- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Fords øverstkommanderende i
Europa, Steve Armstrong, præsenterede egenhændigt
Fords elektriske stragtegi ved Ford Go Further
eventet i Amsterdam.
Verdenspremiere
i Amsterdam
Fords elektriske
satsning
Af Søren Clauding –
3. april 2019
Ford deltog ikke ved årets
motor show i Genève først i marts. Til gengæld har
den multinationale bilproducent med hovedsæde i USA
taget effektivt revanche ved et storstilet og fancy
arrangement i den hollandske hovedstad, Amsterdam.
Et arrangement så omfattende, at det realistisk
havde været vanskeligt, i Genève at få den
opmærksomhed, som man rettelig fortjener, for det er
ikke småting, Ford har på hjerte.
Ford har nu præsenteret ikke
færre end 16 nyheder, der tilsammen danner
udgangspunktet for den elektrificeringsproces,
fabrikken i lighed med mange andre store
bilproducenter satser på at gennemføre i de kommende
år.
Ford gør det
anderledes
Den mest markante forskel
mellem Ford og ”de andre” er, at Ford indtil videre
bevidst undlader, at gå 100 procent elektrisk, dog
med to små undtagelser undtagelse (der faktisk er
ret store): Allerede næste år lancerer man en
elektrisk performance-SUV med synlig inspiration fra
den ikoniske Ford Mustang. Den udmærker sig også
ved, at have en rækkevidde på 600 kilometer.
Bag præcis det projekt ligger
utvivlsomt et ønske om, i bogstavelig forstand at
overhale de fuldt elektriske amerikanske
konkurrenter fra Tesla, der i modsætning til de
fleste af markedets øvrige el-bilsproducenter (måske
lige bortset fra Jaguar med deres I-PACE) ikke
mindst fører sig frem med masser af kræfter og
voldsomme fartpræstationer.
På så har man på
varebilsfronten annonceret en ny, fuld-elektrisk
2-tons Transit, der forventes lanceret i 2021.
Rækkevidden er endnu ikke fastsat.
Den
dynamiske tradition
Her vil Ford med stor
sandsynlighed kunne iklæde sig førertrøjen, pga.
fabrikkens fornemme historie og store tradition for
at skabe køreglade, køredynamiske og samtidig
funktionelle biler. Tesla har stort set ingen
historie andet end den, Nikola Tesla gennem sit navn
har bidraget med hos kollegaerne i Californien.
Hvad funktion angår,
benyttede Ford anledningen til i Amsterdam at have
verdenspremiere på den helt nye generation af
succes-modellen Ford Kuga. Ford Kuga er en regulær
mellemstørrelse SUV, som har solgt godt, men som
enkeltmodel har den ikke kunnet løfte Ford op på det
niveau, man oplever på det europæiske marked, hvor
hver tredje købte personbil i dag er en SUV.
Ambitioner
Ford halter ikke meget
bagefter i statistikken, hvor hver femte købte Ford
personbil er en SUV, og fortrinsvis en Kuga. Men man
har i sagens natur ambitioner om, at få mere ud af
SUV-markedet, og det skal den nye Kuga og en anden
og sportslig kompakt SUV/Crossover under Puma-navnet
direkte medvirke til.
I masser af kamuflage-laserlys
har Ford givet smagsprøve på den nye kompakte
SUV/crossover og genoplivet Puma navnet.
Sådan præsenterede Ford den kommende nye
Ford Puma på "Ford Go Further" eventen i
Amsterdam. Fuld HD.
I praksis har man målrettet
at rettet fokus på det dynamiske, både hvad angår
det visuelle design som bilens køreegenskaber. Hos
Ford betyder køreglæde rigtig meget, og det bliver
underbygget yderligere med de nye biler, blev det
gang på gang betonet i forbindelse med Kuga
verdenspremieren i Amsterdam.
Elektriske
drivliner
Og så bliver Kuga også
elektrisk. Ikke fuldt elektrisk men semi-elektrisk,
om man vil. Ford satser på tre varianter af
elektrificering: Mild hybrid, selvopladende hybrid
og plug-in hybrid (også kendt som opladningshybrid).
Og Kuga vil kunne fås med alle tre typer af
drivliner.
Fords omfattende
elektrificering komplementeres derudover af den helt
nye SUV og amerikanerfavorit Explorer, der kommer
som plug-in-hybrid. Det er første gang nogensinde,
at den lander på det europæiske marked.
Milde
hybrider…
Ford har også afsløret nye
elektrificerede udgaver af Fiesta og Focus
modellerne, der begge er på vej med avanceret, mild
hybridteknolog med reduceret CO2-udslip og bedre
brændstoføkonomi.
Hovedsatsningen er fordelt på 3 typer hybrid teknik.
Den håndgribelige hovedperson ved eventet i
Amsterdam var den helt nye Ford Kuga.
Ford Focus kommer i en mild hybrid udgave.
Lavt forurenende varebiler spiller en central rolle
i Fords elektriciferingsstrategi, fordi det er
magtpåliggende at forurene mindst muligt ved
bykørsel - både hvad angår luftforurening og
støjforurening. Fords elektricificering omfatter
også de systemer, der forbinder køretøjerne, så
vareudbringning fx kan ske på den optimale mode. De
løsninger inkluderer mange typer af elektriske
køretøjer fra de største varebiler til elektriske
løbehjul, som kan forestå leveringen til kunder i
vanskeligt fremkommelige byområder.
Ford Transit Connect