Med den seneste
prøvekørsel af den nye Opel Grandland X Innovation i
frisk erindring, var mødet med den selvsamme bil,
men med en ny PSA diesel på 177 hk og en endnu nyere
8-trins automatgearkasse, præcis det, der gør
Grandland X til noget helt ekstraordinært. Den
drivline er simpelthen bilens X-Factor.
Og X-Factoren var
præcis så ubekendt en faktor, som det lidt poppede
udtryk signalerer. Simpelthen fordi vi ikke har
prøvet den drivline i andre af PSA bilerne. Den
kraftige motor findes også til Peugeot 3008, men den
er lidt anderledes konfigureret og 8-trins
gearkassen har vi ikke oplevet før.
Påklædning og
udstråling
I de populære
TV-shows kommer man ikke til tops uden X-Factoren,
men også påklædning og udstråling er vigtige
elementer. Derfor var bilerne i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler, som fandt sted
på snoede bjergveje og motorveje mellem Bilbao og
San Sebastian i det nordlige Spanien, klædt på efter
alle kunstens regler.
Men det er næppe
afgørende for valget af præcis den drivline variant.
Så derfor har Opel i Danmark sikret sig mulighed
for, at Grandland X med den nye motor og
automatgearkasse kan kan leveres sammen med
Innovation udstyret, selvom man på de øvrige
markeder har valgt, at 177-hestes motoren kun kan
købes i en særlig udstyrskonstellation, som man så
har døbt ”Ultimate”.
Ultimativt tilkøb
Man kan sige det på
den måde, at Ultimate kan også købes i Danmark, den
hedder blot ikke sådan, og køberen skal siden ved
bestillingen af bilen, hvor de første kommer til
Danmark engang i maj måned, vælge udstyret som
ekstraudstyr. Og da kan det jo godt være, at nogle
købere vil fravælge visse udstyrselementer og
tilvælger andre. Faktisk en meget fin frihed, præcis
som man oplever det hos andre Premium mærker.
Hovsa, blev der
skrevet andre Premium mærker? Ja, ja, og det var med
velbegrundet omtanke, for på samme måde som Opel med
den nye Insignia appellerer til traditionelle købere
af veletablerede og ofte selvudnævnte Premium
mærker, trænger man sig med topversionen af Opel
Grandland X også på i denne klassificering i gruppen
af SUV køretøjer. Men med en klædelig ydmyghed sker
det til mere overkommelige priser. Den billigste
Grandland X Innovation 2,0 Turbo-D er prissat til
lige over 400.000 kroner – inklusive 8-trins
automatgearet.
Exceptionel
undervogn
Skridtet dertil med
Grandland X er gjort muligt i kraft af den
exceptionelle undervogn, som også findes, om end
anderledes konfigureret, i søsterbilen Peugeot 3008.
Det åbne spørgsmål var, om den noget tungere
drivline ville påvirke køreegenskaberne væsentligt.
Det korte svar er:
Ja. Det kan ikke undgås, når man øger en bils vægt
med omkring 200 kg, lidt afhængig af hvilken
version, man sammenligner med, og den større vægt
fortrinsvis ligger på forenden af bilen. Men betyder
det så noget i praksis? Svaret er også her ”Ja”, men
det bærer ikke nødvendigvis i den negative retning,
hvad netop de udfordrende vejstrækninger i det
nordspanske Baskerland synliggjorde.
Underholdende og
komfortabel
Den større vægt har
nemlig fordret en strammere indstilling af
affjedringen især fortil, og ved hurtig kørsel på de
snoede motorveje giver trykket på forenden en større
stabilitet. Når man siden slipper de mange
hestekræfter løs på de snævre, snoede bjergveje,
skydes tyngdepunktet under acceleration bagud,
trykket på forhjulene slækkes samtidig med, at
trykket på baghjulene øges og balancen er ved
sportslig kørsel ikke nævneværdig forskellig fra
det, man oplever i de mere motorsvage varianter.
Derved bliver Grandland X med 177 hestekræfter ret
underholdende at køre – det til trods også for den
store frihøjde.
Og er man bare ude
at cruise, fx for at nyde udsigten over Biscayen,
betyder alt det med balance og motorkræfter ikke så
meget, da skal bilen blot være komfortabel og
lydsvag. Også den øvelse består den nye Opel. Det er
præcis dét, der berettiger til X-faktor
sammenligningen. Opel Grandland X 2,0 Turbo-D
besidder den X-Factor.
Link til importøren |