| 
							De franske bilfabrikker benytter meget forståeligt 
							det store bilshow i Paris til at vise, hvad de kan 
							og ikke mindst, hvad de står for. Ikke desto mindre 
							var det ikke oceaner af franske nyheder, der var på 
							show, da portene blev slået op for publikum d. 4. 
							oktober. 
							  
							Dels fordi, gætter vi på, at både PSA koncernen 
							(Peugeot, Citroën og DS – Opel havde fået lov at 
							blive hjemme) og kollegerne hos Renault på den ene 
							side har et ret nyt modelprogram og derfor ikke så 
							mange verdensnyheder, men også har tilrettelagt 
							deres ressourceanvendelse, så de i det store hele 
							har kunnet styre alle modeller i mål som 
							WLTP-godkendte produkter. 
							  
							Som bekendt trådte de nye WLTP normer til måling af 
							bilers brændstofforbrug i kraft 1. september og da 
							gjaldt det om at være klar. Det er PSA gruppen i 
							princippet med alle deres biler og dermed står de 
							naturligvis stærkt på markedet. Og ligeså godt ser 
							det ud for Renault. 
							  
							DS 3 Crossback på ny fælles platform 
							Der VAR naturligvis produktnyheder. DS præsenterer 
							den helt nye DS 3 Crossback, som er baseret på en 
							helt ny samleplatform, hvorpå man kan bygge såvel 
							konventionelle drivliner som de mere fremadrettede 
							løsninger som fx en fuldt elektrisk version. At 
							bygge en fælles platform, der går langt længere end 
							til blot at definere nogle hjulvinkler og 
							siddepositioner, er i sagens natur en økonomisk mere 
							attraktiv produktionsmetode. Det bliver spændende at 
							se, hvordan den får lov til at sprede sig over hele 
							koncernens modelprogram.   
							Hos Citroën er der verdenspremiere på den lidt 
							større C5 Aircross Plug-in Hybrid, en større SUV, 
							der følger i hælene på den mere konventionelle 
							version, der snart lander i Danmark. Hybridudgaven 
							er ikke færdigudviklet endnu, men vil kunne køre i 
							nabolaget af 60 km på elektricitet. Den forventes at 
							være ude på markedet i begyndelsen af 2020. 
							  
							Peugeot 508 og nostalgisk koncept 
							Peugeot har fokus på stationcar udgaven af 508. 
							Peugeot 508 er ved at lande på det danske marked 
							netop nu, men Danmark er om noget et stationcarland, 
							så der er store forventninger til den nye SW udgave, 
							der burde kunne købes lige efter årsskiftet. Den 
							kommer ikke mindst i en plug-in hybrid udgave. 
							  
							Og så er der striben af eye-catchere. Peugeot 
							præsenterer en moderne udførelse af en regulær 
							legende. Peugeot 504 Coupé er nemlig genopstået som 
							e-Legend Concept. Linjerne er slående, men 
							moderniseret, og teknikken er fremtidssikret: Den 
							4,65 meter lange bil er fuldt elektrisk, den kan 
							køre selv – hvis man vil – og inkluderer al tænkelig 
							moderne elektronik inkl. lydanlæg, udviklet af Focal. 
							  
							Koncept-eldorado 
							DS viser ikke overraskenden den unikke DS X E-Tense, 
							et kik ind i fremtiden – år 2035 er valgt – og en 
							demonstration af luksus på et hidtil ukendt niveau. 
							Fuldt elektrisk, fuldt og helt selvkørende og i et 
							tempo, der vil noget, med 270 hestekræfter og træk 
							på forhjulene. Der er tale om et asymmetrisk design. 
							I bilens venstre side sidder føreren, som kun 
							undtagelsesvis har meget at foretage sig, og i højre 
							side er der tale om unik transportfaciliteter. 
 
							 
							DS X E-Tense Concept. 
 
							I øvrigt er bilen skabt med samme teknik som DS’ 
							Formel E racerbil. Det betyder, at effekten kan 
							forøges til 540 hk til landevejskørsel og 
							ultimativt, med træk på alle fire hjul, til 1360 
							hestekræfter til banebrug. Bilen er en konceptbil, 
							men ikke som de fleste koncepter ude af stand til at 
							køre. DS X E-Tense KAN køre og det har DS 
							demonstreret ved flere lejligheder. Bilens 
							lyssignatur er variabel og indgår i 
							karrosseridesignet. 
							  
							Renault EZ Ultimo: luksus på nyt niveau 
							Hos Renault har man valgt, at samle interessen om 
							Renault EZ Ultimo. Den har nu set projektørlyset for 
							første gang og er, som navnet indikerer, den 
							ultimative luksusudgave baseret på den EZ 
							konceptbilslinje, som Renault har vist frem ved 
							tidligere lejligheder. Selvkørende, forbundet og med 
							fuldt privatliv indendørs. Den er 5,8 meter lang 
							(det svarer nogenlunde til en Rolls-Royce Phantom), 
							hjulene ser godt nok ud som om, dækkene er 
							punkteret, ligesom på de øvrige EZ versioner (men 
							det er fordi hjulene i virkeligheden er skjult). 
 
							 
							Renault EZ Ultimo er ligeså lang som en Rolls-Royce 
							Phantom. I walk-about videoen her på siden får man 
							også et kik ind i den ultimative luksuskabine.  
 
							De øvrige EZ’ere er naturligvis også udstillet: 
							Robot-taxa’en EZ-Go og EZ-Pro som i et par varianter 
							illustrerer fremtidens varebiler. 
							  
							
							I Paris har Renault også udstillet elektriske 
							løsninger, logisk som en af verdens førende 
							producenter af elektriske biler. Derfor kan man også 
							se deres Renault 5 Electrique fra 1971. Rækkevidde: 
							110 km (blandet kørsel), Topfart: 80 km/t. 10 timers 
							opladningstid ved et almindeligt 220 Volt stik. 
							Tankevækkende… 
 
							 Renault 5 
							électrique fra 1971.   
							 Et 
							luksuøst selvstyrende monster på fire hjul: Renault 
							EZ Ultimo er hovedaktør på Renault standen.   
							 EZ Pro 
							kan fx indrettes som mobil kaffebar. |