Det er ikke tilfældigt, at
Ford har valgt Amsterdam til lancering af
virksomhedens elektrificeringsstrategi og de første
eksempler på fabrikkens nye biler med elektriske
drivliner. Byen er kendt for at være klimabevidst,
cykeltraditionen er endnu mere tydelig end i
København og et iørefaldende lavt støjbillede slår
en i møde, når man færdes i den hollandske
hovedstad. Det er et sted, hvor biler som den helt
nye Ford Kuga, den helt nye Explorer Plug-in Hybrid
og den ligeså nye Tourneo Custom PHEV vil kunne
bidrage til et endnu bedre miljø.
Alle tre bilmodeller er jo
forholdsvis store, de har fine funktionelle
egenskaber og vil under normale omstændigheder også
forurene. Men de udmærker sig ved, i kraft af deres
udvalg af drivliner, at reducere forureningen
voldsomt. Kører man fx en Plug-in hybrid i bymidten
på elektricitet alene, vil forureningen af
nærmiljøet være minimal, og i Holland står vinden og
vindmøllerne sjældent stille. Derfor er ikke mindst
plug-in hybrid løsningerne ideelle.
Andre gode
grunde
Dertil kommer, at man i en
plug-in hybrid kan klare sig med meget mindre
batterier og køreegenskaberne ikke forringes som
tilfældet er ved flere af markedets fuldt elektriske
alternativer. Og da fx verdens knappe
litium-ressourcer før eller siden forventes at ville
begrænse produktionen af litium-forslugne
mobilitetsbatterier, kommer man alt andet lige
længere med plug-in løsningerne – indtil nye
energilagringsløsninger måtte tage over.
Det, såvel som den stadig
ikke særlig udbyggede infrastruktur, er væsentlige
grunde til valget af hybridløsninger som den rette
elektriske løsningsmodel i det aktuelle
verdensbillede. Plus én for Ford ikke uvæsentlig
ting: Det skal stadig være sjovt at køre bil. Derfor
medvirker hybridløsningerne både til at nedbringe
luftforureningen og støjforureningen – og samtidig
til også at give motorerne større effekt.
Eksempelvis vil man kunne hente 155 hestekræfter ud
af en 3-cylindret 1-liters 140 hestes EcoBoost
turbobenzinmotor.
Helt ny Ford
Kuga
Den vigtigste af de konkret
håndgribelige nyheder ved Ford-eventen i Amsterdam,
som i øvrigt hedder ”Go Further 2019” er den nye
Kuga, der både er mere elegant, mere sporty, mere
velproportioneret og rummelig end forgængeren. Både
den udstyrsspækkede Kuga Titanium, den sportslige
Kuga ST-Line og den luksuriøse Kuga Vignale fås i
tre forskellige hybridvarianter og lanceres i
Danmark i 2020.
Udvalget består af ”Kuga
plug-in-Hybrid” (PHEV), mild-hybrid versionen ”Kuga
EcoBlue Hybrid” (mHEV) og fuldhybriden ”Kuga Hybrid”
(HEV). De miljøoptimerede teknologier kan suppleres
med et indbygget ”FordPass Connect”-modem, trådløs
oplader og Fords SYNC 3-infotainment med 8”
berøringsskærm. B&O-audio er også en option. Og så
er den nye Kuga lavere, bredere og længere end den
hidtidige succesmodel, der så sent som i fjor blev
solgt i et antal af 153.000 eksemplarer i Europa,
salgsmæssigt kun overgået af Fiesta og Focus.
Tre gange
hybrid
Plug-in Hybriden er udstyret
med en 2,5 liters 4-cylindret Atkinson-cycle
benzinmotor, en elmotor og generator samt et 14,4
kWh litium-ion batteri, der tilsammen leverer op til
225 hk. Rækkevidden er 50 kilometer og der forventes
WLTP tal på 83 km/l.
EcoBlue Hybrid er baseret på
Fords 150-hestes 2-liters EcoBlue dieselmotor. Den
er en mild-hybrid, hvor en rem-drevet integreret
startmotor/generator erstatter en konventionel
generator. WLTP forbrugstallet forventes at ville
være 20 km/l.
Hybrid versionen er en
selvopladende enhed, baseret på en 2,5 liters
4-cylindret Atkinson-cycle benzinmotor, en elmotor,
en generator og et litium-ion batteri. Bilen har
automatgear og forventes på markedet i 2020 – senere
også med firehjulstræk og et forbrugstal på 17,9
km/l.
Dertil kommer en række mere
konventionelle drivliner.
Ford
Explorer til Europa
Ford løftede i Amsterdam også
sløret for en helt ny Ford Explorer, der for første
gang indtager det europæiske marked. Der er tale om
en plug-in-hybrid (PHEV) af den bedst sælgende SUV i
USA nogensinde.
Den nye Explorer PHEV fås i
to højt specificerede varianter – den sportslige,
Ford Performance-inspirerede ST-Line og den
luksuriøse Platinum. Begge gemmer på
hybridteknologi, der kombinerer Fords 3-liters
EcoBoost V6-benzinmotor, en elmotor og en
startgenerator, der tilsammen yder 450 hk og 840 Nm
drejningsmoment. Derudover kan Explorer køre 40 km
på elektricitet alene.
Fords adaptive firehjulstræk
(AWD) kommer som standard med syv køreindstillinger
og mulighed for 10-trins automatgear. Explorers
exceptionelt rummelige, luksuriøse og komfortable
kabine fås med 10,1” touchskærm i midterkonsollen og
12,3” digitalt display i instrumenteringen.
Derudover følger et væld af alsidige bagagerums- og
sædeindstillinger og familievenlige features såsom
ubesværet til tredje sæderække.
Ny Tourneo
Custom PHEV
Sidst blandt de vigtigste
håndgribelige nyheder er Tourneo Custom, der
lanceres i Danmark sidst i 2019. Den er en rummelig
8-sædet MPV, skabt som en plug-in-hybrid, men den
drives af en elmotor, som får strøm fra et 13,6 kWh
lithium-ion-batteri. Fords kendte 1,0-liters
EcoBoost-benzinmotor fungerer som
rækkeviddeforlænger i kombination med
hybridsystemets regenerative indsamling af
bremseenergi. Rækkevidden er 500 km, hvor der kan
køres op til 50 km på elektricitet alene. Og så har
man fordelen af at kunne tanke benzin, hvis man skal
køre endnu længere…
Link til importøren
|