Toyota var en af de mest markante af bilfabrikkerne,
hvad angår nyheder. Den japanske bilfabrik, hvis
hovedmærke (altså Toyota) er klart det bedst
sælgende bilmærke i verden, har i årtier, helt
tilbage til 1992, hvor man begyndte målrettet at
arbejde med miljøskånsomme teknologier, bragt sig i
en position, også som verdens uden sammenligning
førende producent af hybridløsninger.
Især for øjeblikket, hvor ikke mindst VW-gruppen
lider under, at deres biler i vid understregning
ikke er godkendt iht. de nye WLTP forbrugsnormer,
der trådte i kraft 1. september i år, har Toyota
fordel. Ligesom også den franske PSA-koncern, hvis
drivliner stort set alle er godkendt. Audi har selv
netop meldt ud, at de i september måned har haft en
nedgang i salget i Europa på 55,5 procent – men man
regner dog med, at indhente det meste igen, når
bilernes drivliner er kommet i overensstemmelse med
de aktuelle forbrugsmålemetoder. Så i Paris var det
da også alene den franske Audi repræsentant, der var
til stede.
Verdenspremiere på Corolla
For Toyotas vedkommende er der verdenspremiere på
den helt nye Toyota Corolla. Den kommer naturligvis
i en hybridudgave og Toyota har valgt, nu at
producere to alternative drivliner til den nye
Corolla. Corolla navnet vender ved samme lejlighed
tilbage i Europa, efter at bilerne i 12 år har
heddet Auris, og det kommer dem næppe til skade.
Corolla er, med et samlet salgstal på over 45
millioner eksemplarer siden den første så dagens lys
i 1966, verdens uden sammenligning mest købte
bilmodel.
Især den nye Touring Sports (stationcar) version er
interessant. Den er udviklet specifikt for det
europæiske marked, baseret på en helt ny undervogn,
med et helt nyt design samt en ny 2-liters hybrid
benzinmotor i tillæg til den opgraderede 1,8-liters
hybrid benzinmotor på 122 hk. Dermed kan man
fremover få en Corolla Hybrid med ikke færre end 180
hestekræfter. Benzinforbruget er over 29 km/l for
1,8’eren og over 26 km/l for den kraftige af dem.
Introduktionen af den nye Corolla finder i Danmark
sted i foråret 2019.
RAV4 med 222 hybridheste
Ny i Europa er også Toyota RAV4 Hybrid. Der er tale
om 5. generation (den første kom i 1994) og en helt
ny bil baseret på den nye TNGA platform. Den er
lavere end forgængeren, men har større frihøjde på
næsten 20 cm. Alligevel har man kunne sænke
tyngdepunktet. Designet er mere maskulint end den
hidtidige model og den kan leveres med en ny
2,5-liters hybrid benzinmotor, der både er
kraftigere (218 hk for den forhjulstrukne udgaves
vedkommende og 222 hk med 4WD) og mere
brændstoføkonomisk (22,2 km/l) end tidligere.
4-hjulstrækkeren har separat elmotor på baghjulene
og mulighed for at veksle fra 100 procent
forhjulstræk til 20 procent fortil og resten bagtil.
RAV4 Hybrid lander i Danmark i begyndelsen af 2019.
Toyota Yaris GR SPORT har Verdenspremiere i Paris.
Det er Toyotas nye sportslige udgave af Yaris
inspireret af den højpotente Yaris GRMN. Den har de
almindelige drivliner, men køreegenskaber som Yaris
GRMN. Og så har Toyota jubilæum på Yaris modellen,
som havde premiere netop i Paris, samme tid samme
sted for præcis 20 år siden. I den anledning har man
skabt en særlig gylden jubilæums version, Yaris Y20
– der dog også kan fås i andre farve kombinationer,
men netop den gyldne var også en option i 1998. Vil
man have sådan en, skal man givet vis være hurtigt
ude. Den produceres kun i…1998 eksemplarer.
Toyota præsenterede den første Yaris for 20 år siden
i Paris. Det markerer man med denne gyldne version
af den nye Yaris Hybrid.
Camry kommer måske
Sidst, men ikke mindst, er der premiere på en ny
hybrid-udgave af Toyota Camry. Det er ikke endeligt
besluttet, om den kommer til Danmark, for Corolla er
vokset lidt i størrelsen og vil af mange måske blive
opfattet som en udmærket erstatning for den
hidtidige store Avensis, der ikke længere bliver
produceret. Camry har eksisteret på det amerikanske
og det østeuropæiske marked i et stykke tid, men
ikke som hybrid. Den vil i hvert fald i det meste af
Europa nu kunne leveres med samme 2,5 liters hybrid
drivline som RAV4 på 218 hestekræfter.
|