Grænserne til de såkaldte
premium bilmærker sættes på prøve i disse år. Ikke
mindst har Mazda været god til, at skabe biler, der
foruden at se godt ud også har køreegenskaber og
udstyr, helt på niveau med de etablerede og i et
vist omfang selv-udnævnte premium bilmærker. Med den
helt nye Mazda3 tager den japanske bilfabrik endnu
et skridt i den retning.
Det er ikke et erklæret mål,
men skyldes alligevel en målrettet og helhjertet
proces, hvor man sjældent har været nødt til at gå
på kompromis. Eksempelvis er lydniveauet i kabinen i
den nye 3’er ekstremt lavt. Det er ikke tilfældigt,
for man ønskede at højne komfort oplevelsen, så
helhedsindtrykket ville forblive højt og være helt i
overensstemmelse med bilens udstråling, som alt
andet lige, gætter vi på, er den allervigtigste
købsparameter.
Positive
oplevelser
I praksis har man undgået
bashøjtalere i dørene og i stedet placeret dem foran
dørene i fodrummet. Det giver en bedre akustik og
lyden bremses ikke af fx store vinterjakker. Men
vigtigst er, at de heldækkende paneler yder er bedre
lydisolering. Det virker fremragende og det var blot
én af mange positive oplevelser ved den nye Mazda3 i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler, som fandt sted i de varierede bjerg
området vest for Lissabon i Portugal.
Køreoplevelsen af den helt
igennem nye bil var så god, at den klart udfordrer
premium konkurrenterne. Det galdt såvel udgaven med
en 122 hestes benzinmotor, baseret på SKYACTIV
tankegangen og som sådan ikke udstyret med
turbolader, som 116 hestes dieselversionen, som vi
begge prøvede med 6 trins manuelt gear.
SKYACTIV X
kommer snart
Og skal der endelig findes en
forskel på de etablerede premium modeller og Mazda3
er det præcis, at motorudvalget såvel som
karrosseriudvalget er ret beskedent. De to nævnte
motorer er på markedet samtidig med introduktionen
af Hatchback udgaven sidst i marts, som følges op af
en sedan sidst i april, og de kan begge kombineres
med automatgear. Men ellers skal man motormæssigt
vente til sidst på året, hvor den såkaldte SKYACTIV
X motor lanceres.
Om den er værd at vente på,
skal vi lade være usagt, men det er et spændende
koncept, hvor Mazda bygger en delvis selvantændende
benzinmotor, som vil være noget kraftigere end de to
første motorer. Da motoren ikke er klar endnu,
undlader fabrikken fornuftigt nok at oplyse data,
men foruden at være kraftigere, vil den nye X motor
også være 20-30 procent mere økonomisk. Om det gør
den værd at vente på, vil i sagens natur have meget
med prissætningen at gøre.
Selvantændende benzinmotor
Vi ved dog så meget, at der
er tale om en højkompressions-motor med kompressor,
hvor kompressoren presser så meget luft ind i
forbrændingskammeret, at benzin-luft blandingen
bliver så lav, at benzinforbruget sænkes.
Forbrændingen igangsættes gennem den store
kompression, som finder sted, når stemplet presser
luften samme, hvor kompressionsforholdet vil være
som i en dieselmotor, og er det ikke nok, vil dele
af benzin-luft blandingen blive gnist antændt,
hvorved kompressionen øges af det tryk,
delforbrændingen udløser og derigennem antændes
resten af brændstoffet.
En kraftigere motor baseret
på ny teknologi er altså på vej, og det har den nye
Mazda3 da også fortjent, fordi køreegenskaberne
lægger op til det. De to første motorer er glimrende
maskiner, især faldt vi for diesel udgaven som vi
tidligere også har prøvet i Mazda CX-3. Men ellers
er det i særdeleshed det omfattende udstyr, der
udbygger referencerne til premium segmentet.
Premium-udstyr
Mazda introducerer den nye
3’er med tre forskellige udstyrsniveauer, kaldet
SENSE, SKY OG COSMO. Selv i den allerbilligste
udgave, der er prissat til 250.000 kroner,
inkluderer standardudstyret adaptiv fartpilot, LED
forlygter, Head-up display (køredataerne projekteres
op i forruden), automatisk nødbremse med fodgænger
genkendelse, vognbaneassistent 16” alufælge,
p-sensorer bag, 8,8” skærm med navigation, regn- og
lyssensor, sædevarme, aircondition og meget mere.
Fuld LED er standard i alle
udstyrsversioner.
For blot 12.000 kroner oveni
får man også 18” alufælge, opvarmet rat, nøglefri
betjening, bakkamera, 2 zone klimaanlæg etc.
Og i topudgaven med
benzinmotor og manuelt gear til 37.000 kroner oven i
det basale SENSE udstyr, følger der bl.a. front og
rear cross traffic alert, automatisk city nødbremse,
når man bakker, 360 grader kamera, Bose audiosystem,
el-justerbare forsæder og læderindtræk.
Link til importøren
|