Subaru
er klar med
den helt nye Subaru
Impreza. Den er baseret på samme platform som den
lidt højere XV, den såkaldte Subaru Global Platform.
Den er blevet en succes, ikke mindst i Danmark, hvor
der er blevet lettet lidt på antallet af biler, den
nordiske importør, International Motors, har
mulighed for at sælge. Og med den nye Impreza skal
succesen udbygges.
Det er sådan lidt en balancegang, at være Subaru.
Den japanske fabrik vil gerne sælge biler, men de
vil ikke forcere salget med volumen som det eneste
saliggørende. Derfor får de enkelte regioner rundt
om i verden tildelt en vis portion biler. Den
portion har de mulighed for at sælge uden den helt
store udgift til markedsføring. Og det går i det
store hele meget godt – Subaru har fx altid tjent
penge, vist nok som den eneste bilfabrik nogensinde.
1 procent mærke
Hos Subaru har man besluttet, at Subaru skal være et
”1 procent mærke”, altså have et årligt salg, der
svarer til 1 procent af verdensmarkedet. I 2012
solgte man 700.000 Subaru’er på verdensplan, i fjor
1.090.000 biler og i år har man planlagt at sælge
ca. 1.106.000 biler. Derved kan man stille og roligt
– og planmæssigt udbygge produktionsapparatet. Og
måske nok så vigtigt, derigennem at skabe et umættet
behov. På den måde opnår Subaru sin helt egen
eksklusive status. For lige at få proportionerne på
plads, sælger det kinesisk ejede tidligere svenske
bilfirma, Volvo, kun halvt så mange biler på
verdensplan – uden at det så i øvrigt har noget med
Subaru at gøre.
Og det har det så alligevel, for Volvo er kendt for
sikkerhed. Op imod det står Subaru, der som en del
af sin målsætning har, at bygge verdens sikreste
biler. Det går ret godt, hvad diverse sikkerhedstest
rundt om i verden dokumenterer, og så skal bilerne
desuden være holdbare. Det er de også, for
statistikken fastslår, at 96 procent af de Subaru’er
, der blev købt for 10 år siden, er fortsat i drift
ude på landevejene.
De skal køre godt
Subaru vil også producere biler, der udmærker sig
ved deres køreegenskaber. Den filosofi har gjort
fabrikken til den største producent af
firehjulstrukne biler i verden. Her gælder ingen 1
procents regel. Derfor er den helt nye kompakte
mellemklassebil, Subaru Impreza, også
firehjulstrukken, præcis som XV.
Det er biler, der størrelsesmæssigt passer til især
det danske publikum, og derfor vil man i Danmark
forventeligt sælge omkring 1000 biler i det første
leveår for Impreza og XV – og man er blevet lovet,
at det antal får man.
Boxermotorer er normen
Ligesom firehjulstræk er også boxermotorer et typisk
Subaru kendetegn. Til Impreza kan man vælge mellem
enten en 114 hestes 1,6 liters benzinmotor, hvormed
man kan køre godt 16 km/l. Alternativet er den, vi
prøvede bilen med i forbindelse med de første
nordiske testkørsler på sydsvenske landevej, som er
en 2-liters benzinmotor, der præsterer 156
hestekræfter, og kører godt 15 km/l.
2-liters boxermotoren yder 156 hk.
Dieselmotorer er nu en overstået affære hos Subaru,
men inden man beklager sig for meget over det ikke
udpræget konkurrencedygtige benzinforbrugstal, skal
man huske på, at for det første er Impreza
firehjulstrukken – permanent firehjulstræk, som ikke
kun sikrer stor fremkommelighed på glat underlag,
men også er en stor sikkerhed, hvad angår stabilitet
og køreegenskaber i bred forstand.
For det andet er automatgear en del af pakken. Og
for det tredje er sikkerheden meget højt
prioriteret. Og sikkerhedsudstyr vejer naturligvis
ekstra. I øvrigt skal nævnes, at Subarus avancerede
kamera baserede EyeSight også er en del af pakken.
Attraktiv prissætning
For at kunne opnå de ønskede Subaru køb i Danmark,
har man også prissat den nye Impreza forbavsende
attraktivt. Listeprisen for den billigste version er
270.000 kroner, med et højere udstyrsniveau (Active)
koster den 340.000 kroner og med den kraftigere
2-liters motor er prisen 360.000 kroner. Og det er
altså inklusive firehjulstræk og automatgear…
|