Sjældent har en ny
bil været så længe ventet. Og der er så meget rift
om den nye Suzuki Jimny, at alle de 6-7000 biler,
som kommer til Tyskland engang dette efterår, for
længst er udsolgt. I Japan er ventetiden et år. I
Danmark skal man også væbne sig med lidt
tålmodighed, for den danske Suzuki importør
forventer først at de biler, man har satset på at få
hjem i den første pulje, dukker op engang i første
kvartal.
Og der er en god
grund til den store interesse for den lille bil,
hvad de første europæiske prøvekørsler af den nye
Jimny, som fandt sted i de tætte skovområder øst for
Frankfurt i Tyskland gav indsigt i (Bilen blev
præsenteret i Japan i juli, så vi er ikke så sent på
den her i Europa...).
Udover, at det er 20
år siden Suzuki bragte den seneste generation på
markedet (den tredje, som først skal afløses af den
fjerde nu, 50 år efter introduktionen af den første
Jimny). Udover, at den er mindre end nogen anden
lille offroader på markedet og udover, at den
traditionen tro er skabt som en rigtig offroader,
har den nye Jimny også fået et ganske anderledes
udseende. Nu ligner den også en offroader. Det kan
man ikke lige sige om den udgående model.
Mikro-Hummer
Visuelt er den
blevet mere kantet, mere rå, uden at miste den
charme, der er forbundet med noget, der er småt. Den
minder lidt om en Hummer, blot meget, meget mindre.
Virkelig MEGET mindre. Med en længde på blot 3,48
meter er den kortere end næsten alle små biler på
markedet. Men den er meget mere rummelig. Der er
udmærket benplads på bagsædet, men bagagerummet er
minimalt, stort set ikke eksisterende, hvis man
bruger de fire siddepladser til at sidde på.
Lægger man omvendt
bagsæderyglænene ned, har man næsten en kubikmeter
til sin rådighed, plus forbavsende god plads ved
forsæderne. Det skyldes ikke mindst den store højde.
Med 1,72 meter i højden er den 8 cm højere end den
er bred. Men den regulære frihøjde på 21 cm tager
selvfølgelig også lidt plads. Men en stor frihøjde
er ikke til at komme uden om, hvis man vil kreere en
offroader.
Ægte offroad
Suzuki er eksperter
i småbiler, men også i at skabe terrængående
køretøjer. Det gennemsyrer Jimny. Den er baseret på
en vridningsstabil chassisramme, hvorpå det meste er
fastgjort. Hjulene er ægte offroad hjul, 15” fælge
med 195 mm brede 80 procent profil dæk. Man kunne
frygte, at det ville gøre Jimny ustabil og svær at
styre på almindelig plan asfalt. Men selv dér og ved
så høj en motorvejsfart, man nu kan opnå med den
robuste 1,5 liters benzin sugemotor, kørte den
hæderligt.
De første europæiske
prøvekørsler (Jimny blev præsenteret i Japan i
juli), fandt som nævnt sted i området sydøst for
Frankfurt i Tyskland og gav netop friheden til at
prøvekøre bilen under ret varierede kørselsforhold.
Ude i den tætte Constantia skov var der også
mulighed for at køre (se videoen her på siden), og
selvom det var tørt (bortset fra et udsøgt vandhul),
var det klart, at Jimny skulle derud, hvor andre
ikke kan komme, for rigtigt at være i sit es.
Reduktionsgear of
firehjulstræk
Den er nemlig
udrustet med et rigtigt offroader firehjulstræk, som
kan magte opgaven. Den har oven i købet
reduktionsgear, som dog også er nødvendigt, for
motoren præsterer godt nok 102 hestekræfter, men det
maksimale drejningsmoment på ikke så overvældende
130 Nm, opnås først ved 4000 omdr./min. Med
reduktionsgear øges momentet på de trækkende hjul,
og det øger helt klart evnen til at komme frem, når
der er rigtigt mudret.
Det var der ikke i
Tyskland, og godt det samme. Standard dæk
monteringen var mere egnet til asfalt end til
mudder. Men det tørre terræn derude i skoven og de
åbne udfordrende partier klarede den helt
uproblematisk. Det skyldes firehjulstrækket, men så
sandelig også, at man har vredet den optimale hjul
vandring ud af de lange fjedre, hvilket sikrer et
solidt tag i underlaget af alle fire hjul under de
fleste kørselsforhold.
Kræfter nok
Kraftfordelingen
reguleres ved hjælp af et torque vectoring system,
der bremser rotationen på de hjul, der mister
grebet. Det fungerer udmærket i praksis, og er ikke
en pladskrævende løsning, men naturligvis ikke
optimal, hvis man vil have mest muligt ud af
motorkræfterne.
I praksis opleves
dog ikke mangel på kræfter, hvilket også skyldes, at
Jimny er så let. Den vejer omkring 1100 kg, og dens
formåen kan også læses ud af, at den er godkendt til
at måtte trække hele 1300 kg. Det er faktisk en del
af så lille en bil at være. De fleste små biler må
slet ingenting trække.
Let og væver
En Suzuki Jimny
købes ikke fordi man har brug for en rummelig
familiebil eller en kompakt bybil. Den købes dog
netop fordi den er lille. Den lave vægt og evne til
at komme frem, hvor også større offroadere giver op
(en offroader er typisk også tung), er vigtige
grunde til at købe en Jimny. Som arbejdsbil er den
også unik. Men følelsen af den meget anderledes bil,
appellen til friluftselskeren, fornøjelsen ved
bilens udseende og dens autentiske tilgang til det,
at kunne klare sig ude i landskabet på egen hånd,
tror vi er helt centralt for de, der falder for en
Jimny.
Prismæssigt? Stadigt
for tidligt at sige noget præcist om, fortæller
Suzukis danske informationschef, John Mogensen. ”men
vi sigter imod 225.000 kroner.” For de penge får man
ikke masser af traditionel bil, men til gengæld
rigtig meget funktionel, appellerende og anderledes
bil. |