Da Nissan lancerede den helt
nye Micra i 2017 var det væsentligste ”ankepunkt”,
at den kørte så godt. Det stod ikke i forhold til de
tilgængelige motorversioner, for selvom den ikke var
underbestykket, lagde dens køreegenskaber op til
mere. Det har man nu gjort noget effektivt ved med
lanceringen af to nye 3-cylindrede turbobenzin
motorer - og automatgear er nu også en option.
De nye motorer til Nissans
sporty kompaktbil er blevet til i forbindelse med
tilretningen af motorprogrammet med henblik på de
nye Euro 6d TEMP miljønormer. Fordi miljøet havde en
afgørende prioritet, var forøget motoreffekt ikke et
selvstændigt mål. Men når man nu var i gang, kunne
man jo ligeså godt gøre det offentligt.
Mere power
Ikke desto mindre er der tale
om, at den hidtidige 90 hestes turbobenzin er blevet
erstattet af en 100 hestes ditto, alt imens man skar
en cylinder af den 4-cylindrede 1,3 liters
turbobenzin, som kendes fra Qashqai succesmodellen.
Den blev derved reduceret til 1 liter, men ved
anvendelse af bl.a. avanceret coatningsteknik, som
er hentet fra supersportsvognen GT-R, er effekten
havnet på 117 hestekræfter.
Den bistås af et fornemt
drejningsmoment på 180 Nm, der opnås ved 1750
omdr./min og som, og det er nok så vigtigt, stort
set fastholdes op til 4000 omdr./min. Det kan oven i
købet suppleres af et overboost på 20 Nm over næsten
det samme interval.
Fleksibel og
stilfærdig
De to faktorer betyder
tilsammen, at når motoren efter godt et sekund, når
speederen trædes i bund, er oppe i omdrejninger, har
man en yderst fleksibel og ret stilfærdig maskine,
som underbygger Micraens medfødte køredynamik. Og
det er præcis, hvad man bag rattet i en Micra godt
kan have lyst, hvis man altså hører til dem, der
sætter pris på lidt frisk kørsel i ny og næ.
Den kraftige version af de
nye Micraer må dog ikke opfattes som et forsøg på
fra Nissans side, at skabe en såkaldt hot hatch. Og
selvom man naturligt nok har skelet lidt til
konkurrenterne, har det heller ikke været en
målsætning, at kopiere nogle af dem, for så havde
man jo nok formået at ramme fx magiske 120 hk. Målet
har været, at optimere forholdet mellem kræfter,
levering af kræfterne og benzinøkonomi (og
miljørigtighed i bred forstand).
Benzinøkonomien på 20 km/l,
vel at mærke det aktuelle realistiske NEDC2 tal, er
da også udmærket for en bil, der på den ene side kan
nå 100 km/t på under 10 sekunder og samtidig leverer
så mange kræfter over så stort et
omdrejningsinterval.
N-Sport
Oven i det kommer opstrammede
vejegenskaber i den nye N-Sport udgave, opnået
gennem en 10 mm sænket undervogn og en smule
strammere affjedring. Affjedringskomforten har ikke
lidt meget ved den kortere fjedergang, hvilket de
første internationale prøvekørsler af Micra med de
nye motorer vidnede om. De fandt nemlig sted på
snoede og kuperede veje i området nord for Cascais i
Portugal. Og dér fik man virkelig syn for sagen.
N-Sport opsætningen, som
foruden den sænkede undervogn også omfatter en række
design features, er i øvrigt ikke forbeholdt 117
hestes udgaven (men dén motorversion kan alene fås
som N-Sport). I Portugal var der dog ikke mulighed
for at prøve N-Sport med 100 hk, men det gør nu ikke
så meget, for med de store 17” hjul med 205 mm brede
45 procent lavprofildæk er affjedringskomforten ikke
så forskellig, at det gør noget. I den forbindelse
betyder det 1 cm lavere tyngdepunkt mere. I øvrigt
er køreegenskaberne identiske med dem, vi tidligere
har oplevet og beskrevet, bl.a. for to år siden, da
vi kørte den nye Micra første gang.
Win-win-win-win
Hvad 100 hestes motoren
angår, er det samme filosofi som for 117-hestes
maskinen, der ligger til grund for udviklingen. Den
nye motor yder 10 hestekræfter mere end den maskine,
den afløser, men den leverer også 20 Nm ekstra på
toppen. Og den gør det muligt, at køre 22,2 km/l mod
19,2 for 90 hestes forgængeren. Den udleder derfor
tilsvarende mindre CO2, alt imens man kan accelerere
til 100 km/t på 10,9 sekunder – det er 1,2 sekunder
hurtigere end med den hidtidige motor. Det kan vel
bedst kaldes en win-win-win-win situation.
100 hestes motoren fungerer
langt henad vejen på samme måde som 117 hestes
udgaven, om end de er skabt på forskelligt grundlag.
Naturligvis mærker man forskel, men forskellen er
ikke så stor, som tallene giver indtryk af.
I forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den nye Nissan Micra
motor generation – for det er der reelt tale om,
idet de to øvrige motorer i modelprogrammet (70 hk
benzin og 90 hk diesel) udgår af produktion i maj –
lancerede man også en automatgearkasse, som på sin
vis er lidt for sig selv, men faktisk løser opgaven
rigtig godt.
Automatgear
Der er tale om en såkaldt CVT
gearkasse, altså et milliongear, men med
forprogrammerede trin, så den føles som et
konventionelt automatgear. Det er der for så vidt
ikke noget nyt i, om end det er usædvanligt med den
løsning i en kompaktbil. Mere usædvanligt er det, at
man ikke kan fravælge det trinvise skift. Man kan
heller ikke skifte manuelt, men der findes dog en
særlig ”L" indstilling, som skifter ned i et lavt
gear, formentlig det lavest mulige ved den givne
hastighed, som kan benyttes til motorbremse fx ved
kørsel ned ad stejle bakker. Ikke, at det som sådan
gør noget, men vælger man automatgear, vælger man
automatgear – ikke en mulig mellemløsning.
I øvrigt kan automatgearet
ikke leveres til 117 hestes udgaven, hvilket giver
god mening, for det snupper lidt energi, så bilen fx
er 1,1 sekund længere om at nå 100 km/t. Energi
koster brændstof, men netop fordi man er gået lidt
på kompromis med fart præstationerne, har man kunnet
holde forbrugstallet over 20 km/l, så det endda er
lidt bedre end for 117 hestes udgaven, der i øvrigt
har 6 manuelle gear. Det var desuden vores klare
oplevelse, at den nye 100-hestes motor harmonerer
bedre med automatgearet end med manuelt gear.
Motor fornyelsen sker i tre
tempi. Aktuelt er 100 hestes motoren og i øvrigt med
stor succes netop introduceret i Danmark (der er
også prismæssigt attraktive tilbud på de i
introduktionsfasen), i marts følger så 117 hestes
udgaven og automatgearsversionen med 100 hk og derpå
udgår de øvrige motorer i modelprogrammet til maj.
Link til
importøren |