Allerede med den hidtidige Toyota Aygo tog Toyota de
første skridt til at løfte luksusniveauet i deres
lille succesbil. Det slog an og har ikke mindst i
Danmark sikret Toyota Aygos position som en af de
mest købte biler overhovedet på det danske marked.
En del af forklaringen er et velafbalanceret forhold
mellem frisk udseende, friske køreegenskaber, god
kvalitet og en fornuftig pris.
Alle dele er bibeholdt i den nye Aygo, som
præsenteres hos de danske bilforhandlere i midten af
juni måned. Toyota Aygos succes i herhjemme, som har
gjort Danmark til det volumenmæssigt 6. største
”Aygo land” i Europa, var en medvirkende årsag til,
at de første internationale prøvekørsler blev
planlagt til at finde sted i Storkøbenhavn. For os
var det en oplagt mulighed for at prøve den stærkt
forbedrede bil på danske veje under danske
kørselsforhold, og den gør sig rigtig godt (læs
mere om Toyota Aygos forbedrede køreegenskaber hér
>>>).
Helstøbt og moden
Toyota vil gerne fastholde bilens succes og den er
gennemforbedret, hvad køreegenskaberne angår, men
også den visuelle fremtoning giver den mere kant.
Den er gennembearbejdet med fine finesser som fx en
egen lyssignatur for og bag, som den er først i
segmentet med, mulighed for personalisering af fx
front-detaljer
og så er det herligt, at en bil fx har et
tankdæksel, der er formet, så det passer til bilens
helhedsform. Den nye Aygo er enhver sammenhæng mere
moden.
Udstyret inkluderer eksempelvis lædersæder – og man
skal ikke engang op i topmodellen for at få det med
i prisen – Apple Carplay og Android Auto styres
præcist og hurtigt via den nye 7” skærm, hvor man
har bortelimineret de reflekser, der ofte har været
et handikap ifm. Toyota Touch infotainmentsystemet.
Bakkamera er en uvurderlig fordel, hvis man virkelig
skal benytte Aygo’ens kompakte form. Toyota Safety
Sense sikkerhedspakken inkluderer ikke bare en
City-brake, men automatisk nødbremse, der virker
helt op til 80 km/t.
Trods den direkte sol stort set ingen reflekser.
7 udstyrsniveauer
Og så er der hele striben af udstyr, pakket ind i 7
udstyrsniveauer: det laveste ”x” niveau, hvor bilen
dog savner bageste sidedøre, koster 851 kroner om
måneden, hvis man financierer den via Toyota Finans
(20.000 kroner i udbetaling) og listeprisen er
90.000 kroner. Hér inkluderer udstyret bl.a.
fjernbetjent centrallås, el-sideruder foran og
tilslutningsmuligheder via Bluetooth, USB- og AUX
indgange.
x-play niveauet har til en listepris på 105.000
kroner foruden to ekstra døre i hver side også
aircondition, el-sidespejle med varme,
fartbegrænser, fjernbetjent centrallås, læderrat og
–gearknop, sædevarme og splitbagsæde. For 10.000
kroner oven i får man også den såkaldte ”Go-pakke”,
som omfatter 15” alufælge, førnævnte bakkamera og
multimediesystemet med 7” skærmen. X-cellence pakken
til yderligere 5000 kroner tilbyder desuden bl.a.
lædersæder og tonede ruder i bageste sidedøre.
Topmodellerne hedder c-cite, x-trend og den ypperste
x-clusiv. Her er hele striben af udstyr
tilgængeligt: i x-cite fx sort lakkeret tag og en
herlig lilla-tinet metallak. X-trend er mere
maskulin med cyan-blå designdetaljer og sort
metallak. X-clusiv (der koster 125.000 kroner) har
også Toyota Safety Sense sikkerhedspakken
inkluderet.
Bagagerummet er som det plejer i en Aygo. Bilen er
trods alt ikke blevet større - jo, én cm... |