for også dengang gik
Toyota medarbejderne grundigt til værks. En
egenskab, som mange gange senere i analyser har
placeret Toyota øverst på listen, når det gjaldt
kundetilfredshed og produktkvalitet.
Luftes for første gang Bilen var den allerførste Yaris,
der kom til Danmark. Den har stået stille hele sit
liv, men i anledning af jubilæet blev støvet tørret
bort, den blev sendt gennem en vaskehal og så fik vi
mulighed for at prøve den. Og det første indtryk?
Forbavsende godt
Visuelt er den i sammenligning med
Y20 et unikt udtryk for det kvantespring, Toyota har
taget over de 20 år. Fra at være en sød lille
praktisk bil til en fornuftig pris - 125.000 kroner
for den billigste - har Yaris udviklet sig til at
være en moderne, fancy og dynamisk kompaktbil med en
god portion pondus - til 125.000 kroner for den
billigste version. Og der er ikke tale om en
skrivefejl… prisen er præcis den samme i 2019 som
for 20 år siden.
Hybridmotor Y20
er godt nok ikke den billigste Yaris, og den
billigste Yaris har da heller ikke hybridmotor, men
også dét fortæller meget om udviklingen.
Hybridteknologien blev introduceret i Yaris i 2012
og den beslutning var medvirkende til, at Yaris
vedblev med at være en guldgruppe for Toyota og en
guldgruppe for kunderne, som i den grad har taget
hybridteknologien til sig.
I Danmark har Yaris hybrid ikke bare
været den mest solgte hybridbil siden introduktionen
- måske ikke så svært, for der var ingen
konkurrenter dengang. Men den er det fortsat og i
dag køber flere danskere Yaris med hybrid end uden.
Linea Luna Den prøvekørte Toyota Yaris fra
1999 er en såkaldt Linea Luna udstyrs version med
1,3 liters benzinmotor og variabel ventil styring.
Den leverer op til 86 hk, suppleret af et
drejningsmoment på op til 124 Nm og den bliver
hjulpet på vej af en 5-trins manuel gearkasse.
Det forbavsende gode førstehånds
indtryk underbygges hen ad vejen. Den gamle nye
Yaris er lydløs, komfortabel og kører udmærket.
Alligevel falder den, hvad kørslen angår, igennem på
flere punkter. Den har nemlig ikke servostyring.
Stærke overarme og forringet
stabilitet
Det stiller krav til førerens
overarme, når der skal manøvreres ved lav fart. Det
har man fra instruktørernes side kompenseret lidt
for ved at tilpasse hjulgeometrien og den mekaniske
styring. Uden tilpasning ville Yaris'en have været
umulig at køre. Men omvendt har det forringet
køreegenskaberne ved høj fart, hvor stabiliteten er
gået lidt fløjten.
Den første Yaris er
ualmindelig rummelig. Den måler blot 3,62 meter i
længden og man disponerer alligevel over 205
bagagerumsliter, som kan øges til 950 liter, når
bagsæderyglænene foldes frem. Bagsæderne kan desuden
justeres i længderetningen, hvilket faktisk gør den
mere fleksibel og alsidig end det moderne
sidestykke.
Uheldig instrumentering Den har er et fremragende dobbelt
handskerum, men den har kun to airbags, og sikkerhed
optager nu engang plads. Og så satte Toyota nye
standarder for instrumentering ved at placere de
primære instrumenter i midterkonsollen. Det er de
heldigvis gået bort fra, for centerinstrumentering
er undertegnede i hvert fald ikke begejstret for.
Men, præcis som Toyota 12 år senere
revolutionerede verden med hybridmotor i en Yaris,
tog den første generation også kunderne med storm.
Året efter introduktionen blev den ”Car of the Year”
i Europa og den var på salgssiden en kæmpe succes.
Men indrømmet, der er sket meget
siden dengang.
Læs selv…
Den gamle Yaris var 3-dørs og indstigningsforholdene
til bagsædet noget besværlige. |