Nissan er verdens dominerende producent af elbiler,
Nissan LEAF er verdens mest solgte elektriske bil og
den position har Nissan i sagens natur tænkt sig at
fastholde. I forvejen har fabrikken for godt et år
siden lanceret en ny og på flere måder banebrydende
LEAF, men flere kolleger i branchen har ført sig
frem med noget større batterier og dermed også
opnået større rækkevidde. Den kamp kaster Nissan sig
nu også ind i.
Selvom Nissan ikke endnu har oplyst, hvor meget mere
den nye version med et 62 kWh batteri i stedet for
det mindre på 40 kWh vejer, gætter vi på, at den er
omkring 150 kg tungere. Batteriet er også større og
de to ting tilsammen har krævet visse tekniske
tilpasninger, hvis man skulle undgå de næsten
skræmmende køreegenskaber, som et par af de
elektriske kolleger har bragt på markedet. Den
operation er faktisk ret vellykket.
214 hestekræfter
Det
skyldes måske, at Nissan LEAF lige fra begyndelsen
er bygget som en elbil. Allerede i startfasen
forholdt man sig til, hvordan det kunne passes
sammen med et større batteri. En ændring, som også
har gjort det muligt, at forøge elmotorens effekt
fra de 150 hk i 40 kWh udgaven til 214 hestekræfter.
Tingene passer som sådan ret godt sammen, hvad de
første internationale prøvekørsler af den nye LEAF
e+, som 62 kWh versionen er døbt, i verdens
elbil-land nr. 1, Norge, dokumenterede.
Egentlig er det ret enkelt: Flere kræfter kræver en
strammere affjedring, en større vægt ligeså. Og
vejbeliggenheden er yderligere blevet forbedret ved
at reducere frihøjden med 2 cm til 13,5 cm og bruge
pladsen til det større batteri, som derigennem også
medvirker til at sænke tyngdepunktet.
Glimrende køreegenskaber
Resultatet er blevet en glimrende balance, god
retningsstabilitet og tangerende til det dynamiske
køreegenskaber - hvor det eneste, der driller
affjedrings-komforten en smule, er 50 procent
lavprofildæk på 17” fælge. Baghjulsophænget er som i
LEAF 40 kWh en torsionsbagaksel, som også nyder godt
af den lavere frihøjde, men Nissan LEAF e+ bliver
ingen sportsvogn, hvad den næppe heller nogensinde
er tænkt som. Den er dog en underholdning familiebil
med bemærkelsesværdige præstationer.
De
214 hestekræfter og det flotte drejningsmoment på
380 Nm gør det muligt, at accelerere til 100 km/t på
7,3 sekunder, blot ved et tryk speederen, forudsat
man har fravalgt Eco køreindstillingen. Og iht WLTP
målemetoden kan man siden tilbagelægge 385
kilometer.
Præcisionsbremsning
Har
man aktiveret e-pedalen, kan man styre størstedelen
af kørslen, uden at flytte foden væk fra speederen,
hvilket især opleves som en stor behagelighed ved
kørsel med max power. Sportslig angreb på kurverne
med præcis nedbremsning underbygges, fordi bilen
begynder at bremse vha. regenererings-systemet i
samme øjeblik, man løfter foden og ikke først, når
man træder på bremsepedalen. Det er en reaktionstid,
intet menneske kan mobilisere.
Der
var ved prøvekørslen i Norge ikke reel mulighed for
at tjekke rækkevidden, men det var påfaldende, at
computeren lovede 400 km ved starten med fuldt
opladet batteri og temperatur omkring 18 grader. Og
tallet steg relativt over de ca. 150 km blandet
kørsel, som prøveturen omfattede. Batteriet kan i
øvrigt i Tekna-versionen oplades på hurtigladere med
100 kW, men dem findes der ikke mange af i Danmark.
I Norge er der mange flere, men der er også mange
flere elbiler, så dér er udfordringen nogenlunde den
samme som herhjemme.
Tålmodighed er en dyd
Støjniveauet var identisk med den lavere
motoriserede version, og siden er vi fremme ved et
springende punkt… køb og ikke mindst levering. Alle,
der har købt en LEAF e+ på forhånd, får den leveret
over de kommende måneder. Men bestiller man den nu,
finder leveringen først sted i begyndelsen af 2020.
Tålmodighed er en dyd og ønsker man sig en LEAF med
62 kWh batteri, er den værd at vente på.
Iøvrigt er Nissan omgående leveringsdygtig af LEAF
med 40 kWh batteriet. Begrundelsen for den lange
leveringstid, som også opleves hos konkurrenterne,
er levering af de kraftigere litium-ion batterier.
Efterspørgslen er ganske enkelt større end
produktionskapaciteten.
Og
prisen? 345.000 kroner for den billigste LEAF e+.
Det er faktisk en god pris, bilens størrelse og ikke
mindst Nissans store erfaring med elbiler taget i
betragtning.
|