De franske bilfabrikker benytter meget forståeligt
det store bilshow i Paris til at vise, hvad de kan
og ikke mindst, hvad de står for. Ikke desto mindre
var det ikke oceaner af franske nyheder, der var på
show, da portene blev slået op for publikum d. 4.
oktober.
Dels fordi, gætter vi på, at både PSA koncernen
(Peugeot, Citroën og DS – Opel havde fået lov at
blive hjemme) og kollegerne hos Renault på den ene
side har et ret nyt modelprogram og derfor ikke så
mange verdensnyheder, men også har tilrettelagt
deres ressourceanvendelse, så de i det store hele
har kunnet styre alle modeller i mål som
WLTP-godkendte produkter.
Som bekendt trådte de nye WLTP normer til måling af
bilers brændstofforbrug i kraft 1. september og da
gjaldt det om at være klar. Det er PSA gruppen i
princippet med alle deres biler og dermed står de
naturligvis stærkt på markedet. Og ligeså godt ser
det ud for Renault.
DS 3 Crossback på ny fælles platform
Der VAR naturligvis produktnyheder. DS præsenterer
den helt nye DS 3 Crossback, som er baseret på en
helt ny samleplatform, hvorpå man kan bygge såvel
konventionelle drivliner som de mere fremadrettede
løsninger som fx en fuldt elektrisk version. At
bygge en fælles platform, der går langt længere end
til blot at definere nogle hjulvinkler og
siddepositioner, er i sagens natur en økonomisk mere
attraktiv produktionsmetode. Det bliver spændende at
se, hvordan den får lov til at sprede sig over hele
koncernens modelprogram.
Hos Citroën er der verdenspremiere på den lidt
større C5 Aircross Plug-in Hybrid, en større SUV,
der følger i hælene på den mere konventionelle
version, der snart lander i Danmark. Hybridudgaven
er ikke færdigudviklet endnu, men vil kunne køre i
nabolaget af 60 km på elektricitet. Den forventes at
være ude på markedet i begyndelsen af 2020.
Peugeot 508 og nostalgisk koncept
Peugeot har fokus på stationcar udgaven af 508.
Peugeot 508 er ved at lande på det danske marked
netop nu, men Danmark er om noget et stationcarland,
så der er store forventninger til den nye SW udgave,
der burde kunne købes lige efter årsskiftet. Den
kommer ikke mindst i en plug-in hybrid udgave.
Og så er der striben af eye-catchere. Peugeot
præsenterer en moderne udførelse af en regulær
legende. Peugeot 504 Coupé er nemlig genopstået som
e-Legend Concept. Linjerne er slående, men
moderniseret, og teknikken er fremtidssikret: Den
4,65 meter lange bil er fuldt elektrisk, den kan
køre selv – hvis man vil – og inkluderer al tænkelig
moderne elektronik inkl. lydanlæg, udviklet af Focal.
Koncept-eldorado
DS viser ikke overraskenden den unikke DS X E-Tense,
et kik ind i fremtiden – år 2035 er valgt – og en
demonstration af luksus på et hidtil ukendt niveau.
Fuldt elektrisk, fuldt og helt selvkørende og i et
tempo, der vil noget, med 270 hestekræfter og træk
på forhjulene. Der er tale om et asymmetrisk design.
I bilens venstre side sidder føreren, som kun
undtagelsesvis har meget at foretage sig, og i højre
side er der tale om unik transportfaciliteter.
DS X E-Tense Concept.
I øvrigt er bilen skabt med samme teknik som DS’
Formel E racerbil. Det betyder, at effekten kan
forøges til 540 hk til landevejskørsel og
ultimativt, med træk på alle fire hjul, til 1360
hestekræfter til banebrug. Bilen er en konceptbil,
men ikke som de fleste koncepter ude af stand til at
køre. DS X E-Tense KAN køre og det har DS
demonstreret ved flere lejligheder. Bilens
lyssignatur er variabel og indgår i
karrosseridesignet.
Renault EZ Ultimo: luksus på nyt niveau
Hos Renault har man valgt, at samle interessen om
Renault EZ Ultimo. Den har nu set projektørlyset for
første gang og er, som navnet indikerer, den
ultimative luksusudgave baseret på den EZ
konceptbilslinje, som Renault har vist frem ved
tidligere lejligheder. Selvkørende, forbundet og med
fuldt privatliv indendørs. Den er 5,8 meter lang
(det svarer nogenlunde til en Rolls-Royce Phantom),
hjulene ser godt nok ud som om, dækkene er
punkteret, ligesom på de øvrige EZ versioner (men
det er fordi hjulene i virkeligheden er skjult).
Renault EZ Ultimo er ligeså lang som en Rolls-Royce
Phantom. I walk-about videoen her på siden får man
også et kik ind i den ultimative luksuskabine.
De øvrige EZ’ere er naturligvis også udstillet:
Robot-taxa’en EZ-Go og EZ-Pro som i et par varianter
illustrerer fremtidens varebiler.
I Paris har Renault også udstillet elektriske
løsninger, logisk som en af verdens førende
producenter af elektriske biler. Derfor kan man også
se deres Renault 5 Electrique fra 1971. Rækkevidde:
110 km (blandet kørsel), Topfart: 80 km/t. 10 timers
opladningstid ved et almindeligt 220 Volt stik.
Tankevækkende…
Renault 5
électrique fra 1971.
Et
luksuøst selvstyrende monster på fire hjul: Renault
EZ Ultimo er hovedaktør på Renault standen.
EZ Pro
kan fx indrettes som mobil kaffebar. |