Tidligere har små elbiler
haft en meget begrænset rækkevidde, fordi de ikke
havde plads til de kæmpebatterier, som biler med
stor rækkevidde typisk og også den dag i dag er nødt
til at slæbe rundt på. Den nye Opel Corsa, som havde
verdenspremiere på Opels hovedkontor i Rüsselsheim i
Tyskland, kan køre 330 kilometer iflg. WLTP
testcyklussen på et fuldt opladet batteri.
Og selvom man var meget
sparsom med specifikationerne ved verdenspremieren,
er der klare indikationer af, at den samlede vægt
ikke vil blive så forfærdelig meget større end
vægten på den hidtidige Corsa.
Det hænger bl.a. sammen med,
at en konventionel udgave af den nye bil typisk har
tabt sig omkring 100 kg i forhold til forgængeren,
og selvfølgelig, at batteriet ikke er helt så stort
som det ses i biler, der har lidt længere
rækkevidde. Derigennem gætter vi på, at mervægten
ift. den hidtidige Corsa næppe bliver mere end
100-200 kg. Men det er kun et gæt.
Optimerede
køreegenskaber
Bilens køreegenskaber er
optimeret ved at den er 5 cm lavere end forgængeren
og til trods for batteripakken sidder man 3 cm
lavere. Det er godt for tyngdepunktet, der i
forvejen holdes lavt pga. Batteriet.
Den aktuelle udgave af den
nye Corsa, som forventes at dukke op i Danmark sidst
på året, er udstyret med en 136 hestes elmotor, som
også præsterer et drejningsmoment på imponerende 260
Nm. Derved vil den kunne nå 100 km/t på 8,1
sekunder, og de 50 km/t klares på blot 2,8 sekunder.
Det er lige før, at Opel burde tilføje et "GT" inden
det "e", som er den navnemæssige indikation af
drivlinen i elbilen, som simpelthen hedder Corsa-e.
Bilens batteri er i øvrigt
forberedt til hurtigladning på 100 kW og vil da
kunne oplades fra 0 til 80 procent på 30 minutter.
Opel giver også 8 års garanti på batteriet.
Familiefordele
Den nye Opel Corsa deler som
det nye familiemedlem i PSA-familien platform med
den kommende nye Peugeot 208, som blev vist på
Geneve Motor Show i marts i år - både som
konventionel bil og elbil. Virkeligheden er, at på
overfladen er der ingen ligheder.
Opel lukrerer også på
samarbejdet ved omkostningsgunstigt, at kunne
tilbyde udstyr, som er usædvanligt i den klasse af
biler. Klimaanlæg, adaptiv fartpilot, automatisk
nødbremse, vejskilte genkendelse og aktiv
vognbaneassistent hører dertil. Og de avancerede
matrix LED forlygter, som kendes fra Astra modellen,
kan også fås til en Corsa. Ligeledes er en skærm på
10" standard i de mere luksuøse udgaver.
Hvad prisen bliver, når
Corsa-E kommer til Danmark, vides ikke endnu med
bestemthed, men et forsigtigt gæt er godt 300.000
kroner.
Grandland X
HYBRID 4 med 300 hestekræfter
Den helt nye Opel Corsa var
som nævnt ikke den eneste elektrificerede Opel, der
blev vist frem på den tyske Opel fabrik. Den
rummelige, funktionelle og ganske praktiske
Grandland X kommer også snart i en
plugin-hybridversion.
Man har udstyret den med to
80 kW elmotorer på hhv. for- og bagaksel. Derved
opnår bilen firehjulstræk, og så har man koblet dem
med en 1,6 liters turbobenzin motor og en 8-trins
automatgearkasse.
Resultatet er en systemeffekt
på imponerende 300 hk. Rækkevidden på elektricitet
alene er 52 km baseret på et 13,2 kWh batteri og det
officielle WLTP forbrugstal er 63 km/l. Fra
førerpladsen kan man vælge mellem flere
køreindstillinger - Sport, Hybrid, Electric og All
Wheel Drive.
Grandland X HYBRID 4 PHEV
forventes på markedet i begyndelsen af 2020.
|