Nissan har præsenteret nye
motorer til den kompakte Micra model. Der er tale om
to benzinmotorer, som i enhver henseende er bedre
end de motorer, de erstatter og supplerer. Årsagen
er målrettet anvendelse af state-of-the-art
teknologi.
Den hidtidige 3-cylindrede
0,9-liters 90-hestes Renault-turbo benzinmotor
erstattes af en helt ny stadig 3-cylindret, men nu
1-liters 100 hestes turbo-benzin. Den kan allerede
nu købes med en 5-trins manuel gearkasse og i
slutningen af marts også med et CVT-baseret
automatgear.
Lanceringen i Nissan Micra er
en debut for denne motor i Renault-Nissan-Mitsubishi
alliancens biler, og den omfatter teknologier, der
for en 1-liters benzinmotor er banebrydende.
Hemmeligheden bag de store forbedringer skal findes
i en lang række detaljer.
Her er nogle af de
vigtigste:
Delt køling:
Kølevæskestrømmen er optimeret via to kredsløb i
topstykket for at maksimere energispredningen. Det
forbedrer varmestyringen og forbrændingen, hvilket
forbedrer brændstoføkonomien og reducerer
CO2-emissionerne.
Elektriske
turbo-aktuatorer: Aktuatorerne giver en hurtig
og præcis respons fra turboladeren, så
kraftudfoldelsen forbedres.
Spraybelægning på
cylindervæggene: Denne teknologi anvendes for
første gang i verden i en 1,0-liters benzinmotor.
Spraybelægningen er udviklet ud fra superbilen
Nissan GT-R, og teknologien er allerede indført i
andre motorer fra
Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen herunder den
1,3-liters benzinmotor, som for nylig blev lanceret
i crossoveren Nissan Qashqai. Belægningen reducerer
friktionen i cylinderen og forbedrer dermed
varmestyringen og forbrændingen. Desuden reduceres
bilens vægt, hvilket forbedrer brændstoføkonomien og
reducerer CO2-udledningen.
Topstykke med integreret
udstødningsmanifold og afdækning i plastik:
Dette
mere kompakte design
forbedrer motorkonstruktionen og reducerer antallet
af kanaler, så katalysatoren opvarmes bedre og
hurtigere, hvilket gør emissionerne renere.
Elastisk drivrem:
Remmen er skabt af et materiale, så remmen kan køre
uden en remstrammer, hvilket reducerer vægten og
friktionen og yderligere forbedrer
brændstoføkonomien og reducerer CO2-emissionerne.
Krumtapaksel af smedestål:
Med reduceret diameter og ultra-glatte overflader
reduceres friktionen, hvilket resulterer i forbedret
brændstoføkonomi og færre CO2-emissioner.
117-hestes
DIG-T motoren
Det nye flagskib i Nissan
Micra-modelrækken er en 1-liters DIG-T-benzinmotor
med
turbolader, som leverer op
til 117 hk. Den kan alene kombineres med en 6-trins
manuel gearkasse.
Den er ikke, som man måske
kunne forvente, en modificeret og mere kraftfuld
version af IG-T-motoren med 100 hk, men en helt
anderledes motor. Den er udviklet af
Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen i samarbejde med
Daimler, sideløbende med den 1,3-liters benzinmotor,
som for nylig blev lanceret i Nissan Qashqai.
Her er lidt
detaljer om maskineriet:
Delta-topstykke:
Teknologien anvendes for første gang nogensinde i en
1-liters benzinmotor, som bliver mere kompakt og
også lettere. Fordelene er også et større
”bufferområde” i tilfælde af kollisioner og større
frihed til at designe bilens motorhjelm.
Spraybelægning på
cylindervæggene: Samme som i 100 hestes 1-liters
benzinmotoren (ovenfor).
Central injektor: Som
det er tilfældet i den 1,3-liters benzinmotor, som
for nylig blev lanceret i Nissan Qashqai, har den
nye Micra også en injektor, som er placeret centralt
i forbrændingskammeret. Det giver en mere målrettet
brændstofindsprøjtning og forhindrer dermed
brændstoffet i at nå ventiler og tændrør, og det
reducerer derved emissionerne. Brændstoffet tilføres
via en højtrykspumpe, som arbejder med 250 bar.
Turbolader med elektronisk
reguleret waste gate: Denne teknologi giver
forbedret styring af turboladeren, så motorens
respons og effektivitet maksimeres.
Benzinpartikelfilter:
Benzinpartikelfiltret, som er obligatorisk til alle
benzinmotorer med direkte indsprøjtning, sikrer, at
partiklerne i udstødningen overholder de gældende
emissionsstandarder.
Nyt
infotainment system
Foruden de nye motorer, som
naturligvis var det centrale ifm. de første
internationale prøvekørsler af Nissan Micra på
portugisiske landeveje vest for Lissabon, var der
også premiere i Micra modellen på den nye Nissan
Connect infotainmentsystem, som rækker langt udover
bilens karrosseri:
Systemet samarbejder nemlig
bl.a. med en helt ny smartphoneapp, kaldet Door to
Door Navigation. Den giver adgang til udvidede
funktioner som eksempelvis planlægning af en rute på
telefonen, inden man forlader fx hjemmet eller
arbejdspladsen.
Når ruten er klar, kan den
sendes direkte til bilen, så guidningen påbegyndes,
så snart man sætter sig bag rattet. Parkeringsstedet
nær slutdestinationen kan også gemmes, når brugerne
skifter navigationsfunktionen over til sin
smartphone for eksempelvis at gå det sidste stykke
vej til destinationen.
Startskærmen kan
individualiseres vha ”drag and drop”-funktionen, så
brugerne kan få vist genveje til ofte anvendte
funktioner. Og systemet, som også kan betjenes via
ratkontakterne, har desuden stemmegenkendelse, så
man kan foretage telefonopkald, få oplæst
meddelelser og styre musikafspilningen via Apple
Carplay og Android Auto. Man kan i øvrigt til enhver
tid downloade opdateringerne via Wi-Fi eller via
smarttelefonens datapakke.
|