| 
							Det er helt 
							centralt, når Toyota engagerer sig i motorsport 
							eller bygger hurtige biler, at der er en del af 
							fabrikkens ophav skjult i projektet. Det gælder også 
							Toyota Yaris GRMN. Den er skabt på en Yaris, men er 
							så gennem modificeret, som det er muligt, hvis man 
							skal arbejde ud fra den eksisterende platform. 
							Resultatet er da også fremragende. 
							  
							Vi havde lejlighed 
							til, at prøve den usædvanlige bil, som her i Europa 
							kun bygges og sælges i 400 eksemplarer, på snoede 
							spanske bjergveje og ikke mindst på Motorparc 
							Castellollí vest for Barcelona. Det er en 4,1 
							kilometer lang testbane, som er stærkt kuperet og 
							meget varieret, på mange måder meget lig den 
							Nürburgring Nordschleife, hvorpå den hurtige Yaris 
							er udviklet. 
 
							
							 
							Hver bil er nummereret: En plade på motoren viser 
							bilens unikke nummer: Her har vi intet mindre end nr 
							001 ud af de ialt 400 eksemplarer, der bliver 
							bygget. 
 
							Yaris danner 
							basis 
							Oplevelsen var helt 
							igennem positiv. Ikke mindst set i lyset af, at den 
							trods alt er en Yaris, med en undervogn fra en Yaris, 
							om end den er kraftigt modificeret. Det skal forstås 
							på måde, at hjulophæng og dimensioner grundliggende 
							er de samme. Men GRMN udgaven er sænket 2,4 cm, 
							fjedrebevægelsen er reduceret med 3 cm, fjedre, 
							støddæmpere og alle led er erstattet med competition 
							dele og så er udstødningen ført ned gennem midten af 
							undervognen for også derigennem at optimere 
							pladsudnyttelsen. 
 
							
							 
 
							Pladsudnyttelsen er 
							nemlig vital i en hurtig kompaktbil. Chassiset er 
							forstærket, bilens vridningsstabilitet er forbedret, 
							og det kræver plads. Det gør de 17” store hjul også, 
							og så er der motoren, som er en sag for sig.   
							Kompressor er 
							optimalt 
							Bl.a. pga. 
							pladsbesparelsen, men også pga. den mere direkte 
							respons, er den 1,8 liter store 4-cylindrede 
							benzinmotor forsynet med kompressor i stedet for en 
							turbolader. Tværgående stivere, kraftigere 
							krængningsstabilisator og differentialespær skulle 
							der også være plads til samt en mere direkte styring 
							(som i øvrigt fra cockpittet håndteres fra et rat, 
							lånt fra sportsvognen, Toyota GT86). 
 
							
							
							 
 
							Og så har 
							vægtbesparelse også været et tema. Kraftværket 
							derude fortil leverer op til 212 hestekræfter, med 
							en vægt på 1135 kg og et vægt/effekt forhold på 5,3 
							kg/hk bliver Yaris GRMN bedst i klassen, og 
							accelerationen til 100 km/t på 6,4 sekunder 
							understreger, at man også har fået praktik ud af 
							teorien. 
							  
							Samme hjulophæng 
							Toyota Yaris GRMN er 
							som nævnt baseret på den almindelige Yaris. Det 
							gælder også baghjulsophænget, som er en forholdsvis 
							enkel torsionsbagaksel. Det er helt normalt, fordi 
							mere avancerede hjulophæng kræver mere plads – 
							faktisk kan vi ikke på stående fod erindre andre 
							løsninger i småbiler i nyere tid. 
							  
							Ved lav fart eller i 
							hurtige kurver, hvor man ikke kommer helt ud på 
							skridgrænsen er det umærkeligt. Så det er egentlig 
							kun hvor skridgrænsen udfordres og hastigheden er 
							høj, at man mærker den medstyrende bagvogn. Men 
							sandt at sige er det næppe noget, nogen for alvor 
							vil tage sig af ved normal kørsel på offentlig vej. 
							Virkeligheden er, at Yaris GRMN kører rigtig godt. 
							  
							Bilen er som 
							standard udstyret med 17” fælge og 205 mm brede 
							Bridgestone Potenza 45 procent lavprofildæk. De 
							giver et glimrende vejgreb på helt plan asfalt, og 
							naturligt nok har de en tendens til at steppe fra 
							den ene ujævnhed til den anden på underlag med små 
							ujævnheder. Overraskende er det imidlertid, hvor 
							komfortabelt affjedringen arbejder, når det handler 
							om at absorbere de større ujævnheder. 
 
							
							 Den Yaris 
							GRMN, vi kørte på Castellolí racerbanen var udrustet 
							med særlig "næsten-slicks", som gav et ekstra godt 
							vejgreb. 
 
							Topmoderne teknik 
							”Det skyldes ikke 
							mindst anvendelse af den allernyeste støddæmper 
							teknologi fra Sachs”, forklarede Stijn Peeters, som 
							i teknisk forstand er den øverst ansvarlige for 
							Yaris GRMN programmet i Europa. Ikke mindst 
							dæmpningen, når støddæmperne skubbes helt sammen er 
							blevet kraftigt forbedret i de seneste år, og det 
							nyder Yaris GRMN selvfølgelig godt af. 
							  
							Peeters er også 
							meget glad for det udviklings samarbejde, Toyota har 
							med den britiske Lotus sportsvognsfabrik. Toyota har 
							i nogen tid leveret deres såkaldte 2ZR motor til 
							Lotus, som gjorde en aktiv indsats med henblik på at 
							indbygge netop den maskine i Yaris GRMN. Lotus havde 
							nemlig erfaringen med motoren, det havde Toyota ikke 
							i samme grad. I øvrigt er et mekanisk Torsen 
							spærredifferentiale en vigtig del af overførslen af 
							de mange kræfter til underlaget. 
							  
							Op i omdrejninger 
							I videoen her på 
							siden oplever man flere gange hvordan det store 
							drejningsmoment, der først topper på 250 Nm ved 
							4.800 omdr./min, hjælper effekten. Det er 
							forbavsende, hvor hurtigt bilen accelererer op til 
							de 6.800 omdr./min, hvor topeffekten på 212 
							hestekræfter leveres. 
							  
							Visuelt er GRMN 
							udgaven skærpet med tydelig reference til fabrikkens 
							VM rallybil, Yaris WRC. Som sådan har GRMN også til 
							opgave at udfylde model hullet mellem rallybilerne 
							og de almindelige Yaris. 
 
							
							 
 
							Kompakt kabine 
							I kabinen sidder man 
							i skålformede sportssæder, udført i alkantara, som 
							holder solidt fast i føreren gennem hurtige sving. 
							Skal undertegnede anke over noget er det, at rattet 
							sidder lidt vel rigeligt langt væk, hvis jeg ikke 
							skal sidde ubehagelig lodret. Det har meget med 
							armlængde kontra benlængde at gøre og er faktisk 
							ikke ualmindeligt at opleve i en Toyota. Men normal 
							kørsel kræver ikke et så solidt greb i læderrattet i 
							så lang tid, at det er værd at bemærke. Det er lidt 
							anderledes i en Yaris GRMN – men da bilen som 
							bekendt var udsolgt i princippet på 72 timer, er 
							dette jo ikke relevant forbrugeroplysning på et 
							særlig højt niveau… 
							  
							Sidst, og måske også 
							mindst, er indstigningsforholdende gennem fordørene 
							til bagsædet ikke verdens bedste. Men uden at have 
							prøvet det, er bagsædet ved hurtig kurvekørsel næppe 
							heller anbefalelsesværdige at benytte. Som sådan 
							passer tingene jo meget godt sammen. Til gengæld er 
							bagagerummet ligeså godt som i en hvilken som helst 
							Yaris. I forening med den overraskende komfortable 
							affjedring er Yaris GRMN helt brugbar også i 
							dagligdagen. |