Moderne elektronik
er ikke noget, man blot kan bygge ind i gamle biler.
Og med 20 år på bagen trængte Suzuki Jimny til en
radikal fornyelse. Ikke bare skulle den se
anderledes ud, men den hidtidige model savnede alle
moderne kørehjælpemidler, og det var da også en af
årsagerne til, at Suzuki i Danmark ikke har
importeret bilen i 10 år. Den var på sin side stadig
en usædvanlig og fin lille bil med usædvanlige
egenskaber. Men den var ikke tidssvarende og det har
man nu gjort noget ved.
Suzuki Jimny er en
oplevelse i enhver henseende. Ikke mærkeligt, for
allerede, da man byggede den første af slagsen for
50 år siden, havde Suzuki sigte på at skabe en
mini-offroader, der ville kunne klare det mest
uvejsomme terræn og komme frem, hvor ingen
almindelige biler hidtil har kunnet køre.
Solgt over hele
verden
Den første Jimny
blev præsenteret i 1970, havde fast chassisramme,
noget som i princippet fortsat er tilfældet, om end
den nye bil er noget mere avanceret. 2. generation
blev lanceret i 1981 men 3. generation, som kom i
1998 ændrede karakter. Den blev mere
personbilsagtig, uden tab af offroad egenskaber, men
det har man nu forladt til fordel for det mere rå
look.
I alt er der solgt
2,8 millioner Jimny’er i 194 lande. Herhjemme har
den kun været solgt i korte perioder – i alt i 7 år.
850 eksemplarer er blevet indregistreret på danske
nummerplader og cirka 70 af dem er stadig kørende.
Problemet er, at få biler nok til en fornuftig pris.
Derfor har Suzuki i Danmark udskudt lanceringen til
cirka marts 2019 og da vil der komme et halvt
hundrede eksemplarer til landet – så stor rift er
der om bilen verden over.
Robust
konstruktion
Den nye Jimny er
baseret på en solid chassisramme, som inkluderer en
X-formet vange nær midten og to ekstra vanger hhv.
for og bag. De øger kollisionsstyrken og
vridningsstivheden, som er halvanden gang større end
i forgængeren. Den har stive aksler – både for og
bag, for at gøre affjedringen tilstrækkelig robust
og så har Suzuki forsynet bilen med avancerede
elektroniske hjælpemidler som fx Hill Descent
Control og Hill start assist.
Trods bilens
størrelse har man opnået en indgangsvinkel på 37
grader, en knæk-punktvinkel på 28 grader og en
afgangsvinkel på 49 grader. Blandt de
konstruktionsmæssige detaljer kan nævnes, at Jimny
nu har en regulær tagrende, så der ikke løber vand
ind i kabinen, når dørene er åbne.
Variable
bagageforhold
Bagagerummet er på
sølle 85 liter, men når bagsæderne foldes ned,
skabes et helt fladt bagagerumsgulv og man
disponerer da over et yderst regulært rum på 830
liter. Bagdøren er sidehængslet i bilens højre side
(den er vel japansk… i Japan kører man som bekendt i
venstre side af vejen).
Interiøret er
væsentligt moderniseret og der er overalt anvendt
materialer, der er lette at rengøre. Bl.a. er bundet
i bagagerummet behandlet med en speciel plastik
coating.
Vi prøvede Suzuki
Jimny på både landevej, motorvej og dybt inde i
Constantia skoven øst for Frankfurt i Tyskland.
Videoen derfra giver et udmærket indtryk af bilens
egenskaber. Men især var det overraskende, at den
føltes helt OK på de plane tyske landeveje.
Overraskende
acceptabel
Affjedringen var i
sagens natur ikke komfortabel, men de store dæksider
hjalp med til at gøre bilen helt acceptabel at køre
i. Den lagde ikke op til at køre hurtigere end de
145 km/t den kan, og vindforholdene var moderate, så
vi garanterer ikke for stabiliteten i en dansk
efterårsstorm.
På den anden side
var krængningen ret beskeden, og støjniveauet
hindrede ikke en samtale ved normalt niveau, selv
ved høj fart. Den nye Jimny har ESC, 6 airbags,
automatisk nødbremse baseret på både laser og kamera
og kan genkende biler såvel som fodgængere. Desuden
har den Vejbaneadvarsel og skiltegenkendelse samt
automatisk op- og nedblænding af forlygterne.
Spørgsmålet om
stjerner
Hvad mere kan man
ønske sig? Tja, Jimny er netop blevet EuroNCAP
testet og opnåede de tre stjerner, fabrikken
forventede. Men spørgsmålet er, om ikke tre ville
blive til fire, for der var et par mekaniske svigt (airbag’en
udløstes ikke som den skulle og der
var også lidt problemer med nakkestøtterne).
For kender vi Suzuki
ret, bliver de fejl rettet øjeblikkeligt. Og så bør
man også se bilen i det lys, at den i praksis aldrig
vil køre så hurtig som andre bedre scorende biler,
at den næppe nogensinde med den form den har vil
kunne score højt på fodgængerbeskyttelse og sidst,
men ikke mindst: den er beregnet til at køre offroad
ved lav fart og ude i Constantia skoven har man
hverken brug for nødbremse eller airbags.
Væk fra alfarvej
Væk fra alfarvej er
Jimny som en fisk i vandet. Den har overbevisende
vejgreb, den slipper sjældent underlaget og er
yderst stabil, lige meget hvor store ujævnheder, den
skal forcere. I kraft af sin størrelse kan den
smutte rundt om mange ujævnheder, som andre er nødt
til at køre henover, og dens lethed gør
offroad-kørsel til en væver oplevelse.
Sidst, men ikke
mindst: Foruden de nævnte kørehjælpemidler og
sikkerhedsfeatures er Jimny som standard udrustet
med Aircondition, fartpilot med –begrænser,
el-ruder, centrallås, sædevarme og Bluetooth. Den
højeste udstyrsversion (Adventure – basis hedder
Active) inkluderer fx 15” alufælge, klimaanlæg,
forlygtevaskere, el-sidespejle med varme, sorttonede
ruder bag, bakkamera, 7” berøringsskærm, navigation
og Apple CarPlay samt Android Auto. |