- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Toyota Yaris anno 1999: Bilen havde ikke kørt en kilometer før Toyota satte nummerplader på i anledning af 20 års jubilæet.
20 gyldne år for Toyota Yaris
 - og flere er i vente
Af Søren Clauding - september 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota Yaris fejrer 20 års jubilæum i år. Et sådan skal naturligvis fejres og det har Toyota i Danmark da også gjort på behørig vis. Det er ikke usædvanligt, at bygge en jubilæumsmodel. Heller ikke, at finde en gammel bil frem ved sådan en anledning. Men det er helt usædvanligt, at stille en fuldstændig ny bil til rådighed for en testkørsel, 20 år efter at den blev bygget.

Jubilæumsmodellen er en Yaris Hybrid Y20, gylden med elegant grå-tonet tag. Den 20 år gamle bil er ligeså gylden, ja, mere faktisk, for den er gylden over det hele. Undtagen dér på motorhjelmen, hvor Toyota medarbejderne tog lidt for hårdt fat, dengang bilen stod på Toyotas center i Fredericia, og medarbejderne skulle trænes i at polere biler.

Lakken var ganske enkelt poleret væk i et punkt - se billedet - for også dengang gik Toyota medarbejderne grundigt til værks. En egenskab, som mange gange senere i analyser har placeret Toyota øverst på listen, når det gjaldt kundetilfredshed og produktkvalitet.

Luftes for første gang
Bilen var den allerførste Yaris, der kom til Danmark. Den har stået stille hele sit liv, men i anledning af jubilæet blev støvet tørret bort, den blev sendt gennem en vaskehal og så fik vi mulighed for at prøve den. Og det første indtryk? Forbavsende godt

Visuelt er den i sammenligning med Y20 et unikt udtryk for det kvantespring, Toyota har taget over de 20 år. Fra at være en sød lille praktisk bil til en fornuftig pris - 125.000 kroner for den billigste - har Yaris udviklet sig til at være en moderne, fancy og dynamisk kompaktbil med en god portion pondus - til 125.000 kroner for den billigste version. Og der er ikke tale om en skrivefejl… prisen er præcis den samme i 2019 som for 20 år siden.

Hybridmotor
Y20 er godt nok ikke den billigste Yaris, og den billigste Yaris har da heller ikke hybridmotor, men også dét fortæller meget om udviklingen. Hybridteknologien blev introduceret i Yaris i 2012 og den beslutning var medvirkende til, at Yaris vedblev med at være en guldgruppe for Toyota og en guldgruppe for kunderne, som i den grad har taget hybridteknologien til sig.

I Danmark har Yaris hybrid ikke bare været den mest solgte hybridbil siden introduktionen - måske ikke så svært, for der var ingen konkurrenter dengang. Men den er det fortsat og i dag køber flere danskere Yaris med hybrid end uden.

Linea Luna

Den prøvekørte Toyota Yaris fra 1999 er en såkaldt Linea Luna udstyrs version med 1,3 liters benzinmotor og variabel ventil styring. Den leverer op til 86 hk, suppleret af et drejningsmoment på op til 124 Nm og den bliver hjulpet på vej af en 5-trins manuel gearkasse.


Det forbavsende gode førstehånds indtryk underbygges hen ad vejen. Den gamle nye Yaris er lydløs, komfortabel og kører udmærket. Alligevel falder den, hvad kørslen angår, igennem på flere punkter. Den har nemlig ikke servostyring.

Stærke overarme og forringet stabilitet
Det stiller krav til førerens overarme, når der skal manøvreres ved lav fart. Det har man fra instruktørernes side kompenseret lidt for ved at tilpasse hjulgeometrien og den mekaniske styring. Uden tilpasning ville Yaris'en have været umulig at køre. Men omvendt har det forringet køreegenskaberne ved høj fart, hvor stabiliteten er gået lidt fløjten.

Den første Yaris er ualmindelig rummelig. Den måler blot 3,62 meter i længden og man disponerer alligevel over 205 bagagerumsliter, som kan øges til 950 liter, når bagsæderyglænene foldes frem. Bagsæderne kan desuden justeres i længderetningen, hvilket faktisk gør den mere fleksibel og alsidig end det moderne sidestykke.




Uheldig instrumentering
Den har er et fremragende dobbelt handskerum, men den har kun to airbags, og sikkerhed optager nu engang plads. Og så satte Toyota nye standarder for instrumentering ved at placere de primære instrumenter i midterkonsollen. Det er de heldigvis gået bort fra, for centerinstrumentering er undertegnede i hvert fald ikke begejstret for.

Men, præcis som Toyota 12 år senere revolutionerede verden med hybridmotor i en Yaris, tog den første generation også kunderne med storm. Året efter introduktionen blev den ”Car of the Year” i Europa og den var på salgssiden en kæmpe succes.

Men indrømmet, der er sket meget siden dengang. Læs selv…

Den gamle Yaris var 3-dørs og indstigningsforholdene til bagsædet noget besværlige.

Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Jubilæumsmodellen Yaris Y20 Hybrid >>>

Vi har prøvekørt den 20 år gamle men alligevel helt nye Toyota Yaris 1,3 Linea Luna, den første der kom til Danmark, og også den helt moderne jubilæums-version "Yaris Hybrid Y20". Der er sket en del på de 20 år. Se selv... Fuld HD.

Den gamle og den nye Yaris. Bortset fra farven, som er ens - det er blot lyset på forskellige optagelsestidspunkter, der har ændret sig lidt - er der ikke meget andet end navnet og deres fælles ophav, de to har til fælles. Læs mere og se flere fotos af Yarus Y20 hér >>>

Lidt fakta fra dengang Toyota Yaris'en var en ny model:

Den prøvekørte version hedder Toyota Yaris Linea Luna 1,3 VVT-i modelår 1999.

Motor:
4 cyl 1,3 liters benzinmotor uden turbo. 86 hk. 124 Nm. 5 M/T. 16,7 km/l (1999-tal) 144 g CO2/km (1999-tal).

Længde: 3,62 m
Bagagerumskapacitet: 205-950 liter.
Anhængervægt: 900 kg.

Listepris 1999: 125.000 kroner for den billigste Toyota Yaris
Link til importøren

Billederne nedenfor viser alle den gamle Yaris:








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt