Når virksomheden er
verdens største bilkoncern, skyldes det ikke mindst
evnen til at aflæse markedet og siden sætte
produkterne i effektiv serieproduktion. Det skaber
stor indtjening og den er Toyota ikke bleg for, at
omsætte i stadig udvikling af nye produkter, som i
det store hele altid har et fornuftigt formål. Men
er det så en hindring for, at producere nogle ganske
få eksemplarer af en bil, som måske ikke alene er
sund fornuft, og gøre et stort nummer ud af det?
Ikke rigtigt.
Det var i hvert fald
en af de konklusioner, man kan drage efter mødet med
det unikke køretøj, som den helt nye Toyota Yaris
GRMN er. Selvom der ikke er sendt millioner og atter
millioner kroner efter den lille racer maskine, for
at fortælle verden om den, er der blevet slået så
meget på tromme for den nye bil, at hele
produktionen i praksis var solgt, inden den første
bil var kørt ud fra samlebåndet på Toyota fabrikken
ved Valenciennes i Nordfrankrig. Efter blot 72 timer
på nettet var alle biler reserveret.
400 i alt
Og den sidste bil er
man slet ikke nået til endnu, der går endnu et par
måneder, men det er egentlig ret ligegyldigt, for vi
har prøvekørt en af dem, der har set asfalten, og
bilen er jo overhovedet ikke til salg, simpelthen
fordi der er udsolgt. 400 eksemplarer har man
besluttet at ville producere i Europa, inden der
trykkes på stopknappen, desuden får 200 entusiaster
på det japanske hjemmemarked lov at købe den. I
Danmark er antallet begrænset til 2 (plus Toyota
Danmarks egen), de er allerede købt, men endnu ikke
leveret.
Hvad der det så, vi
andre går glip af og som de to, der købte bilen
online, kan glæde sig til at få leveret? Udover det
rent tekniske, som vi nok skal komme tilbage til,
får de måske et investeringsobjekt, men udenfor
deres egen lille snævre økonomiske cirkel, får de
del i Toyotas uomtvistelige statement: vi kan godt
udvikle biler i lavt stykantal, vi kan godt bygge
spændende biler på det grundlag, som fabrikkens
succes er skabt. Men ikke mindst: de får adgang til
en herlig køreoplevelse, ligeså meget de vil. Og ret
beset har de ikke betalt så meget for den,
listeprisen, hvis der overhovedet nogensinde er
blevet oprettet en liste, er efter omstændighederne
beskedne 457.000 kroner.
Beløbet er virkelig
beskedent, set i en større sammenhæng. Men når det
så er sagt, får de en bil, som de selv ved er noget
særligt. Og det ved I, der læser denne artikel også.
I hvert fald, hvis den og den mere biltekniske
omtale (læs den her >>>) læses til ende. Det er
nemlig ikke til at forklare med ganske få ord.
GAZOO Racing
Valget af GAZOO
navnet er en del af omdrejningspunktet. Det har
været brugt meget og bliver det fortsat i Toyotas
hjemland. Det er i sig selv et vigtigt signal for
Toyota, for japanerne i almindelighed og Toyota i
særdeleshed hænger meget i historien. Ordet ”gazo”
er japansk og betyder billede eller fotografi, og
det lagde grunden til en 90’er webside, gazoo.com,
som usædvanligt for den tid kombinerede billeder af
biler, som bilforhandlerne havde til salg, med data
om de pågældende biler.
Det var en slags
virtuel garage, som blev et kommunikationsled mellem
forhandlere og kunder og som effektiviserede
købsprocessen. Hen ad vejen blev gazoo navnet et
udtryk for en effektiv garage – præcis som det sted
skal være, hvor effektive racerbiler bliver skabt og
hvorigennem racerbilerne får lov til, også at være
fabrikkens kommunikationskanal, når det gælder
budskabet om, at den ekspertise besidder man også.
Den forklaring og
det forløb er så teoretisk, som det næsten kan være
og måske også meget japansk. Men det er grunden til,
at Toyota etablerede GAZOO Racing som deres
”varemærke”, som man nu vil benytte verden over. Det
er indeholdt i de to første bogstaver i Yaris efter
navnet, altså ”GR”, og oversat til almindelig dansk:
det er nogle fede biler, fabrikken her får bygget.
Nürburgring
Men hvad så med ”MN?
Det er næsten ligeså kryptisk, men refererer til, at
fabrikkens ”udviklings garage” er placeret på den
legendariske Nürburgring i de tyske Eifel bjerge,
hvor bilens køreegenskaber er blevet resultatet af
den ene test efter den anden på den udfordrende
Nordschleife. Toyota udtrykker det på den måde:
tunet af ”Meister of Nürburgring”. Hvor svært kan
det da også lige være.
Helt så udfordrende
var det ikke, at prøvekøre Toyota Yaris GRMN ved de
eksklusive prøvekørsler på den spanske Motorparc
Castellollí, som hvis man havde kørt på Nürburgring,
men den 4,1 kilometer lange testbane er både kuperet
og byder på alle slags kurver, hvad onboard videoen
her på siden er udtryk for.
Se den og oplev
undertegnedes allerførste to omgange på banen bag
rattet af den unikke bil, som for resten sender 212
hestekræfter ned på asfalten, gennem de trækkende
forhjul, der til anledningen var udrustet med
særlige asfalt næsten-slicks tørvejrsdæk, via et
effektivt spærredifferentiale og ved hjælp af en
kraftig kompressor. Værsgo… ærgerligt at Toyota har
udsolgt af Yaris GRMN.
Her kan du læse mere
om en af verdens første internationale prøvekørsler
af den lille racer >>>.
Link til importøren |