Det er ingen dum tankegang, de har hos Toyota, når
de netop nu giver deres lille populære Aygo en
kraftig opgradering. Der er ganske enkelt tale om
fremtidssikring, for en af de vigtige egenskaber ved
den lille bil er, at den åbner dørene til nye
kunder. Og af dem er der mange, der siger: Én gang
Toyota altid Toyota.
Det er smart for Toyota, men det er også smart for
kunderne. For der er mange fine konkurrenter i
klassen for de små biler. Derfor skal Toyota strenge
sig an for at vedblive med at tiltrække kunder og
det har kunderne på alle måder glæde af. Ikke mindst
hvad køreegenskaberne angår trængte Aygo til en
opstrammer. Det har den fået og hurra for det.
Kraftigt forbedret
Det er fire år siden den seneste generation så
dagens lys. Og selvom den visuelt var markant
anderledes end forgængeren havde man ikke ændret så
meget på undervognen, dvs. køreegenskaberne var ikke
så forskellige fra tidligere. Det er de nu og
spørgsmålet er: Hvordan hænger det så lige sammen,
for der stadig tale om grundliggende den samme
undervogn.
Forklaringen er lidt teknisk. Undervognen, dvs. især
affjedringen, er umiddelbart magen til den afgående
model. Men der er anvendt en række nye komponenter i
undervognen, nye støddæmpere ikke mindst, nye
fjedre, hjulvinkler og opsætningen i det hele taget
og det har gjort underværker. Dertil kommer, at
styringen er om-konfigureret, så den svarer til den
ændrede undervogn og det har virkelig givet gevinst.
Komfortabel og sjov
Det er en udfordring at bygge en bil, der blot er
3,47 meter lang og give den komfortable
køreegenskaber. Det har man næsten opnået. I alle
tilfælde er den nye Aygo ikke mindre
affjedringskomfortabel en kollegerne på markedet.
Men stabiliteten, som er en anden vigtig
komfort-parameter, er blevet bedre og som sagt.
Styringen passer dertil.
Og så har man ændret på motoren. Det er fortsat den
kompakte 1-liters 3-cylindrede Toyota-motor, der er
tale om. Men man har eksempelvis givet den en anden
balanceaksel og to indsprøjtningsdyser pr. cylinder,
men stadig ingen turbolader. Det forøger umiddelbart
effekten fra 69 til 72 hestekræfter og samtidig har
man ”skruet” lidt på momentkurven, bl.a. ved at øge
kompressionen fra 11,5:1 til 11,8:1, så det
maksimale drejningsmoment leveres ved lavere
motoromdrejninger. Resultatet er en mere smidig,
fleksibel og støj- samt vibrationssvag motor.
Mere benzinøkonomisk
Cylinderblokken er optimeret, der benyttes
lav-friktionsolie, ventilfjedrene ligeså hvad
belægningen angår, udstødningen er tilpasset og
derved er motoren også blevet mere økonomisk. Den er
faktisk blevet så økonomisk, at den efter de
kommende nye WLTP målinger for motorers
brændstofforbrug, som burde være mere
virkelighedsnære, kører ligeså langt på literen som
den hidtidige Aygo gjorde efter de gamle NEDC
normer. Effektivt er benzinøkonomien forbedret med i
nabolaget af 6-7 procent, og det er ret meget for en
bil, der efter de nye normer kører over 26 km/l.
Desuden er motoromhængene udstyret med dynamiske
dæmpere, som både holder vibrationerne nede og
reducerer støjniveauet – et tema, som i øvrigt er
gennemgående for den nye Aygo. Den er virkelig
blevet støjsvag også vha. isolering af døre og
instrumentpanel.
Ny moderne oplevelse
Den samlede pakke indebærer, at køreoplevelsen i den
hidtidige Aygo næsten ikke er til at genkende i den
nye, og sådan trængte det så også til at blive, hvis
man skal bevare konkurrencedygtigheden.
Visuelt er forskellen på den seneste generation og
den opgradere ikke revolutionerende. Man har dog
bortskaffet det karakteristiske kryds på fronten,
som kunderne selv kunne vælge farven på. Sammen med
en række andre designmæssige tilretninger, herunder
en regulær lyssignatur, ser den nye Aygo anderledes
ud, mere voksen måske. Den minder også i højere grad
om den succesrige Yaris, der dog forsat er markant
større end Toyotas nye mindste.
De første internationale prøvekørsler af den nye
Toyota Aygo fandt i øvrigt sted i Storkøbenhavn og
bilen lanceres på det danske marked i midten af
juni.
Link til importøren |