- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Nissan Micra 1,0L IG-T og 1,0L DIG-T


Nye Nissan motorer er helt igennem bedre


Af Søren Clauding – 8. februar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan har præsenteret nye motorer til den kompakte Micra model. Der er tale om to benzinmotorer, som i enhver henseende er bedre end de motorer, de erstatter og supplerer. Årsagen er målrettet anvendelse af state-of-the-art teknologi.

 

Den hidtidige 3-cylindrede 0,9-liters 90-hestes Renault-turbo benzinmotor erstattes af en helt ny stadig 3-cylindret, men nu 1-liters 100 hestes turbo-benzin. Den kan allerede nu købes med en 5-trins manuel gearkasse og i slutningen af marts også med et CVT-baseret automatgear.



Lanceringen i Nissan Micra er en debut for denne motor i Renault-Nissan-Mitsubishi alliancens biler, og den omfatter teknologier, der for en 1-liters benzinmotor er banebrydende. Hemmeligheden bag de store forbedringer skal findes i en lang række detaljer.

 

Her er nogle af de vigtigste: 

Delt køling: Kølevæskestrømmen er optimeret via to kredsløb i topstykket for at maksimere energispredningen. Det forbedrer varmestyringen og forbrændingen, hvilket forbedrer brændstoføkonomien og reducerer CO2-emissionerne.

 

Elektriske turbo-aktuatorer: Aktuatorerne giver en hurtig og præcis respons fra turboladeren, så kraftudfoldelsen forbedres.

 

Spraybelægning på cylindervæggene: Denne teknologi anvendes for første gang i verden i en 1,0-liters benzinmotor. Spraybelægningen er udviklet ud fra superbilen Nissan GT-R, og teknologien er allerede indført i andre motorer fra Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen herunder den 1,3-liters benzinmotor, som for nylig blev lanceret i crossoveren Nissan Qashqai. Belægningen reducerer friktionen i cylinderen og forbedrer dermed varmestyringen og forbrændingen. Desuden reduceres bilens vægt, hvilket forbedrer brændstoføkonomien og reducerer CO2-udledningen.

 

Topstykke med integreret udstødningsmanifold og afdækning i plastik: Dette

mere kompakte design forbedrer motorkonstruktionen og reducerer antallet af kanaler, så katalysatoren opvarmes bedre og hurtigere, hvilket gør emissionerne renere.

 

Elastisk drivrem: Remmen er skabt af et materiale, så remmen kan køre uden en remstrammer, hvilket reducerer vægten og friktionen og yderligere forbedrer brændstoføkonomien og reducerer CO2-emissionerne.

 

Krumtapaksel af smedestål: Med reduceret diameter og ultra-glatte overflader reduceres friktionen, hvilket resulterer i forbedret brændstoføkonomi og færre CO2-emissioner.

 

117-hestes DIG-T motoren

Det nye flagskib i Nissan Micra-modelrækken er en 1-liters DIG-T-benzinmotor med

turbolader, som leverer op til 117 hk. Den kan alene kombineres med en 6-trins manuel gearkasse.

 

Den er ikke, som man måske kunne forvente, en modificeret og mere kraftfuld version af IG-T-motoren med 100 hk, men en helt anderledes motor. Den er udviklet af Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen i samarbejde med Daimler, sideløbende med den 1,3-liters benzinmotor, som for nylig blev lanceret i Nissan Qashqai.



Her er lidt detaljer om maskineriet:

Delta-topstykke: Teknologien anvendes for første gang nogensinde i en 1-liters benzinmotor, som bliver mere kompakt og også lettere. Fordelene er også et større ”bufferområde” i tilfælde af kollisioner og større frihed til at designe bilens motorhjelm.

 

Spraybelægning på cylindervæggene: Samme som i 100 hestes 1-liters benzinmotoren (ovenfor).

 

Central injektor: Som det er tilfældet i den 1,3-liters benzinmotor, som for nylig blev lanceret i Nissan Qashqai, har den nye Micra også en injektor, som er placeret centralt i forbrændingskammeret. Det giver en mere målrettet brændstofindsprøjtning og forhindrer dermed brændstoffet i at nå ventiler og tændrør, og det reducerer derved emissionerne. Brændstoffet tilføres via en højtrykspumpe, som arbejder med 250 bar.

 

Turbolader med elektronisk reguleret waste gate: Denne teknologi giver forbedret styring af turboladeren, så motorens respons og effektivitet maksimeres.

 

Benzinpartikelfilter: Benzinpartikelfiltret, som er obligatorisk til alle benzinmotorer med direkte indsprøjtning, sikrer, at partiklerne i udstødningen overholder de gældende emissionsstandarder.

 

Nyt infotainment system

Foruden de nye motorer, som naturligvis var det centrale ifm. de første internationale prøvekørsler af Nissan Micra på portugisiske landeveje vest for Lissabon, var der også premiere i Micra modellen på den nye Nissan Connect infotainmentsystem, som rækker langt udover bilens karrosseri:

 

Systemet samarbejder nemlig bl.a. med en helt ny smartphoneapp, kaldet Door to Door Navigation. Den giver adgang til udvidede funktioner som eksempelvis planlægning af en rute på telefonen, inden man forlader fx hjemmet eller arbejdspladsen.

 

Når ruten er klar, kan den sendes direkte til bilen, så guidningen påbegyndes, så snart man sætter sig bag rattet. Parkeringsstedet nær slutdestinationen kan også gemmes, når brugerne skifter navigationsfunktionen over til sin smartphone for eksempelvis at gå det sidste stykke vej til destinationen.



Startskærmen kan individualiseres vha ”drag and drop”-funktionen, så brugerne kan få vist genveje til ofte anvendte funktioner. Og systemet, som også kan betjenes via ratkontakterne, har desuden stemmegenkendelse, så man kan foretage telefonopkald, få oplæst meddelelser og styre musikafspilningen via Apple Carplay og Android Auto. Man kan i øvrigt til enhver tid downloade opdateringerne via Wi-Fi eller via smarttelefonens datapakke.

 

Andre Nissan prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:

En passende opgradering


Vi har prøvekørt Nissan Micra med ikke mindst den nye 117-hestes 1-liters motor med direkte benzinindsprøjtning i den særlige N-Sport opsætning med sænket undervogn. Fuld HD.


Nissan Micra N-Sport.

 


Hurtige fakta om Nissan Micra med nye motorer


Lancering i Danmark: Nu og i marts.

 

Kampagnepriser:

Nissan Micra IG-T 100 5 M/T Acenta kr. 155.730.

Nissan Micra IG-T 100 5 M/T N-Connecta: kr. 165.750.

 

Listepriser for 117-hestes motoren og automatgearet ”XTronic” er endnu ikke fastsat.

 

Specifikationer:

IG-T 100 5 M/T: 3 cyl. 1,0 turbobenzin. 100 hk. 160 Nm/2750 omdr./min. 0-100 km/t: 10,9 sek. 22,2 km/l. 103 g CO2/km (NEDC2).

 

IG-T 100 XTronic: 3 cyl. 1,0 turbobenzin. 100 hk. 144 Nm/2000 omdr./min. 0-100 km/t: 13,0 sek. 20,4 km/l. 111 g CO2/km (NEDC2).

 

DIG-T 6 M/T: 3 cyl. 1,0 turbobenzin med direkte indsprøjtning: 117 hk. 180 Nm/1750 omdr./min (+20 Nm overboost). 0-100 km/t: 9,9 sek. 20 km/l. 114 g CO2/km (NEDC2).


Link til importøren




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt