- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: Mazda3 Premium niveau

i helt ny Mazda3


Af Søren Clauding – februar 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grænserne til de såkaldte premium bilmærker sættes på prøve i disse år. Ikke mindst har Mazda været god til, at skabe biler, der foruden at se godt ud også har køreegenskaber og udstyr, helt på niveau med de etablerede og i et vist omfang selv-udnævnte premium bilmærker. Med den helt nye Mazda3 tager den japanske bilfabrik endnu et skridt i den retning.

 

Det er ikke et erklæret mål, men skyldes alligevel en målrettet og helhjertet proces, hvor man sjældent har været nødt til at gå på kompromis. Eksempelvis er lydniveauet i kabinen i den nye 3’er ekstremt lavt. Det er ikke tilfældigt, for man ønskede at højne komfort oplevelsen, så helhedsindtrykket ville forblive højt og være helt i overensstemmelse med bilens udstråling, som alt andet lige, gætter vi på, er den allervigtigste købsparameter.

 

Positive oplevelser

I praksis har man undgået bashøjtalere i dørene og i stedet placeret dem foran dørene i fodrummet. Det giver en bedre akustik og lyden bremses ikke af fx store vinterjakker. Men vigtigst er, at de heldækkende paneler yder er bedre lydisolering. Det virker fremragende og det var blot én af mange positive oplevelser ved den nye Mazda3 i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted i de varierede bjerg området vest for Lissabon i Portugal.

 

Køreoplevelsen af den helt igennem nye bil var så god, at den klart udfordrer premium konkurrenterne. Det galdt såvel udgaven med en 122 hestes benzinmotor, baseret på SKYACTIV tankegangen og som sådan ikke udstyret med turbolader, som 116 hestes dieselversionen, som vi begge prøvede med 6 trins manuelt gear.

 

SKYACTIV X kommer snart

Og skal der endelig findes en forskel på de etablerede premium modeller og Mazda3 er det præcis, at motorudvalget såvel som karrosseriudvalget er ret beskedent. De to nævnte motorer er på markedet samtidig med introduktionen af Hatchback udgaven sidst i marts, som følges op af en sedan sidst i april, og de kan begge kombineres med automatgear. Men ellers skal man motormæssigt vente til sidst på året, hvor den såkaldte SKYACTIV X motor lanceres.

 

Om den er værd at vente på, skal vi lade være usagt, men det er et spændende koncept, hvor Mazda bygger en delvis selvantændende benzinmotor, som vil være noget kraftigere end de to første motorer. Da motoren ikke er klar endnu, undlader fabrikken fornuftigt nok at oplyse data, men foruden at være kraftigere, vil den nye X motor også være 20-30 procent mere økonomisk. Om det gør den værd at vente på, vil i sagens natur have meget med prissætningen at gøre.

 

Selvantændende benzinmotor

Vi ved dog så meget, at der er tale om en højkompressions-motor med kompressor, hvor kompressoren presser så meget luft ind i forbrændingskammeret, at benzin-luft blandingen bliver så lav, at benzinforbruget sænkes. Forbrændingen igangsættes gennem den store kompression, som finder sted, når stemplet presser luften samme, hvor kompressionsforholdet vil være som i en dieselmotor, og er det ikke nok, vil dele af benzin-luft blandingen blive gnist antændt, hvorved kompressionen øges af det tryk, delforbrændingen udløser og derigennem antændes resten af brændstoffet.

 

En kraftigere motor baseret på ny teknologi er altså på vej, og det har den nye Mazda3 da også fortjent, fordi køreegenskaberne lægger op til det. De to første motorer er glimrende maskiner, især faldt vi for diesel udgaven som vi tidligere også har prøvet i Mazda CX-3. Men ellers er det i særdeleshed det omfattende udstyr, der udbygger referencerne til premium segmentet.

 

Premium-udstyr

Mazda introducerer den nye 3’er med tre forskellige udstyrsniveauer, kaldet SENSE, SKY OG COSMO. Selv i den allerbilligste udgave, der er prissat til 250.000 kroner, inkluderer standardudstyret adaptiv fartpilot, LED forlygter, Head-up display (køredataerne projekteres op i forruden), automatisk nødbremse med fodgænger genkendelse, vognbaneassistent 16” alufælge, p-sensorer bag, 8,8” skærm med navigation, regn- og lyssensor, sædevarme, aircondition og meget mere.


Fuld LED er standard i alle udstyrsversioner.


For blot 12.000 kroner oveni får man også 18” alufælge, opvarmet rat, nøglefri betjening, bakkamera, 2 zone klimaanlæg etc.

 

Og i topudgaven med benzinmotor og manuelt gear til 37.000 kroner oven i det basale SENSE udstyr, følger der bl.a. front og rear cross traffic alert, automatisk city nødbremse, når man bakker, 360 grader kamera, Bose audiosystem, el-justerbare forsæder og læderindtræk.


Link til importøren

Andre Mazda er prøvekørsler - find dem her >>>

 

Læs også:

Den nye Mazda3 kører som på skinner >>>



Vi har prøvekørt den helt nye generation Mazda3 på snoede bjergveje i Portugal. Bilen er radikalt ændret og designet er skærpet væsentligt så den nu ser endnu bedre ud. Fuld HD.







116 hestes dieselmotoren kendes fra Mazda XC3 og den klæder Mazda3 rigtig godt.


8,8" skærmen har nærmest form af et parallelogram og er en elegant løsning i det eksklusive interørdesign. På billedet vises 360 grader kameraets synsfelt, når man sætter i bakgear.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt