- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
First
World Testdrive: Nissan Juke Kører så
godt som den ser ud Af Søren Clauding - 2. november 2019
Design er den alt afgørende faktor
for succesen bag den første Nissan Juke, som blev
lanceret for 9 år siden. Men 25 procent af alle
Jukes er blevet købt pga. bilens dynamiske
køreegenskaber, viser Nissans egne undersøgelser.
Med stribevis af konkurrenter, der gerne vil have en
større del af markedet, som forventes at stige med
30 procent i de næste fire år, skal Nissan udnytte
ethvert fortrin - eller kombinationen deraf.
Det er meget simpelt. Jo flere
fordele, kunderne oplever, pakket sammen i en bil,
jo større er chancen for at de køber den, og da kan
designet alene ikke løfte opgaven. Derfor var det
ekstra interessant, at møde den helt nye Juke, oven
i købet på snoede næsten sommerlige landeveje vest
for Barcelona i Spanien, hvor de første
internationale prøvekørsler fandt sted.
Skarpere design Den nye Nissan Juke ser ligeså godt
ud som forgængeren gjorde, da den var ny og man
endnu ikke havde vænnet sig til, at en betalbar bil
kunne se sådan ud. Den nye er skarpere, den
inkluderer det seneste familie-udtryk, man er ikke i
tvivl om at der er tale om en Nissan. Men
designerne har benyttet bl.a. moderne LED teknologi
til at tegne fronten. Det er en bil, der vil noget.
Og bagtil har man bevaret det karakteristiske coupé
design, samtidig med at man har øget
rummeligheden væsentligt.Drivlinen har sit udgangspunkt i en
1-liters 3-cylindret turbobenzin motor, som
præsterer 117 hk og op til 200 overboostede Nm. Det
kan få den kompakte SUV/ crossover til at sprinte
til 100 km/t på 10,4 sekunder, hjulpet af enten en 6
trins manuel gearkasse eller et 7-trins DCT
automatgear. Drivlinen er yderst stilfærdig og
underbygger den snært af eksklusivitet, som også
følger med i den nye Nissan Juke.
De fleste vælger
automatgear Førstnævnte er let at
betjene, men mon ikke majoriteten vil foretrække DCT
gearet. Det forventer Nissan i hvert fald vil være
tilfældet i Danmark, hvor merprisen er beskedne
18.000 kroner. Nissan forudser at 80 procent af
salget vil blive DCT og det vil i undertegnedes
optik også være en god beslutning, for
dobbeltkoblingsgearet klæder Juke og passer perfekt
til dens agile sportslighed.
Gearet er hurtigt op i trinnene, en
smule langsommere nedad, men det er jo naturligt for
et dobbeltkoblingsgear. Der kan skiftes manuelt vha.
Paler bag rattet, og man kan fastlåse det enkelte
trin ved at holde palerne inde et kort øjeblik. Den
finesse er god, hvis man skal bruge motoren som
motorbremse fx ved kørsel nedad på bjergveje som dem
ved Barcelona.
Forbedret
vejbeliggenhed Den nye Juke er baseret
på den nye CMF-B koncern platform, som bl.a. har
øget vridningsstabiliteten med 13 procent - hvilket
også trækker køreegenskaberne opad. Baghjulsophænget
er baseret på en torsionsbagaksel, hvad der er
sædvane hos de allerfleste i denne bilstørrelse.Uanset gearkasse opleves Juke som
underholdende med godt greb i underlaget på 19" 225
mm brede 45 procent lavprofildæk som prøvekørte
topudstyrede biler var forsynet med. Man kan også få
Juke med 16" hjul og det reducerer formentlig den
lidt spændstige respons fra underlaget, som var en
del af køreoplevelsen.
Den forlængede
undervogn og større bredde har både stabilitet og
kurveegenskaber gavn af, den styrer præcist og
neutralt, og man kan påvirke konfigurationen af både
drivline som styring ved at vælge mellem tre
forskellige køreindstillinger - Sport, normal og
Eco.
Fornuftige
forbrugstal Hvad det sidste angår er
funktionen medvirkende til at man kan nå WLTP
forbrugstal fra 15,6 til 16,9 km/l afhængig af
hjulstørrelser og udstyr. Og hvad udstyr angår er
man godt stillet lige fra den allerbilligste Visia
version til 200.000 kroner til den mest
velbestykkede udgave, der hedder enten Tekna 19"
eller N-Design.
Der kan tilkøbes masser af
udstyr, bilerne kan leveres i et utal af
farvekombinationer, og i introduktionsfasen fra
januar frem til 31. Marts 2020 kan man frit vælge
for 15.000 kroner ekstraudstyr uden merpris.
Læs også:
Nissan Juke First World Test - del 1 >>> Den nye Nissan Juke ser godt ud, den er
funktionel, men den kører også godt, hvad videoen
fra de første internationale testkørsler vidner om.
Fuld HD.
Det avancerede BOSE audiosystem inkluderer højtalere
i forsædernes nakkestøtter.Hurtige fakta
om den helt nye Nissan Juke Introduktion i Danmark: Januar 2020.
Priser fra kr. 200.000. Intro-tilbud: Gratis
udstyr for kr. 15.000.
Længde: 4,21 m. Bredde: 1,80 m (u
spejle). Højde: 1,60 m. Frihøjde: 172 mm.
Bagagerum: 422-1305 (VDA) Max angænger: 1250 kg.
Garanti: 3 år/100.000 km.
Særligt udstyr
afh. af version (5 udstyrs versioner): Automatisk
nødbremse med fodgænger og cyklist genkendelse.
Aktiv vognbaneassistent. Active Trace Control.
Isofix for og bag. Cross Traffic Alert. BOSE
audioanlæg. 8" touch screen. Adaptiv fartpilot.
Klimaanlæg. Intelligent Around View Monitor. Fuld
LED.Link til importøren
Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding