Den helt nye Mazda3 udmærker
sig især gennem sit fabelagtige design og dens fine
køreegenskaber. Først nævnte er i Hatchback udgaven
direkte udsprunget af konceptbilen RX-Vision og
køreegenskaberne hænger direkte sammen med brugen af
en helt ny platform, som i forskellige varianter
henad vejen vil blive benyttet også i andre Mazda
modeller.
Hvad designet angår, har
Mazda valgt et meget enkelt udtryk, uden markante
sidelinjer eller andre finurligheder – det virker
meget elegant. Den har et løftet bagparti, der er
mest tydeligt på hatchback udgaven, som i øvrigt var
den eneste karrosserivariant af den nye kompakte
mellemklassebil, der var til rådighed i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler, som fandt
sted i området vest for Lissabon i Portugal. Sedan
udgaven kommer da også først på markedet et par
måneder senere end hatchbacken.
Design og
udstråling har første prioritet
Den samme enkelhed og
elegance præger også interiørdesignet, der har
føreren som omdrejningspunkt, uden dog at sætte de
øvrige passagerer ud på et sidespor. Når det så er
sagt, er bagsædepladsen næppe det, der har haft
højest prioritet hos Mazda designerne. Højden er OK,
men man skal ikke være alt for langbenet deromme
bagtil. Den visuelle oplevelse er klart nr 1.
Bagagerumet i den 4,46 meter lange bil har en
kapacitet på 358 liter og lægges bagsæderyglænene
ned, øges bagagerumskapaciteten til lige godt 1
kubikmeter.
Hvad vejbeliggenheden angår,
er køreoplevelsen nærmest den samme, som man oplever
i en typisk tysk premium bil, med den samme bestemte
reaktion på ujævnheder, samme
affjedringskarakteristika og store styrepræcision,
naturligvis underbygget af, at vi kun havde
lejlighed til at prøve udgaven med 18” fælge og
tilsvarende beskedne affjedring i dæksiderne. Vi
kørte bilen gennem en længere strækning på noget,
der vist engang havde været asfalt. Det var ikke
ukomfortabelt, men vigtigst var det, at Mazda'en
ikke slap taget i underlaget en eneste gang. Det gjorde
den med andre ord temmelig godt.
Ny undervogn
Mazda har nemlig introduceret
den nye 3’er med torsionsbagaksel i modsætning til
den avancerede multilink løsning, den tidligere
generation Mazda3 var udrustet med. Mercedes og
Volkswagen har gjort noget tilsvarende på deres
lavere motoriserede versioner af A-Klasse og Golf,
og i den sammenligning klarer Mazda3 sig
overbevisende godt, faktisk noget bedre. En
medvirkende faktor er formentlig også det avancerede
G Vectoring Control system, der elektronisk styret
stabiliserer bilen ved hurtig kurvekørsel. En
momentan næsten umærkelig nedbremsning ved indgangen
til kurverne forøger forhjulenes vejgreb og
minimerer understyringstendenserne – det er faktisk
ret genialt.
Vi forsøgte at presse
svagheder ud af konstruktionen, men det lykkedes
ikke rigtigt og da Mazda ikke bare har bygget en
konventionel torsionsbagaksel, men i det hele taget
har ”SKYACTIV” optimeret den, som man kalder det,
kan forklaringen formentlig også findes der.
Forbilledlig
Køreoplevelsen var
forbilledlig, og da såvel karrosseriets stivhed som
den velafstemte undervogn spillede harmonisk sammen
med resten af drivlinen, må vi fastslå, at det næppe
kan gøres meget bedre med eksisterende teknik. Det
manuelle gear er let, præcist og gearstangen ekstra
godt placeret længere fremme og tættere på rattet
end i forgængeren. Måske er det inspireret af Mazda
MX5.
Sammen med Mazda3, der er ny
i enhver forstand, lanceres også to helt nye
motorer, baseret på det såkaldte SKYACTIV koncept.
Dvs. Man har optimeret forbrændingsmotorernes
funktion, for benzin udgavens vedkommende uden brug
af turbolader.
Mild hybrid
Begge var af mild hybrid
typen, dvs. der er en lille integreret
starter-generator på 600 kJ, hvis konverter
producerer 1,7 kW. Elektriciteten skabes ved
deceleration og en elmotor hjælper siden
forbrændingsmotoren i igangsætningssituationen og
hjælper også til blidere gearskift. Desuden
reducerer den motorernes brændstofforbrug og står
for blid genstart af motoren efter en stop/start
periode.
2-liters SKYACTIV-G motoren
yder 122 hk.
De to forbrændingsmotorer er
hhv. en 2-liters SKYACTIV-G benzinmotor, der yder
122 hk og et flot max drejningsmoment på 213 Nm ved
4000 omdr./min, samt en 1,8 liters SKYACTIV-D 116
hestes turbodieselmotor med et drejningsmoment, der
topper på 270 Nm i intervallet fra 1600-2600
omdr./min. Begge er yderst lydløse og
vibrationssvage, hvilket understøtter
kørselskomforten, men benzinmotoren er i
sammenligning lidt mere rå end dieselmotoren.
Ærlige
forbrugstal
Benzineren præsterer et
kombineret forbrugstal iht. de nye WLTP normer på
6,2 l/100 km med manuelt gear og 6,5 l/100 km med
automatgear. Dieselmotorens tal er 5,0 respektive
5,6 km l/100 km i udgaverne med 16” hjul og lidt
højere med de større 18” hjul, formentlig pga. De
bredere 215 mm 45 procent lavprofildæk.
Omregnet til km/l er tallene
16,1 og 15,4 km/l. Og 20 respektive 17,9 km/l.
I sagens natur eksisterer der
ikke NEDC målinger, men løseligt anslået ville de
noget urealistiske NEDC tal lande omkring 20 og 25
km/l.
Lidt mere om
den nye Mazda3:
Første generation så dagens
lys i 2003 og den nye udgave er 4. Generation. I den
tid, modellen har eksisteret, er der blevet solgt
omkring 1 million eksemplarer i Europa, som udgør en
sjettedel af Mazdas globale marked. I Danmark er der
gennem årene blevet solgt 14.800 eksemplarer og
Mazda Danmark forventer efter i introduktionen i
marts hhv. i maj at flere end 1500 danskere vil
anskaffe den nye Mazda3.
Mazda har målrettet og
bevidst valgt, ikke at markedsføre modeller med lavt
udstyr i Danmark. Ikke mindst set i det lys virker
indstigningsprisen yderst konkurrencedygtig. Udstyr
som automatisk nødbremse, der virker helt op til 80
km/t og adaptiv fartpilot er standard i den
billigste udgave.
Det er også usædvanligt i en
indstigningsmodel, at have Fuld LED lygter som
standard ligesom adaptiv fartpilot, navigation og
Head-up display.
|