- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Opel Grandland X 2,0 Turbo-D


Det bedste fra to verdener


Af Søren Clauding – 24. Marts 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke en tilfældighed, at Opel Grandland X i den potente 177 hestes Turbo-diesel udgave, som kommer på markedet i Danmark i maj måned, gør så godt et indtryk. Den kombinerer det bedste fra to verdener og er i teknisk forstand særdeles veludviklet.

 

Som udgangspunkt er bilen ikke forskellig fra de mere motorsvage versioner. Men den er anderledes konfigureret pga. det større fartpotential, de flere kræfter og den ”tyske” tilgang til bilers køreegenskaber. Det er så at sige den ene verden, der her spiller ind.

 

PSA Diesel

Og så er der den anden verden: Motoren er en PSA diesel, som også findes i andre af koncernens biler og PSA er rigtig gode til især dieselmotorer. Selvom den godt nok er lidt anderledes konfigureret og effekten er sænket fra 180 til 177 hestekræfter, som i praksis er umærkeligt, er det især samarbejdet mellem motor og den nye 8-trins automatgearkasse, som falder i øjnene. Eller rettere ikke gør det.



For det var symptomatisk i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted på snoede bjergveje i det nordspanske Baskerland, tæt ved byerne Bilbao og San Sebastián, at gearkassen gjorde så lidt væsen af sig, at det var lige før, den ikke var blevet nævnt i vores onboard video her på siden.

 

Silkeblødt gearskifte

Det gjorde den, fordi den simpelthen fungerer så godt. Selv med de mange kræfter, som topper ved de nævnte 177 hk og assisteres af et drejningsmoment på imponerende 400 Nm fra 2000 motoromdrejninger i minuttet, er startøjeblikket silkeblødt. Derpå når man 100 km/t på 9,1 sekunder, og undervejs håndteres gearskiftet helt umærkeligt. Når man så siden skal ned i gear igen, sker skiftene ligeså blødt og hurtigt. Det gør gearkassen ideel både ved komfortabel cruise og sportslig kurveangreb.

 

Dieselmotoren er som PSA motor næsten forureningsfri, fordi PSA gennem en årrække konsekvent har anvendt SCR katalysatorer og AdBlue på koncernens kraftigere motorer. SCR katalysatorer eliminerer som bekendt kvælstofilterne i udstødningen og muliggør en større reduktion af CO2, som smitter direkte af på brændstofforbruget.

 

God brændstoføkonomi

Derved kan man iht. de hidtil anvendte europæiske NEDC normer for brændstoføkonomi køre 20,8 km/l, til trods for, at Grandland X er en høj bil med stor frihøjde, til trods for automatgearet og til trods for de mange kræfter.

 

Hemmeligheden ligger ikke alene i en god motor og en lavfriktionsgearkasse, men også i en forbavsende lav vægt. Selvom den nye drivline naturligt nok er omkring et par hundrede kg lavere end de mere motorsvage versioner, er vægt/effekt forholdet klasseledende.

 

Intelligrip

Det er det bl.a., fordi man som i søstermodellerne i PSA gruppen har fravalgt firehjulstræk. Det giver bedre pladsudnyttelse og helt på spanden er man altså ikke, hvis man bevæger sig lidt væk fra alfarvej, for det elektroniske gripcontrol system, som i Opel regi kaldes IntelliGrip, kan være en del af pakken for en ganske beskeden merpris. Det var dog ikke installeret i de biler, der var til rådighed i Soanien.

 

Afprøvet i andre PSA biler har vi imidlertid for længst fastslået, at det system fungerer rigtig godt, og det er ikke mindst er godt at have, hvis man udnytter muligheden for at køre med en anhænger på op til 2 tons.

 

Udstyrsviften

Og så er der hele pakken af udstyr, som på andre markeder hører sammen med Grandland X under betegnelsen Ultimate, men som i Danmark skal tilkøbes, hvilket stiller køberne behageligt frit. F.eks. er de store 19” alufælge med 235 mm brede 50 procent lavprofildæk ikke undertegnedes kop te. 18” vil formentlig passe langt bedre.



Men dette er nu ikke tosset at have, og løfter alt sammen niveauet for bilen:

LED AFL forlygter med syv funktioner giver erfaringsmæssigt er fænomenalt lys og øger sikkerheden rigtig meget ved kørsel i mørke. Automatisk, adaptiv fartpilot med fartbegrænser er ikke bare behageligt ved motorvejskørsel i tæt trafik, men fungerer også som automatisk nødbremse og man må ikke glemme, at et sådant system i princippet ikke har nogen reaktionstid.

 

Sikkerhedssystemer

Forward Collision Alert med nødbremse stopper bilen for andre biler og fodgængere ved bykørsel. Træthedsalarm, aflæsning af hastighedstavler og advarsel ved utilsigtet skift af vognbane er sikkerhedsfaktorer i al trafik. Og ”Side Blind Spot Alert” med ultrasoniske sensorer advarer ved trafik i blind vinkel bag bilen.

 

360 grader kamera med fugleperspektiv af omgivelserne rundt om bilen er både bekvemt ved manøvrering og hjælper til ikke at skade den pæne bil eller dens omgivelser. Systetemt kan assisteres af Automatisk parkeringshjælp.

 

Skån ryggen…

Nøglefri Åben og Start adgang til bilen kræver blot, at man har nøglen tæt på sig, i lommen, en taske eller lignende. Og når man har fået startet maskineriet op, er opvarmet forrude og varme i rat, forsæder og bagsæder både bekvemt for ryg og hænder, og en reel sikkerhedsfaktor. Man agerer nu engang bedre som bilist, hvis kropstemperaturen er rigtig.

 

De ergonomiske forsæder er certificeret af AGR eksperter (AGR en anerkendt tysk lægefaglig organisation, der arbejder for beskyttelse af rygge). Og ryggen skal heller ikke belastes, når bagklappen skal åbnes: Den elektriske bagklap kan nemlig aktiveres ved bevægelse af foden under kofanger. Men man skal dog være sikker på, at kunne holde balancen på ét ben, når man gør den bevægelse…

 

Se Android Auto i aktion i onboard videoen

Sidst, men i den moderne verden ikke mindst, er IntelliLink infotainmentsystemet kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto i samarbejdet med 8” berøringsskærmen i midterkonsollen. Indbygget navigation er naturligvis en option, men vi benyttede anledningen til at lade os lede ad de smukke veje langs Den biscayiske Bugt af Google Maps, aflæst direkte på via Android Auto. Hvordan det fungerer, får man som så mange andre ting også via onboard videoen her på siden.


Smart telefonen ligger i et skrånende plateau foran gearvælgeren. Her kan den også oplades trådløst. Kablet er alene af bekvemmelighedsgrunde, fordi der ikke ved de internationale prøvekørsler altid er tid til, at eksperimentere med trådløse forbindelser uden betjeningsvejledningen i hånden...

 

 

Andre Opel prøvekørsler - find dem her >>>

 

Læs også:

Opels ultimative X-Factor >>>


Den ultimative udgave af Opel Grandland X kommet til Danmark til maj og har 177 velfungerende hestekræfter under motorhjelmen og en helt ny 8-trins automatgearkasse. Vi har kørt den. Fuld HD.


 


Hurtige fakta om Opel Grandland X 2,0 Turbo-D


Introduktion i Danmark: Maj 2018

 

Listepris for Innovation udgaven: 414.000 kroner inkl. levering.

 

Motor-data:

4 cyl. 2,0 Turbodiesel, 177 hk, 400 Nm/2000 omdr./min. 8-trins automatgear. 20,9 km/l, 136 g C02/km. 0-100 km/t: 9,1 sek. Topfart: 214 km/t.

 

Egenvægt: 1575 kg.

Anhængervægt: 2000 kg.

Længde: 4,48 meter.

Højde: 1,61 meter.

Frihøjde: 21,9 cm.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt