- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere: Opel Corsa

Gnisterne springer i Rüsselsheim


Af Søren Clauding - 4 juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var ikke motorbrøl, der genlød i de store fabrikshaller på Opel fabrikken i hjembyen Rüsselsheim nær Frankfurt am Main. Helt stilfærdigt og uden den mindste udstødningsrøg trillede den helt nye Opel Corsa ind i projektørlyset, for den nye lille Opel er helt elektrisk fra begyndelsen af.

 

Og opbakningen i lokalmiljøet er kolossal. Inden udgangen af 2020 vil der være opsat 1300 ladepunkter i byen, og så kan man for alvor vise omverdenen, hvordan man reducerer forureningen, i hvert fald i nærmiljøet. For endnu er det sådan, at elektricitet skal være fremstillet forureningsfrit, hvis man overhovedet skal kunne tale om forureningsfri mobilitet, og det samme gælder naturligvis også alt, der har med bilproduktionen at gøre. Så langt er man ikke endnu, trods alt.

 

Elektrisk programerklæring

Men det, at have verdenspremiere på en helt ny bil og turde tage skridtet, alene at vise den frem med en elektrisk drivline, er et statement, en programerklæring. Opel Corsa skal være en rollemodel, et forbillede for de kommende års Opel biler, og om fem år skal alle modeller være elektrificerede. Forruden den nye Corsa skal tre andre modeller vise vejen det første halvandet år, og den første af de tre havde man også med ved Corsa premieren i Opels hjemby.

 

Der er tale om en elektrificeret udgave af Grandland X, oven i købet med 300 hk maskinkraft og firehjulstræk. De to følgende er en ny generation af Mokka X samt varebilen Vivaro-E.

 

Multi-energi platform

Den nye Opel Corsa er elektrisk. Men den er også konventionel - de øvrige drivliner kommer først senere, men forventes dog at dukke op i forbindelse med de første internationale prøvekørsler midt på efteråret. Man skal imidlertid have skarpe øjne for at se forskel på bilerne, hvilket er helt i tråd med fabrikkens basis filosofi.

 

Opel ønsker nemlig ikke, at drivlinen skal være afgørende for bilvalget. På samme måde som den visuelle forskel mellem diesel og benzin biler er minimal, skal man i princippet heller ikke kunne se om en bil er elektrisk. Det handler om at vælge den rette bil og siden den passende drivline, afhængig af behov og muligheder. Det kræver selvfølgelig at bilernes platforme er parat til det, men det er en del af øvelsen.

 

Corsa succesen

Når præcis den kompakte Corsa, nu i 6. generation, er valgt som forbillede, er det dels fordi den traditionelt er en meget vigtig model for Opel. Faktisk står den for 23 procent af det samlede salg og til dato er der blevet produceret over 13,6 millioner Corsaer. Men det er ligeså meget, fordi der er tale om en "folkets bil" som har bred appeal, fordi den ikke mindst prismæssigt passer til rigtig mange menneskers pengepung.

Dermed er den nye elektriske Corsa helt i overenstemmelse det idégrundlag, som fabrikkens grundlægger, Adam Opel, satsede på, da Adam Opel AG for præcis 120 år siden påbegyndte produktionen af nogle af verdens allerførste biler.


Link til importøren


Opels elektriske erfaring
Opel har en omfattende erfaring med elektriske biler. Nedenfor er et lille udvalg af historiske elbiler fra Opel...

Opel Ampera fra 2012.


Opel Ampera fra 2016.

Opel prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Opel Corsa-e og Grandland X HYBRID 4 >>>


 

Opels topchef, Michael Lohscheller, udstrålede høj grad af stolthed over den nye Corsa og konceptet bag. Bilen er den første, der for alvor er kommet på markedet i Opel regi, efter at den tyske bilgigant er blevet en del af PSA familien.

 

Opels designchef, Mark Adams forklarer hvordan proportionerne er blevet til.

 


Elektro Opel GT fra 1971.

 


Opel Impuls fra 1991.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt