For nylig prøvekørte
vi den nye Rolls-Royce Phantom. Et bilmærke, som
bl.a. har prædikat af at bygge verdens mest lydløse
biler. Den har imidlertid fundet sin overmand: Den
helt nye Nissan LEAF. OK, det er så også et af de
eneste punkter, sådan i bil-konventionel forstand,
hvorpå den japanske elbil er det tysk ejede britiske
mesterstykke overlegent, hvis man ser bort fra
prisen. En Nissan LEAF kan købes for en pris, der
blot udgør 4-5 procent af prisen på en Phantom.
Og nej, det er ikke
en sammenligningstest, vi er i gang med, men med vel
nok verdens mest luksuøse bil aktuelt i baghovedet,
kunne vi ikke lade være. Alt andet lige er den
hidtidige generation af LEAF Ikke for ingenting
blevet verdens mest solgte elbil. Den forurener ikke
nærmiljøet, er elektriciteten skabt miljørigtigt
forener den ikke meget overhovedet. Og
støjforureningen er yderst minimal – både inde i
bilen og udenfor.
Energistyring
Dertil kommer, at
den nye generation LEAF er spækket med moderne
kørerhjælpemidler, som gør kørslen især i bymiljø
afslappet og afstresset. Eneste stress faktor er, at
man fortsat skal planlægge sit energiforbrug,
afhængig af næste opladnings mulighed. Men bruger
man LEAF i dagligdagen, er det ikke noget, man for
alvor behøver bekymre sig om de første par hundrede
kilometer.
Det officielle WLTP
forbrugstal er 270 kilometer på en opladning. Det
tal gælder også i praksis. Mindst. For holder man
sig til bykørsel, hedder tallet 389 kilometer og det
er også opnåeligt. Det kræver, dog at man er bevidst
om bilens energiforbrug, ikke meget forskelligt fra
brugen af de andre opladnings instrumenter, der
indgår i de fleste menneskers hverdag.
E-pedalen er
genial
Energistyring er
overskriften, men i en LEAF klares den opgave i det
store hele af bilen. En af de geniale fornyelser,
udover designmæssigt at have fået en gevaldig
opstrammer, er den såkaldte e-pedal, der især i
samarbejde med ProPilot systemet gør kørslen både
ekstra afslappende og ekstra sikker, hvilket
on-board videoen her på siden viser i detaljer.
E-pedalen går ud på,
at man styrer bilens hastighed alene ved hjælp af
speederen. Kun i ekstreme situationer bruges
bremserne, og bliver situationerne rigtig kritiske,
bruger bilen naturligvis også selv de konventionelle
bremser. Systemet er beskrevet ifm. De første
prøvekørsler af den nye bil (læs
mere her >>>).
Næsten
selvkørende
Kombinerer man det
med ProPilot har man i bytrafik næsten en
selvkørende bil. Den regulerer med stor præcision
afstanden til forankørende biler, holder man stille
ved rødt lys, skal man som regel lige selv aktivere
igangsætningen, og som udgangspunkt skal man også
selv styre bilens retning, men også det selv
centrerende system, klarer det meste af den opgave,
når forholdene tillader det.
Da det hele foregår
blødt og behageligt, er der tale om intet mindre end
transport på luksusklasse. Vel at mærke til en
overkommelig pris. Den prøvekørte Tekna version
koster 304.000 kroner og for blot 284.000 kroner kan
man blive ejer af en ny 40 kWh-LEAF.
Hurtig i
bytrafikken
Dertil kommer, at
fartpræstationerne er fremragende – så længe man
altså bliver i byerne. 7,9 sekunder til 100 km/t og
et drejningsmoment på konstant 320 Nm giver en
enestående fleksibilitet. Og det er da kun fordi
energistyringssystemet sikrer en glidende
igangsætning, at man ikke føler sig hensat til en
regulær racerbil. I øvrigt har en LEAF som bekendt
kun et fremadgående gear.
På landevejen og på
motorveje er det dog en lidt anden historie. Men
mest hvad angår energiforbruget. Topfarten er 144
km/t og det rækker fint ved danske fartgrænser. Men
skal man fx pendle 200 kilometer om dagen, er det
godt, hvis man kan oplade på arbejdspladsen. Ellers
er der ikke plads til mange svinkeærinder undervejs.
Vejbeliggenheden er god pga. det lave tyngdepunkt og
affjedringen udmærket. En LEAF er dog ikke unik på
dette felt.
Varmepumpen kan
fjernstyres
Energistyring er et
nøgleord, men det giver også muligheder. Fx kan man
vha. en varmepumpe i princippet som dem, der
benyttes til opvarmning af huse, sikre en varm
kabine på en kold vinterdag. Den kan naturligvis
fjernbetjenes via en simpel app på smart telefonen,
så bilen er varm, når man skal ud at køre. Og så er
bilen som nævnt spækket med udstyr.
Driver Assist
systemet inkluderer kameraer foran, bagpå og på
siderne, vognbaneassistent, Cross Traffic Alert,
skiltegenkendelse mv. P-sensorer hører også med.
Klimaanlæg, som er energistyret til bl.a. at omfatte
varmepumpen, forbruger forbavsende lidt
elektricitet, man har Fuld LED lys, en tydelig 7”
skærm, nøglefri entre og kørsel, og sæderne i Tekna
udgaven er beklædt med kunstlæder.
Ude bagtil
disponerer man over 420 bagagerumsliter, men glem
ikke, at lidt af pladsen går til ladekabler, hvis
man vil være på den sikre side. Oven i det giver
Nissan 3 års garanti på bilen. Intet under, at den
nye LEAF har været en succes fra starten. Siden
introduktionen i marts har Nissan solgt 80
eksemplarer til danskerne – om måneden.
Bagagerummet er stort, men ladekablerne tager lidt
af pladsen.
|