Det er ni år siden Nissan
revolutionerede markedet for overkommeligt prissatte
biler med lanceringen af den helt nye Juke. Bilen
havde et design, som var den en konceptbil, der var
kørt direkte ud fra et af de internationale motor
shows, og den blev omgående en succes. Den succes
skal den nye Juke forlænge.
Over årene er der solgt over en
million Jukes til det europæiske publikum. Selvom
det fortsat er Nissans egen Qashqai, der mere end
nogen anden bil har defineret kompakt SUV/crossover
markedet i Europa og stadig er den uden
sammenligning mest populære af sin slags, er der
også plads til Juke. Den har sin egen iøjefaldende
udstråling og er da også noget mindre end Qashqai.
Qashqai egenskaber
Men hvad det angår, nærmer den nye
Juke sig sit store forbillede. Designet er stadig
skarpere og frækkere end Qashqai, og dimensionerne
er heller ikke de samme. På den anden side vidner et
bagagerum på 420 liter og 5 cm ekstra benplads til
bagsæde passagererne om, at Nissan har villet komme
den hidtidige models svagheder til livs. Så det har
næppe været et mål i sig selv, at skulle gnave sig
ind på Qashqai.
Til gengæld har den øgede konkurrence
stillet Nissan overfor en forventet udfordring. For
ni år siden var Juke enerådende. Ingen havde skabt
en bil, der designmæssigt var blot i nærheden af
den. I dag er der 24 andre af slagsen, har Nissan
selv gjort op. Og for at kunne hamle op med det, har
man naturligt integreret nogle flere af Qashqai
egenskaberne. Ingen dårlig ide.
Meget mere rummelig Juke er
vokset. Ikke bare nogle millimeter, men noget der
batter. Den måler nu 4,21 meter i længden - det er
7,5 cm mere en den hidtidige. Den er nu 1,80 meter
bred - det er 3 cm mere end forgængeren. Den er også
én cm højere og har en frihøjde på 17,2 cm. Men
akselafstanden er øget med 10,5 cm til 2,636 cm. Det
har medvirket markant til den øgede rummelighed.
Det er også lidt af et
kunststykke, at man har fået skabt en virkelig
regulær bagagerumsåbning. Og så er bagagerummet også
indrettet med et justerbart bagagerumsgulv, hvilket
øger anvendeligheden og alsidigheden.
På ét punkt markerer Juke sig ikke.
Når bilen lander på det danske marked i begyndelsen
af 2020 tilbydes den alene med én motor omend
med to drivliner. Det er dog en glimrende maskine,
nemlig den lille 117 hestes 1-liters 3-cylindrede
turbobenzinmotor, som harmonerer godt med bilens
basis køreegenskaber, hvilket de første
internationale prøvekørsler på vejene omkring
Barcelona i Spanien gav en klar fornemmelse af.
Jungletrommerne signalerer
imidlertid, at en hybrid udgave er på vej, men der
forlyder intet officielt fra Nissan endnu.
En hybrid motor vil være en god ide
og den vil givet vis kunne booste salget yderligere.
Men Nissan har erfaret, at for over halvdelen af
køberne af den hidtidige Juke er det iøjefaldende
design den væsentligste købsfaktor. For 20 procent
af køberne er de funktionelle egenskaber afgørende
mens en fjerdedel har ladet bilens dynamiske
køreegenskaber haft første prioritet.
Har den nye Juke så viderført den
egenskab? Det korte svar er Ja.
Det uddyber vi her….
|