Bag udviklingen af
en ny motor som den 1,3 liters turbobenzin, der
fremover kan fås til Nissans succesmodel, Qashqai,
ligger et omfattende arbejde, som tilsammen gør det
muligt, at få en bedre køreoplevelse og samtidig en
reduktion i forureningen fra udstødningen.
Den forbedrede
effektivitet er resultat af en grundlæggende
ombygning af motorens
konstruktion i
forhold til tidligere benzinmotorer. Der er tilføjet
et benzinpartikelfilter, og
forbedringerne
omfatter brændstofindsprøjtningssystemet,
konstruktionen af
forbrændingskammeret, reduceret friktion og
optimering af turboladeren.
Lavere vægt
Den nye motors
kompakte konstruktion giver mere plads i motorrummet
og reducerer bilens samlede vægt. Den har et nyt
triangulært udformet ”delta”-topstykke og
injektorerne er placeret centralt for at forbedre
forbrændingen.
Udstødningsmanifolden er delvist integreret i
topstykket, hvilket giver en mere effektiv afkøling
af udstødningsgassen og en mere effektiv forbrænding
– især ved lave motoromdrejningstal og høj
belastning. Motoren er desuden blevet udstyret med
et benzinpartikelfilter, som eliminerer partikler i
udstødningsgasserne ved at opfange dem i en
mikroskopisk bikubestruktur, som regenererer
automatisk med faste intervaller.
Coatning af
cylinder væggene
Ved hjælp af en
plasmabrænder sprayes et tyndt lag af meget hårdt
stål på cylindervæggene for at forbedre
varmeledningsevnen under forbrændingen. Foruden at
spare vægt, reducerer denne teknik i høj grad
ukontrolleret tændingsbanken i motoren, og den øger
kompressionsforholdet, hvilket også gør den mere
effektiv. Spraybelægningen står i øvrigt for 1
procent af reduktionen af brændstofforbrug og
emissioner.
Turboladeren er nu
udstyret med en motordrevet recirkulerende
sikkerhedsventil (en såkaldt ”e-waste gate”), der
erstatter de pneumatiske ventiler, som man finder i
ældre motorer. Det indebærer, at motoren har bedre
respons især ved lave motoromdrejningstal.
Injektorerne
Indsprøjtnings
dyserne har seks huller, hvilket giver en bedre
forstøvning af benzinen. Og det sker vha.
commonrail-teknik under et højt tryk på 250 bar. Det
skal ses i forhold til 200 bar i den hidtidige
1,2-liters motor.
Ventilstrukturen har
en følgevippearm med hydraulisk føring i stedet for
ventilløftere. Det bidrager til at reducere den
interne friktion og forbedrer holdbarheden. Motoren
er desuden mere effektiv takket være de to
uafhængige variable ventilstyringssystemer til
indsugning og udstødning.
Ny
NissanConnect-infotainment
Nissan Qashqai er nu
tilgængelig med nyt NissanConnect, som er et helt
nyt infotainmentsystem, der giver nem og intuitiv
interaktion mellem fører og bil, og inkluderer
stemmegenkendelse, startskærm med
individualiseringsmuligheder, ”single Line-søgning
og Find My Car. Desuden er Apple CarPlay og Android
Auto standard fra 2. udstyrsniveau, ”Acenta”.
Det nye
NissanConnect byder også på TomTom Premium Traffic,
som giver mere
præcise
trafikinformationer i realtid med henblik på at
reducere køretiden. NissanConnect betjenes via en
primær 7” berøringsskærm, placeret centralt på
instrumentpanelet. Den har samme størrelse som
tidligere, men den har nu færre knapper og nye
multi-touch-funktioner.
Systemet kan i
øvrigt også betjenes via ratkontakter, så man
stemmebetjent kan foretage telefonopkald, få oplæst
meddelelser og styre musikafspilningen.
Link til importøren |