- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World testdrive: Nissan Juke
Succes-forlænger med kant


Af Søren Clauding - 1. november 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ni år siden Nissan revolutionerede markedet for overkommeligt prissatte biler med lanceringen af den helt nye Juke. Bilen havde et design, som var den en konceptbil, der var kørt direkte ud fra et af de internationale motor shows, og den blev omgående en succes. Den succes skal den nye Juke forlænge.

Over årene er der solgt over en million Jukes til det europæiske publikum. Selvom det fortsat er Nissans egen Qashqai, der mere end nogen anden bil har defineret kompakt SUV/crossover markedet i Europa og stadig er den uden sammenligning mest populære af sin slags, er der også plads til Juke. Den har sin egen iøjefaldende udstråling og er da også noget mindre end Qashqai.

Qashqai egenskaber
Men hvad det angår, nærmer den nye Juke sig sit store forbillede. Designet er stadig skarpere og frækkere end Qashqai, og dimensionerne er heller ikke de samme. På den anden side vidner et bagagerum på 420 liter og 5 cm ekstra benplads til bagsæde passagererne om, at Nissan har villet komme den hidtidige models svagheder til livs. Så det har næppe været et mål i sig selv, at skulle gnave sig ind på Qashqai.

Til gengæld har den øgede konkurrence stillet Nissan overfor en forventet udfordring. For ni år siden var Juke enerådende. Ingen havde skabt en bil, der designmæssigt var blot i nærheden af den. I dag er der 24 andre af slagsen, har Nissan selv gjort op. Og for at kunne hamle op med det, har man naturligt integreret nogle flere af Qashqai egenskaberne. Ingen dårlig ide.

Meget mere rummelig
Juke er  vokset. Ikke bare nogle millimeter, men noget der batter. Den måler nu 4,21 meter i længden - det er 7,5 cm mere en den hidtidige. Den er nu 1,80 meter bred - det er 3 cm mere end forgængeren. Den er også én cm højere og har en frihøjde på 17,2 cm. Men akselafstanden er øget med 10,5 cm til 2,636 cm. Det har medvirket markant til den øgede rummelighed.

Det er også lidt af et kunststykke, at man har fået skabt en virkelig regulær bagagerumsåbning. Og så er bagagerummet også indrettet med et justerbart bagagerumsgulv, hvilket øger anvendeligheden og alsidigheden.




På ét punkt markerer Juke sig ikke. Når bilen lander på det danske marked i begyndelsen af 2020 tilbydes den alene med én motor  omend med to drivliner. Det er dog en glimrende maskine, nemlig den lille 117 hestes 1-liters 3-cylindrede turbobenzinmotor, som harmonerer godt med bilens basis køreegenskaber, hvilket de første internationale prøvekørsler på vejene omkring Barcelona i Spanien gav en klar fornemmelse af.

Jungletrommerne signalerer imidlertid, at en hybrid udgave er på vej, men der forlyder intet officielt fra Nissan endnu.

En hybrid motor vil være en god ide og den vil givet vis kunne booste salget yderligere. Men Nissan har erfaret, at for over halvdelen af køberne af den hidtidige Juke er det iøjefaldende design den væsentligste købsfaktor. For 20 procent af køberne er de funktionelle egenskaber afgørende mens en fjerdedel har ladet bilens dynamiske køreegenskaber haft første prioritet.

Har den nye Juke så viderført den egenskab? Det korte svar er Ja. Det uddyber vi her….

Andre Nissan prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Nissan Juke First World Test - del 2 >>>


Den nye Nissan Juke ser godt ud, den er funktionel, men den kører også godt, hvad videoen fra de første internationale testkørsler vidner om. Fuld HD.





Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt