Det er ikke en
tilfældighed, at Opel Grandland X i den potente 177
hestes Turbo-diesel udgave, som kommer på markedet i
Danmark i maj måned, gør så godt et indtryk. Den
kombinerer det bedste fra to verdener og er i
teknisk forstand særdeles veludviklet.
Som udgangspunkt er
bilen ikke forskellig fra de mere motorsvage
versioner. Men den er anderledes konfigureret pga.
det større fartpotential, de flere kræfter og den
”tyske” tilgang til bilers køreegenskaber. Det er så
at sige den ene verden, der her spiller ind.
PSA Diesel
Og så er der den
anden verden: Motoren er en PSA diesel, som også
findes i andre af koncernens biler og PSA er rigtig
gode til især dieselmotorer. Selvom den godt nok er
lidt anderledes konfigureret og effekten er sænket
fra 180 til 177 hestekræfter, som i praksis er
umærkeligt, er det især samarbejdet mellem motor og
den nye 8-trins automatgearkasse, som falder i
øjnene. Eller rettere ikke gør det.
For det var
symptomatisk i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, som fandt sted på
snoede bjergveje i det nordspanske Baskerland, tæt
ved byerne Bilbao og San Sebastián, at gearkassen
gjorde så lidt væsen af sig, at det var lige før,
den ikke var blevet nævnt i vores onboard video her
på siden.
Silkeblødt
gearskifte
Det gjorde den,
fordi den simpelthen fungerer så godt. Selv med de
mange kræfter, som topper ved de nævnte 177 hk og
assisteres af et drejningsmoment på imponerende 400
Nm fra 2000 motoromdrejninger i minuttet, er
startøjeblikket silkeblødt. Derpå når man 100 km/t
på 9,1 sekunder, og undervejs håndteres gearskiftet
helt umærkeligt. Når man så siden skal ned i gear
igen, sker skiftene ligeså blødt og hurtigt. Det gør
gearkassen ideel både ved komfortabel cruise og
sportslig kurveangreb.
Dieselmotoren er som
PSA motor næsten forureningsfri, fordi PSA gennem en
årrække konsekvent har anvendt SCR katalysatorer og
AdBlue på koncernens kraftigere motorer. SCR
katalysatorer eliminerer som bekendt kvælstofilterne
i udstødningen og muliggør en større reduktion af
CO2, som smitter direkte af på brændstofforbruget.
God
brændstoføkonomi
Derved kan man iht.
de hidtil anvendte europæiske NEDC normer for
brændstoføkonomi køre 20,8 km/l, til trods for, at
Grandland X er en høj bil med stor frihøjde, til
trods for automatgearet og til trods for de mange
kræfter.
Hemmeligheden ligger
ikke alene i en god motor og en
lavfriktionsgearkasse, men også i en forbavsende lav
vægt. Selvom den nye drivline naturligt nok er
omkring et par hundrede kg lavere end de mere
motorsvage versioner, er vægt/effekt forholdet
klasseledende.
Intelligrip
Det er det bl.a.,
fordi man som i søstermodellerne i PSA gruppen har
fravalgt firehjulstræk. Det giver bedre
pladsudnyttelse og helt på spanden er man altså
ikke, hvis man bevæger sig lidt væk fra alfarvej,
for det elektroniske gripcontrol system, som i Opel
regi kaldes IntelliGrip, kan være en del af pakken
for en ganske beskeden merpris. Det var dog ikke
installeret i de biler, der var til rådighed i
Soanien.
Afprøvet i andre PSA
biler har vi imidlertid for længst fastslået, at det
system fungerer rigtig godt, og det er ikke mindst
er godt at have, hvis man udnytter muligheden for at
køre med en anhænger på op til 2 tons.
Udstyrsviften
Og så er der hele
pakken af udstyr, som på andre markeder hører sammen
med Grandland X under betegnelsen Ultimate, men som
i Danmark skal tilkøbes, hvilket stiller køberne
behageligt frit. F.eks. er de store 19” alufælge med
235 mm brede 50 procent lavprofildæk ikke
undertegnedes kop te. 18” vil formentlig passe langt
bedre.
Men dette er nu ikke
tosset at have, og løfter alt sammen niveauet for
bilen:
LED AFL forlygter
med syv funktioner giver erfaringsmæssigt er
fænomenalt lys og øger sikkerheden rigtig meget ved
kørsel i mørke. Automatisk, adaptiv fartpilot med
fartbegrænser er ikke bare behageligt ved
motorvejskørsel i tæt trafik, men fungerer også som
automatisk nødbremse og man må ikke glemme, at et
sådant system i princippet ikke har nogen
reaktionstid.
Sikkerhedssystemer
Forward Collision
Alert med nødbremse stopper bilen for andre biler og
fodgængere ved bykørsel. Træthedsalarm, aflæsning af
hastighedstavler og advarsel ved utilsigtet skift af
vognbane er sikkerhedsfaktorer i al trafik. Og ”Side
Blind Spot Alert” med ultrasoniske sensorer advarer
ved trafik i blind vinkel bag bilen.
360 grader kamera
med fugleperspektiv af omgivelserne rundt om bilen
er både bekvemt ved manøvrering og hjælper til ikke
at skade den pæne bil eller dens omgivelser.
Systetemt kan assisteres af Automatisk
parkeringshjælp.
Skån ryggen…
Nøglefri Åben og
Start adgang til bilen kræver blot, at man har
nøglen tæt på sig, i lommen, en taske eller
lignende. Og når man har fået startet maskineriet
op, er opvarmet forrude og varme i rat, forsæder og
bagsæder både bekvemt for ryg og hænder, og en reel
sikkerhedsfaktor. Man agerer nu engang bedre som
bilist, hvis kropstemperaturen er rigtig.
De ergonomiske
forsæder er certificeret af AGR eksperter (AGR en
anerkendt tysk lægefaglig organisation, der arbejder
for beskyttelse af rygge). Og ryggen skal heller
ikke belastes, når bagklappen skal åbnes: Den
elektriske bagklap kan nemlig aktiveres ved
bevægelse af foden under kofanger. Men man skal dog
være sikker på, at kunne holde balancen på ét ben,
når man gør den bevægelse…
Se Android Auto i
aktion i onboard videoen
Sidst, men i den
moderne verden ikke mindst, er IntelliLink
infotainmentsystemet kompatibelt med Apple CarPlay
og Android Auto i samarbejdet med 8”
berøringsskærmen i midterkonsollen. Indbygget
navigation er naturligvis en option, men vi
benyttede anledningen til at lade os lede ad de
smukke veje langs Den biscayiske Bugt af Google Maps,
aflæst direkte på via Android Auto. Hvordan det
fungerer, får man som så mange andre ting også via
onboard videoen her på siden.
Smart telefonen ligger i et skrånende plateau foran
gearvælgeren. Her kan den også oplades trådløst.
Kablet er alene af bekvemmelighedsgrunde, fordi der
ikke ved de internationale prøvekørsler altid er tid
til, at eksperimentere med trådløse forbindelser
uden betjeningsvejledningen i hånden...
|