Nissans succesmodel,
den bil, der sætter dagsordenen for mellemstore SUV/crossovere,
Nissan Qashqai, får nye drivliner. De skal
fremtidssikre bilen, der i de tre sommermåneder i år
blev den mest solgte personbil på det danske marked.
De nye motorer overholder de kommende Euro 6d TEMP
miljønormer, der træder i kraft 1. september næste
år, men de er ikke kun miljøoptimerede, de forbedrer
også køreoplevelsen væsentligt.
Samtidig
introducerer Nissan også en ”DTC” dobbeltkoblings
automatgearkasse og forlader dermed det hidtidige
princip om, at anvende de trinløse CVT gear, også
kendt som milliongear. Det gør bestemt ikke
køreoplevelsen ringere. Om man oplever den som
forbedret, beror nok mest på, om man har kunnet lide
CVT gear eller ej.
Deler motor med
bl.a. Mercedes A-klasse
Drivlinen er et
resultat af samarbejdet i
Renault/Nissan/Mitsubishi-koncernen, hvor drivlinen
også vil kunne findes. Ligeledes betyder koncernens
samarbejde med Mercedes-Benz, at den nye 1,3 liters
4-cylindrede turbobenzin motor også findes i fx
Mercedes A-klasse. Her kaldes den 1,33 liter store
motor blot 1,4 liter. Sådan er der så meget...
Nissan introducerer
to nye Euro 6d TEMP godkendte motorer til Qashqai.
En 140 hestes udgave og en på 160 hk. De to er i
princippet ens, men selvom man godt kan fornemme
ligheden, er der alligevel en verden til forskel,
hvad de første internationale prøvekørsler
dokumenterede. De fandt sted på snoede bjergveje
udenfor Barcelona i Spanien.
Effektiviteten er
bedre
Sammenlignet med
fortiden, erstatter de nye benzinmotorer en
1,2-liters 115 hestes maskine og en 1,6'er på 163
hestekræfter. Det lyder måske som en reduktion af
kræfter, at man mister 3 hestekræfter på den
kraftige af de to, men da den nye motor er langt
mere effektiv, leverer den et flot drejningsmoment
på 260 Nm over et usædvanligt stort
omdrejningsinterval og derved bliver det
traditionelle accelerationstal til 100 km/t på 8,9
sekunder i udgaven med 6-trins manuelt gear ikke
berørt.
Og så har man nu en
langt mere fleksibel motor, der trækker stærkt fra
ganske få omdrejninger. Det gør den ideel til at
parre med det nye 7-trins DCT gear, og derved
minimeres et dobbeltkoblingsgears medfødte lidt
træge nedgearingstid, så man i praksis ikke savner
et hurtigere skift. Op i gear går det tjept, og
meget blødt, hvilket kan tilskrives at DCT gearet
fungerer med vådkobling. I øvrigt er det maksimale
drejningsmoment på DCT-versionen forøget yderligere
10 Nm – motorstyring kan iblandt flytte bjerge.
Lancering i denne
måned
160 hestes maskinen
er ikke overraskende den mest spændende af de to
varianter. Merprisen er knap 20.000 kroner og de
penge er godt givet ud. Så skal man dog regne med,
at betale lidt mere end indstigningsprisen på
250.000 kroner, men så får man også meget mere
udstyr med i prisen. Listeprisen på de
ny-motoriserede biler, der lanceres allerede i denne
måned, er små 300.000 kroner for den billigste
version med 160 hestes motor.
Målet med de nye
drivliner er i sagens natur, at kunne overholde de
kommende Euro 6d TEMP miljønormer og Nissan satser
også på, at de opfylder kravene i de endelige Euro
6d normer, som endnu ikke er fastsat. Dvs. De er
mere benzinøkonomiske og slipper dermed automatisk
mindre CO2 ud i atmosfæren. Men også NOx
(kvælstofilter) udledningen er markant reduceret. De
aktuelle tal fremgår af fakta-boksen her på siden.
Bedre kørekomfort
Og så har man fået
flere andre gevinster med ved samme lejlighed. De
nye motorer er letvægtsmotorer, som for 140-hestes
udgaven ikke vejer mere end den hidtidige mindre 1,2
liters motor. I forhold til den hidtidige 1,6 liters
163 hestes maskine er den nye cirka 60 kg lettere.
Derved har man kunnet slække lidt på spændingen i de
forreste fjedre, hvilket øger kørselskomforten.
Og motorophængene er
blevet forbedret, så de stød, der forplantes op
gennem hjulophængene, opfanges bedre. Det øger også
komforten. Oven i det støjer de nye motorer
væsentlig mindre. De nye motorer byder desuden på
bedre respons ved lave omdrejningstal, mere dynamisk
acceleration og hurtigere og dermed mere sikre
overhalingsmanøvrer.
Lavere
omkostninger
Det er også blevet
billigere, at eje en Nissan Qashqai, takket være
lavere vedligeholdelses-
omkostninger i
motorens levetid. Serviceintervallerne er forlænget
fra 20.000
km til 30.000 km og
den grønne ejerafgift er også reduceret på 140
hestes motoren.
Betyder den eller de
nye benzinmotorer, afhængig af hvordan man ser det,
så, at Nissan har droppet dieselmotorer? Bestemt
ikke. Samtidig er Nissan Qashqai 1.5 dCi diesel
motoren nemlig blevet kraftigt opgraderet. Mere end
90 procent af motordelene er blevet ændret og
resultatet er 5 hk ekstra til nu 115 hk.
Drejningsmomentet bevares ved 260 Nm, dog med en
overboost-funktion, der kortvarigt giver 25 Nm
ekstra. Og så er motoren blevet udrustet med SCR
katalysator (AdBlue) til reduktion af
partikelemissioner. Også den opfylder naturligvis
Euro 6d TEMP normerne.
Det
fleksible bagagerum rummer fortsat imponerende 430 liter. |