Opel er begyndt at tjene penge igen, og de skal i
hvert fald ikke bruges på at betale bøder til EU
fordi bilerne forurener for meget. I 2020 skal CO2
forureningen fra bilers udstødning i gennemsnit være
under 95 g/km pr. bilproducent og det skal den nye
Opel Astra, som har verdenspremiere på Frankfurt
Motorshow og som vi allerede har haft lejlighed til
at prøvekøre, medvirke til.
Opel Astra er den næst vigtigste model i Opels
modelprogram, 99 g/km i gennemsnit for
benzinversioner og 90 g/km for dieselmotorer er de
tal, der skal overholdes ved indgangen til 2021 og
dem overholder PSA koncernens tyske filial med deres
nye kompakte mellemklassebil.
Ægte Opel teknik
Ikke for ingenting har Opel teknikkerne i
Rüsselsheim derved understreget deres evner. Tre nye
benzinmotorer og to nye dieselmotorer er alle
udviklet hos Opel. Først i næste generation Astra
begynder man sammenfletningen af PSA motorteknik med
Opel teknik. Og da man sammen med introduktionen af
de fem nye motorer også har foretaget en række
forbedringer af den hidtidige model, skal Astra
såmænd nok stå distancen og medvirke til fortsat god
økonomi hos Opel.
De fem motorer har bidraget med et fald i
CO2 udledningen på op til 21 procent. Og det er
bemærkelsesværdigt, at dieselmotorernes CO2
udledning rammer 90 hhv. 92 g/km, omend det skal
tilføjes, at tallene er NEDC tal og ikke opgjort
efter de nye målemetoder for brændstofforbrug, WLTP.
EU bruger udgåede målemetoder
Men det er ikke Opels skyld, det er EU, der har
defineret kravene ud fra de gamle målemetoder og
endnu ikke er fremkommet med nye. Så indtil tallene
måtte blive genberegnet, er det de vedtagne NEDC
måltal, der gælder.
De gode forbrugstal er dels opnået gennem de nye
motorer, men de er ikke eneleverandører af
forbedringer. Meget er fundet andre steder i
Astra’ens konstruktion, ikke mindst i en
kraftigt forbedret aerodynamik.
Laveste luftmodstand
Det ses direkte i et modificeret frontparti med en
smallere grill, der skjuler justerbare klapper, som
åbner og lukker for luft gennemstrømningen, afhængig
af fart og motorens behov for afkøling. Også under
bagstødfangeren ser man et tværgående panel, som
ret-liner luftstrømmene - i stedet for eksempelvis
udstødningsrørenes afgangsrør.
Undervognen er finetunet og resultatet er blevet den
laveste luftmodstand nogensinde i klassen. H/B
versionen har en cW værdi på 0,26 og
stationcarudgaven 0,255. Det er en reduktion på 0,03
og et klart eksempel på, at motorteknik alene ikke
gør det.
3-cylindrede motorer
Hvad motorerne angår, er de dog også ret gode. Alle
er 3-cylindrede aluminiumsmotorer, alle har fået
reduceret den indre friktion voldsomt og alle har
balanceaksel, der reducerer vibrationerne. Desuden
overholder de alle de kommende Euro 6d standarder.
Den mindste er en 1,2 liters turbobenzin på 110 hk.
Den har en storebror med samme slagvolumen men en
effekt på 130 hk samt en 1,4 liters version af samme
motor på 145 hestekræfter. 1,2 liters versionen har
i forhold til den hidtidige 1,0 motor tabt sig med 6
kg.
1,4 liters udgaven er udrustet med en elektrisk
vandpumpe og turbo wastegate, som skal sikre korrekt
arbejdstemperatur og dermed reduceret forurening
meget kort tid efter koldstart. 1,4 liters motoren
leveres alene sammen med en helt ny CVT-gearkasse.
Det er en utraditionel vej at gå, fordi ikke alle er
lige begejstrede for de såkaldte milliongear. Men
Opel har skabt en løsning, hvor der også kan skiftes
i 7 trin. Dels ved manuelt at skifte gear vha.
gearvælgeren, og dels ved at træde speederen
kraftigt ned under acceleration, hvorved CVT- gearet
automatisk forvandles til en gearkasse, der
sekventielt skifter i trin.
To gange diesel
På dieselfronten handler det om to udgaver baseret
på samme 1,5 liters blok. De leverer hhv. 105 og 122
hk bakket op af pænt drejningsmoment og den kraftige
version kan også fås med et helt nyt 9-trins
automatgear. Motorerne er blevet lettet ved at
indsugningsmanifolden er fremstillet i kunststof og
så er turboladeren elektrisk styret.
Undervognen har desuden fået en overhaling. Nye
støddæmpere forbedrer kørekomforten, mens de
fastholder bilens spændstighed, hvorved den faktisk
bliver mere stabil ved høj fart. Og så er styringen
kalibreret anderledes.En
lang række andre detaljer medvirker til de fine
forbrugstal og dermed det lave CO2 udslip. Fx sparer
brugen af LED lys op til 1 g CO2/km.
Link til importøren
|