Det var ikke motorbrøl, der
genlød i de store fabrikshaller på Opel fabrikken i
hjembyen Rüsselsheim nær Frankfurt am Main. Helt
stilfærdigt og uden den mindste udstødningsrøg
trillede den helt nye Opel Corsa ind i
projektørlyset, for den nye lille Opel er helt
elektrisk fra begyndelsen af.
Og opbakningen i lokalmiljøet
er kolossal. Inden udgangen af 2020 vil der være
opsat 1300 ladepunkter i byen, og så kan man for
alvor vise omverdenen, hvordan man reducerer
forureningen, i hvert fald i nærmiljøet. For endnu
er det sådan, at elektricitet skal være fremstillet
forureningsfrit, hvis man overhovedet skal kunne
tale om forureningsfri mobilitet, og det samme
gælder naturligvis også alt, der har med
bilproduktionen at gøre. Så langt er man ikke endnu,
trods alt.
Elektrisk
programerklæring
Men det, at have
verdenspremiere på en helt ny bil og turde tage
skridtet, alene at vise den frem med en elektrisk
drivline, er et statement, en programerklæring. Opel
Corsa skal være en rollemodel, et forbillede for de
kommende års Opel biler, og om fem år skal alle
modeller være elektrificerede. Forruden den nye
Corsa skal tre andre modeller vise vejen det første
halvandet år, og den første af de tre havde man også
med ved Corsa premieren i Opels hjemby.
Der er tale om en
elektrificeret udgave af Grandland X, oven i købet
med 300 hk maskinkraft og firehjulstræk. De to
følgende er en ny generation af Mokka X samt
varebilen Vivaro-E.
Multi-energi
platform
Den nye Opel Corsa er
elektrisk. Men den er også konventionel - de øvrige
drivliner kommer først senere, men forventes dog at
dukke op i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler midt på efteråret. Man skal imidlertid
have skarpe øjne for at se forskel på bilerne,
hvilket er helt i tråd med fabrikkens basis
filosofi.
Opel ønsker nemlig ikke, at
drivlinen skal være afgørende for bilvalget. På
samme måde som den visuelle forskel mellem diesel og
benzin biler er minimal, skal man i princippet
heller ikke kunne se om en bil er elektrisk. Det
handler om at vælge den rette bil og siden den
passende drivline, afhængig af behov og muligheder.
Det kræver selvfølgelig at bilernes platforme er
parat til det, men det er en del af øvelsen.
Corsa succesen
Når præcis den kompakte
Corsa, nu i 6. generation, er valgt som forbillede,
er det dels fordi den traditionelt er en meget
vigtig model for Opel. Faktisk står den for 23
procent af det samlede salg og til dato er der
blevet produceret over 13,6 millioner Corsaer. Men
det er ligeså meget, fordi der er tale om en
"folkets bil" som har bred appeal, fordi den ikke
mindst prismæssigt passer til rigtig mange
menneskers pengepung.
Dermed er den nye elektriske Corsa helt i
overenstemmelse det idégrundlag, som fabrikkens
grundlægger, Adam Opel, satsede på, da Adam Opel AG
for præcis 120 år siden påbegyndte produktionen af
nogle af verdens allerførste biler.
Link til
importøren
Opels elektriske erfaring
Opel har en omfattende erfaring med elektriske
biler. Nedenfor er et lille udvalg af historiske
elbiler fra Opel...
Opel Ampera fra 2012.
Opel Ampera fra 2016. |