Blot få uger efter at den nye Peugeot Rifter er
landet i Danmark, er der herhjemme blevet solgt over
100 eksemplarer af bilen, som har nedbrudt grænserne
mellem en kønsløs familiecontainer og en moderne
kompakt multibil.
Det er forståeligt nok, for allerede i forbindelse
med de første internationale prøvekørsler i
Sydfrankrig i sommer, kunne vi konstatere, at ikke
mindst med introduktionen af den nye ESP2 platform,
et opgør med tidligere tiders kritikpunkter som fx
bageste sideruder, der ikke kunne rulles ned, samt
et moderne aggressivt og i hvert fald markant mere
maskulint design havde legaliseret alle bilens
unikke funktionelle egenskaber.
Nyt kapitel
Selvom Peugeot Partner idémæssigt er baseret på den
hidtidige Peugeot Partner og søstermodellen Citroën
Berlingo, har mange potentielle bilkøbere formentlig
tidligere fravalgt bilen, fordi den visuelt og i
visse detaljer ikke levede op til de designmæssige
ønsker, man har som moderne bilejer. Det er i vores
optik – og øjensynlig også en del andre danskeres –
et overstået kapitel. Så velkommen til Danmark,
Peugeot Rifter.
Vi skal ikke gentage detaljerne fra prøvekørslen i
Sydfrankrig (så
læs mere om Peugeot Rifter hér >>>), men kunne
få vores oplevelse af bilen bekræftet, dels i
forbindelse med forberedelserne til nomineringen af
Årets Bil i Danmark 2019, dels i forbindelse med
selve lanceringen i Danmark, som inkluderede den
smukke men også vejrmæssigt udfordrende naturpark,
ferieøen Fanø.
Lige i øjet
Turen bragte os over Storebælt i stærk sidevind,
sådan lidt på skrå forfra, med vindstyrke på 25
sekundmeter (se videoen her på siden), og senere
også halv-offroad kørsel i klitterne på Fanø og ikke
mindst på de vindombruste, kolossale sandstrande.
Funktionelt sidder Rifter lige i øjet, hvis man har
brug for meget plads, og køreegenskaberne skuffer
ikke, selv i den hårde sidevind. Man kunne mærke
vinden ruske i Rifteren, men det kunne man også i
alle andre biler den dag på Storebæltsbroen.
Attraktiv prissætning
Prismæssigt har man ramt fint på det danske marked.
Rifter
kan købes for 200.000 kroner i udgaven med en
4-cylindret 100-hestes 1,5 liters SCR-dieselmotor,
som Peugeot kalder BlueHDi (det var sådan en, der lå
i bilen, vi havde fokus på ved lanceringen). Man kan
komme til at betale helt op til 325.000 kroner for
en Rifter, men da er der også et flot udstyr, 7
siddepladser, en 130-hestes BlueHDi samt et 8-trins
EAT automatgear med i købet.
Sværger man til benzinmotorer, kan man også anskaffe
en 110-hestes såkaldt PureTech udgave med
basisudstyr til 220.000 kroner. Og så skal det
tilføjes, at priserne er gældende i
introduktionsperioden, som der dog ikke er sat
udløbsdato på. Derefter stiger de 20.000 kroner.
Summa summarum: Undertegnede havde valgt Peugeot
Rifter (og søsterbilen Citroën Berlingo) blandt de
nominerede biler til Årets Bil 2019. Den kom ikke
iblandt. Det gjorde til gengæld den store luksuøse
Peugeot 508, som dog ikke var meget længere nede på
min short-list.
Peugeot 508 er udskudt
Peugeot havde da også et lille antal eksemplarer af
den nye 508 med ved lanceringen. Den havde vi også
været under lakken på i sommer (læs
om den nye Peugeot 508 hér >>>), og indtrykket
fra dengang blev også bekræftet ved kørslen på de
danske lande- og motorveje. Introduktion er
imidlertid udsat fra nu til begyndelsen af januar.
Det skyldes ikke mindst stor succes på andre
europæiske markeder, hvor man flere steder allerede
har lanceret den. Peugeot kan sælge rub og stup, og
så må vi danskere vente lidt på bilen, som dog nu er
prissat og godt kan bestilles i Danmark. Den
billigste Peugeot 508 får en listepris på 300.000
kroner, den er da udrustet med en 130-hestes BlueHDi
motor med SCR katalysator. Med manuelt gear kører
den 26,3 km/l og investerer man også i et EAT8
automatgear, kan man køre hele 27 km/l, oven i købet
opgjort vha. den mere realistiske WLTP testcyklus
omregnet til det såkaldte NEDC2 tal.
Med en 180 hestes 1,6 liters PureTech benzinmotor er
prisen for mellemudstyrs niveauet ”Allure” 400.000
kroner, og det inkluderer da også automatgear. Når
508 lander i Danmark er stationcarudgaven ”SW” også
er klar, så begge versioner til den tid kan
introduceres samtidig. Det har stor betydning, da
Danmark fortsat er et typisk ”stationcarland”, også
når det gælder de mere luksuøse biler.
|