At påstå, at Subaru Impreza er den bedste bil i sin
klasse, er lige i overkanten, for biler skal
tilgodese mange forskellige formål og mange
forskellige behov – og ikke alle prioriterer
køreegenskaber højt. Også derfor benytter vi ingen
klassificering her på Motorsiden.dk. Men netop hvad
køreegenskaber angår, er den helt nye Subaru Impreza
efter vores opfattelse den bedst kørende bil i sin
klasse.
Det er ikke så mærkeligt, at det er konklusionen,
for det samme kunne vi sige om Subaru Levorq, da vi
prøvekørte den. Men også hvad køreegenskaber angår,
vægter mennesker forskelligt, så her er
undertegnedes vurdering:
Suveræn vejbeliggenhed
Det handler mere end noget andet om vejbeliggenhed.
Subaru håndterer kunsten, at lade en bil klæbe sig
til vejen, så man på den ene side kan føle de små
ujævnheder og derfor ikke slipper fornemmelsen af
vejgrebet, og samtidig gør det så blidt, at det ikke
går ud over affjedringskomforten.
Oven i det kommer en suveræn balance. Og glem ikke,
at der er tale om en mellemklassebil, der ikke er
prissat, så den slår bunden ud af et gennemsnitligt
bilbudget. Balancen indebærer at bilen bagende og
forende arbejder perfekt sammen, at bilen styrer
præcis derhen, hvor man vil have den, at den hverken
over- eller understyrer (altså tenderer til enten at
ville dreje mere end man ønsker eller populært sagt
fortsætter ligeud, selvom man drejer på rattet). Og
desuden er den helt neutral, uanset speederen
bevægelser eller om man midt i det hele finder på at
bremse.
En kombination af flere ting
I teknisk forstand kan det dels tilskrives
affjedringen, men naturligvis også det permanente
symmetriske firehjulstræk, der som regel trækker med
60 procent af kræfterne på forhjulene og først, når
man virkelig vil accelererer, eller kører op ad
bakke lægger mere kraft på baghjulene end de 40
procent, de ellers administrerer.
Dertil kommer den seneste udgave af den avancerede
lineatronic automatgearkasse. Der er tale om et
trinløst CVT-gear, men sådan er det alene, når man
kører med moderat acceleration – det oplever man
ved, at motoromdrejningstallet stort set er
konstant, mens bilen kører stadig hurtigere. Derved
har man ikke så meget føling med kraftoverførslen
til underlaget – men det er heller ikke nødvendigt,
når man blot kører med moderat fart.
Fra multigear til gear i trin
Vil man ændre på det, træder man blot speederen
kraftigere ned, så accelererer man naturligt nok
hurtigere, men samtidig indbygger gear-computeren 7
trin, så låses gearkassen trin for trin fast og så
har man præcis den kontakt med underlaget, som man
meget naturligt også gerne vil have, hvis man kører
lidt friskt.
Alt det blev synliggjort ved de første nordiske
prøvekørsler af den nye Impreza, som fandt sted på
sydsvenske landeveje, der iblandt var tørre, iblandt
var våde og iblandt også dækkede af sne.
Velkendt motor
Vi prøvede den nye Impreza med den velkendte men
nyeste udgave af den potente 156 hestes 2-liters
boxer benzinmotor. Den ligger lavt i motorrummet,
den har ingen turbolader, er letkørt og leverer gode
fartpræstationer: 100 km/t nås på knap 10 sekunder.
Eneste præstationstal, der ser knap så godt ud, er
tallet for brændstoføkonomien – men det er til
gengæld ikke svært at komme i nærheden af i praksis
og inkluderer såvel automatgear og firehjulstræk.
Derved er en Subaru Impreza også en meget ærlig bil.
Og for resten: Subaru har opgivet dieselmotorer, men
dér var de nu heller ikke så stærke som på
benzinerne.
Det var så det, der vedrører køreegenskaberne, som
også er søgt illustreret i onboard videoen fra
testkørslerne her på siden.
Og resten af bilen?
En Impreza er en Impreza, også selvom den er helt
ny. Den er designmæssigt blevet skarpere, men har
stadig forholdsvis konservative linjer. Pæn,
nydelig, også med en vis sportslighed, men det er
ikke dér, den flytter grænser.
Den nye generation er den femte siden den første
blev lanceret i 1992. I forhold til forgængeren, der
er fra 2011, er den nye generation optimeret i
enhver sammenhæng. Man sidder lidt lavere, der er
blevet lidt bedre plads og det gælder alt fra
skulderplads ved forsæderne til fod-plads ved
bagsæderne.
DNA’et sikrer succesen
Men det hele er marginalt, derfor mærkes det ikke så
meget. 5 liter mere bagageplads er ikke oceaner, men
lidt har også ret, og går man for radikalt til
værks, vil det gå for hårdt udover Subaru DNA’et –
den vil da komme til at køre anderledes, måske endda
dårligere, og den går ikke.
Det har man heller ikke brug for. Subaru sælger alt
det, de har valgt at producere. Deres biler bliver
strategisk placeret på verdensmarkedet og det er
også årsagen til, at man ikke ser mange af dem i
Danmark. Men det skal der så også laves lidt om på,
for alt andet lige skal Subaru mærket trods alt også
fremtidssikres, og så kan det jo ikke nytte noget,
at det kun er de færreste, der har haft mulighed for
at høste egne erfaringer. I øvrigt har Subaru aldrig
nogensinde tabt penge. Tankevækkende!
|