- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Opel Astra

Ny Astra skåner miljøet og Opel undgår bøder
Af Søren Clauding – 5. september 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel er begyndt at tjene penge igen, og de skal i hvert fald ikke bruges på at betale bøder til EU fordi bilerne forurener for meget. I 2020 skal CO2 forureningen fra bilers udstødning i gennemsnit være under 95 g/km pr. bilproducent og det skal den nye Opel Astra, som har verdenspremiere på Frankfurt Motorshow og som vi allerede har haft lejlighed til at prøvekøre, medvirke til.

Opel Astra er den næst vigtigste model i Opels modelprogram, 99 g/km i gennemsnit for benzinversioner og 90 g/km for dieselmotorer er de tal, der skal overholdes ved indgangen til 2021 og dem overholder PSA koncernens tyske filial med deres nye kompakte mellemklassebil.

Ægte Opel teknik
Ikke for ingenting har Opel teknikkerne i Rüsselsheim derved understreget deres evner. Tre nye benzinmotorer og to nye dieselmotorer er alle udviklet hos Opel. Først i næste generation Astra begynder man sammenfletningen af PSA motorteknik med Opel teknik. Og da man sammen med introduktionen af de fem nye motorer også har foretaget en række forbedringer af den hidtidige model, skal Astra såmænd nok stå distancen og medvirke til fortsat god økonomi hos Opel.

De fem motorer har bidraget med et fald i CO2 udledningen på op til 21 procent. Og det er bemærkelsesværdigt, at dieselmotorernes CO2 udledning rammer 90 hhv. 92 g/km, omend det skal tilføjes, at tallene er NEDC tal og ikke opgjort efter de nye målemetoder for brændstofforbrug, WLTP.

EU bruger udgåede målemetoder
Men det er ikke Opels skyld, det er EU, der har defineret kravene ud fra de gamle målemetoder og endnu ikke er fremkommet med nye. Så indtil tallene måtte blive genberegnet, er det de vedtagne NEDC måltal, der gælder.

De gode forbrugstal er dels opnået gennem de nye motorer, men de er ikke eneleverandører af forbedringer. Meget er fundet andre steder i Astra’ens konstruktion, ikke  mindst i en kraftigt forbedret aerodynamik.

Laveste luftmodstand
Det ses direkte i et modificeret frontparti med en smallere grill, der skjuler justerbare klapper, som åbner og lukker for luft gennemstrømningen, afhængig af fart og motorens behov for afkøling. Også under bagstødfangeren ser man et tværgående panel, som ret-liner luftstrømmene - i stedet for eksempelvis udstødningsrørenes afgangsrør.

Undervognen er finetunet og resultatet er blevet den laveste luftmodstand nogensinde i klassen. H/B versionen har en cW værdi på 0,26 og stationcarudgaven 0,255. Det er en reduktion på 0,03 og et klart eksempel på, at motorteknik alene ikke gør det.

3-cylindrede motorer

Hvad motorerne angår, er de dog også ret gode. Alle er 3-cylindrede aluminiumsmotorer, alle har fået reduceret den indre friktion voldsomt og alle har balanceaksel, der reducerer vibrationerne. Desuden overholder de alle de kommende Euro 6d standarder.

Den mindste er en 1,2 liters turbobenzin på 110 hk. Den har en storebror med samme slagvolumen men en effekt på 130 hk samt en 1,4 liters version af samme motor på 145 hestekræfter. 1,2 liters versionen har i forhold til den hidtidige 1,0 motor tabt sig med 6 kg.

1,4 liters udgaven er udrustet med en elektrisk vandpumpe og turbo wastegate, som skal sikre korrekt arbejdstemperatur og dermed reduceret forurening meget kort tid efter koldstart. 1,4 liters motoren leveres alene sammen med en helt ny CVT-gearkasse.

Det er en utraditionel vej at gå, fordi ikke alle er lige begejstrede for de såkaldte milliongear. Men Opel har skabt en løsning, hvor der også kan skiftes i 7 trin. Dels ved manuelt at skifte gear vha. gearvælgeren, og dels ved at træde speederen kraftigt ned under acceleration, hvorved CVT- gearet automatisk forvandles til en gearkasse, der sekventielt skifter i trin.

To gange diesel

På dieselfronten handler det om to udgaver baseret på samme 1,5 liters blok. De leverer hhv. 105 og 122 hk bakket op af pænt drejningsmoment og den kraftige version kan også fås med et helt nyt 9-trins automatgear. Motorerne er blevet lettet ved at indsugningsmanifolden er fremstillet i kunststof og så er turboladeren elektrisk styret.

Undervognen har desuden fået en overhaling. Nye støddæmpere forbedrer kørekomforten, mens de fastholder bilens spændstighed, hvorved den faktisk bliver mere stabil ved høj fart. Og så er styringen kalibreret anderledes.En lang række andre detaljer medvirker til de fine forbrugstal og dermed det lave CO2 udslip. Fx sparer brugen af LED lys op til 1 g CO2/km.
Link til importøren

Andre Opel prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:

Ny Opel Astra kører bedre >>>



Vi har prøvekørt den nye Opel Astra med 1,4 liters 145 hestes 3-clindret turbo benzinmotor og 7-trins CVT gear. Prøvekørslen fandt sted i Taunus bjergene nordvest for Frankfurt am Main og Opel hovedkvarteret i Rüsselsheim i Tyskland. Fuld HD.













Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt