| 
							 
							Moderne elektronik 
							er ikke noget, man blot kan bygge ind i gamle biler. 
							Og med 20 år på bagen trængte Suzuki Jimny til en 
							radikal fornyelse. Ikke bare skulle den se 
							anderledes ud, men den hidtidige model savnede alle 
							moderne kørehjælpemidler, og det var da også en af 
							årsagerne til, at Suzuki i Danmark ikke har 
							importeret bilen i 10 år. Den var på sin side stadig 
							en usædvanlig og fin lille bil med usædvanlige 
							egenskaber. Men den var ikke tidssvarende og det har 
							man nu gjort noget ved. 
							
							  
							
							Suzuki Jimny er en 
							oplevelse i enhver henseende. Ikke mærkeligt, for 
							allerede, da man byggede den første af slagsen for 
							50 år siden, havde Suzuki sigte på at skabe en 
							mini-offroader, der ville kunne klare det mest 
							uvejsomme terræn og komme frem, hvor ingen 
							almindelige biler hidtil har kunnet køre. 
							
							  
							
							Solgt over hele 
							verden 
							
							Den første Jimny 
							blev præsenteret i 1970, havde fast chassisramme, 
							noget som i princippet fortsat er tilfældet, om end 
							den nye bil er noget mere avanceret. 2. generation 
							blev lanceret i 1981 men 3. generation, som kom i 
							1998 ændrede karakter. Den blev mere 
							personbilsagtig, uden tab af offroad egenskaber, men 
							det har man nu forladt til fordel for det mere rå 
							look. 
							
							  
							
							I alt er der solgt 
							2,8 millioner Jimny’er i 194 lande. Herhjemme har 
							den kun været solgt i korte perioder – i alt i 7 år. 
							850 eksemplarer er blevet indregistreret på danske 
							nummerplader og cirka 70 af dem er stadig kørende. 
							Problemet er, at få biler nok til en fornuftig pris. 
							Derfor har Suzuki i Danmark udskudt lanceringen til 
							cirka marts 2019 og da vil der komme et halvt 
							hundrede eksemplarer til landet – så stor rift er 
							der om bilen verden over. 
							
							  
							
							Robust 
							konstruktion 
							
							Den nye Jimny er 
							baseret på en solid chassisramme, som inkluderer en 
							X-formet vange nær midten og to ekstra vanger hhv. 
							for og bag. De øger kollisionsstyrken og 
							vridningsstivheden, som er halvanden gang større end 
							i forgængeren. Den har stive aksler – både for og 
							bag, for at gøre affjedringen tilstrækkelig robust 
							og så har Suzuki forsynet bilen med avancerede 
							elektroniske hjælpemidler som fx Hill Descent 
							Control og Hill start assist. 
							 
							
							
							  
							 
							
							Trods bilens 
							størrelse har man opnået en indgangsvinkel på 37 
							grader, en knæk-punktvinkel på 28 grader og en 
							afgangsvinkel på 49 grader. Blandt de 
							konstruktionsmæssige detaljer kan nævnes, at Jimny 
							nu har en regulær tagrende, så der ikke løber vand 
							ind i kabinen, når dørene er åbne. 
							
							  
							
							Variable 
							bagageforhold 
							
							Bagagerummet er på 
							sølle 85 liter, men når bagsæderne foldes ned, 
							skabes et helt fladt bagagerumsgulv og man 
							disponerer da over et yderst regulært rum på 830 
							liter. Bagdøren er sidehængslet i bilens højre side 
							(den er vel japansk… i Japan kører man som bekendt i 
							venstre side af vejen). 
							 
							
							  
							  
							
							  
							 
							
							Interiøret er 
							væsentligt moderniseret og der er overalt anvendt 
							materialer, der er lette at rengøre. Bl.a. er bundet 
							i bagagerummet behandlet med en speciel plastik 
							coating. 
							  
							
							Vi prøvede Suzuki 
							Jimny på både landevej, motorvej og dybt inde i 
							Constantia skoven øst for Frankfurt i Tyskland. 
							Videoen derfra giver et udmærket indtryk af bilens 
							egenskaber. Men især var det overraskende, at den 
							føltes helt OK på de plane tyske landeveje. 
							
							  
							
							Overraskende 
							acceptabel 
							
							Affjedringen var i 
							sagens natur ikke komfortabel, men de store dæksider 
							hjalp med til at gøre bilen helt acceptabel at køre 
							i. Den lagde ikke op til at køre hurtigere end de 
							145 km/t den kan, og vindforholdene var moderate, så 
							vi garanterer ikke for stabiliteten i en dansk 
							efterårsstorm. 
							
							  
							
							På den anden side 
							var krængningen ret beskeden, og støjniveauet 
							hindrede ikke en samtale ved normalt niveau, selv 
							ved høj fart. Den nye Jimny har ESC, 6 airbags, 
							automatisk nødbremse baseret på både laser og kamera 
							og kan genkende biler såvel som fodgængere. Desuden 
							har den Vejbaneadvarsel og skiltegenkendelse samt 
							automatisk op- og nedblænding af forlygterne. 
							
							  
							
							Spørgsmålet om 
							stjerner 
							
							Hvad mere kan man 
							ønske sig? Tja, Jimny er netop blevet EuroNCAP 
							testet og opnåede de tre stjerner, fabrikken 
							forventede. Men spørgsmålet er, om ikke tre ville 
							blive til fire, for der var et par mekaniske svigt (airbag’en 
							udløstes ikke som den skulle og der 
							var også lidt problemer med nakkestøtterne). 
							
							  
							
							For kender vi Suzuki 
							ret, bliver de fejl rettet øjeblikkeligt. Og så bør 
							man også se bilen i det lys, at den i praksis aldrig 
							vil køre så hurtig som andre bedre scorende biler, 
							at den næppe nogensinde med den form den har vil 
							kunne score højt på fodgængerbeskyttelse og sidst, 
							men ikke mindst: den er beregnet til at køre offroad 
							ved lav fart og ude i Constantia skoven har man 
							hverken brug for nødbremse eller airbags. 
							
							  
							
							Væk fra alfarvej 
							
							Væk fra alfarvej er 
							Jimny som en fisk i vandet. Den har overbevisende 
							vejgreb, den slipper sjældent underlaget og er 
							yderst stabil, lige meget hvor store ujævnheder, den 
							skal forcere. I kraft af sin størrelse kan den 
							smutte rundt om mange ujævnheder, som andre er nødt 
							til at køre henover, og dens lethed gør 
							offroad-kørsel til en væver oplevelse. 
							
							  
							
							Sidst, men ikke 
							mindst: Foruden de nævnte kørehjælpemidler og 
							sikkerhedsfeatures er Jimny som standard udrustet 
							med Aircondition, fartpilot med –begrænser, 
							el-ruder, centrallås, sædevarme og Bluetooth. Den 
							højeste udstyrsversion (Adventure – basis hedder 
							Active) inkluderer fx 15” alufælge, klimaanlæg, 
							forlygtevaskere, el-sidespejle med varme, sorttonede 
							ruder bag, bakkamera, 7” berøringsskærm, navigation 
							og Apple CarPlay samt Android Auto.  |