- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:

Nissan Qashqai 1,3 DIG-T


Fremtidssikring med nye miljødrivliner


Af Søren Clauding – 12. Oktober 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissans succesmodel, den bil, der sætter dagsordenen for mellemstore SUV/crossovere, Nissan Qashqai, får nye drivliner. De skal fremtidssikre bilen, der i de tre sommermåneder i år blev den mest solgte personbil på det danske marked. De nye motorer overholder de kommende Euro 6d TEMP miljønormer, der træder i kraft 1. september næste år, men de er ikke kun miljøoptimerede, de forbedrer også køreoplevelsen væsentligt.

 

Samtidig introducerer Nissan også en ”DTC” dobbeltkoblings automatgearkasse og forlader dermed det hidtidige princip om, at anvende de trinløse CVT gear, også kendt som milliongear. Det gør bestemt ikke køreoplevelsen ringere. Om man oplever den som forbedret, beror nok mest på, om man har kunnet lide CVT gear eller ej.

 

Deler motor med bl.a. Mercedes A-klasse

Drivlinen er et resultat af samarbejdet i Renault/Nissan/Mitsubishi-koncernen, hvor drivlinen også vil kunne findes. Ligeledes betyder koncernens samarbejde med Mercedes-Benz, at den nye 1,3 liters 4-cylindrede turbobenzin motor også findes i fx Mercedes A-klasse. Her kaldes den 1,33 liter store motor blot 1,4 liter. Sådan er der så meget...

 

Nissan introducerer to nye Euro 6d TEMP godkendte motorer til Qashqai. En 140 hestes udgave og en på 160 hk. De to er i princippet ens, men selvom man godt kan fornemme ligheden, er der alligevel en verden til forskel, hvad de første internationale prøvekørsler dokumenterede. De fandt sted på snoede bjergveje udenfor Barcelona i Spanien.

 

Effektiviteten er bedre

Sammenlignet med fortiden, erstatter de nye benzinmotorer en 1,2-liters 115 hestes maskine og en 1,6'er på 163 hestekræfter. Det lyder måske som en reduktion af kræfter, at man mister 3 hestekræfter på den kraftige af de to, men da den nye motor er langt mere effektiv, leverer den et flot drejningsmoment på 260 Nm over et usædvanligt stort omdrejningsinterval og derved bliver det traditionelle accelerationstal til 100 km/t på 8,9 sekunder i udgaven med 6-trins manuelt gear ikke berørt.



Og så har man nu en langt mere fleksibel motor, der trækker stærkt fra ganske få omdrejninger. Det gør den ideel til at parre med det nye 7-trins DCT gear, og derved minimeres et dobbeltkoblingsgears medfødte lidt træge nedgearingstid, så man i praksis ikke savner et hurtigere skift. Op i gear går det tjept, og meget blødt, hvilket kan tilskrives at DCT gearet fungerer med vådkobling. I øvrigt er det maksimale drejningsmoment på DCT-versionen forøget yderligere 10 Nm – motorstyring kan iblandt flytte bjerge.



Lancering i denne måned

160 hestes maskinen er ikke overraskende den mest spændende af de to varianter. Merprisen er knap 20.000 kroner og de penge er godt givet ud. Så skal man dog regne med, at betale lidt mere end indstigningsprisen på 250.000 kroner, men så får man også meget mere udstyr med i prisen. Listeprisen på de ny-motoriserede biler, der lanceres allerede i denne måned, er små 300.000 kroner for den billigste version med 160 hestes motor.

 

Målet med de nye drivliner er i sagens natur, at kunne overholde de kommende Euro 6d TEMP miljønormer og Nissan satser også på, at de opfylder kravene i de endelige Euro 6d normer, som endnu ikke er fastsat. Dvs. De er mere benzinøkonomiske og slipper dermed automatisk mindre CO2 ud i atmosfæren. Men også NOx (kvælstofilter) udledningen er markant reduceret. De aktuelle tal fremgår af fakta-boksen her på siden.

 

Bedre kørekomfort

Og så har man fået flere andre gevinster med ved samme lejlighed. De nye motorer er letvægtsmotorer, som for 140-hestes udgaven ikke vejer mere end den hidtidige mindre 1,2 liters motor. I forhold til den hidtidige 1,6 liters 163 hestes maskine er den nye cirka 60 kg lettere. Derved har man kunnet slække lidt på spændingen i de forreste fjedre, hvilket øger kørselskomforten.

 

Og motorophængene er blevet forbedret, så de stød, der forplantes op gennem hjulophængene, opfanges bedre. Det øger også komforten. Oven i det støjer de nye motorer væsentlig mindre. De nye motorer byder desuden på bedre respons ved lave omdrejningstal, mere dynamisk acceleration og hurtigere og dermed mere sikre overhalingsmanøvrer.

 

Lavere omkostninger

Det er også blevet billigere, at eje en Nissan Qashqai, takket være lavere vedligeholdelses-

omkostninger i motorens levetid. Serviceintervallerne er forlænget fra 20.000

km til 30.000 km og den grønne ejerafgift er også reduceret på 140 hestes motoren.

 

Betyder den eller de nye benzinmotorer, afhængig af hvordan man ser det, så, at Nissan har droppet dieselmotorer? Bestemt ikke. Samtidig er Nissan Qashqai 1.5 dCi diesel motoren nemlig blevet kraftigt opgraderet. Mere end 90 procent af motordelene er blevet ændret og resultatet er 5 hk ekstra til nu 115 hk. Drejningsmomentet bevares ved 260 Nm, dog med en overboost-funktion, der kortvarigt giver 25 Nm ekstra. Og så er motoren blevet udrustet med SCR katalysator (AdBlue) til reduktion af partikelemissioner. Også den opfylder naturligvis Euro 6d TEMP normerne.


Det fleksible bagagerum rummer fortsat imponerende 430 liter.

Andre Nissan prøvekørsler - find dem her >>>

 

Læs også:

Omfattende udviklingsarbejde bag nye motorer >>>


Nissan Qashqai med de nye Euro 6d TEMP godkendte turbobenzinmotorer er ikke alene mere økonomisk end forgængerne, den kører oså bedre. On-board videoen viser, hvordan den kører. Fuld HD.


 


Hurtige fakta om Nissan Qashqai 1,3 DIG-T


Introduktion i Danmark:

Ultimo oktober 2018 med manuelt gear.

Ultimo 2018 med DCT automatgear.

 

Generelt om den nye turbo-benzinmotor:

DIG-T 4 cyl. 1,332 ccm. Euro 6d TEMP godkendt.

 

DIG-T 140 6 M/T: 140 hk/5000 omdr./min. 240 Nm/1600. 0-100 km/t: 10,5 sek. Topfart: 193 km/t. Benzinøkonomi (NEDC2): 18,9 km/l. Med 18”/19” hjul: 17,5 km/l. Anhængervægt: 1300 kg.

 

DIG-T 160 6 M/T: 160 hk/5500 omdr./min. 260 Nm/2000. 0-100 km/t: 8,9 sek. Topfart: 200 km/t. Benzinøkonomi (NEDC2): 18,9 km/l. Med 18”/19” hjul: 17,5 km/l. Anhængervægt: 1500 kg.

 

DIG-T 160 7 DCT: 160 hk/5500 omdr./min. 270 Nm/2000. 0-100 km/t: 9,9 sek. Topfart: Ikke oplyst. Benzinøkonomi (NEDC2): 18,5 km/l. Med 18”/19” hjul: 17,2 km/l. Anhængervægt: 1500 kg.

 

Generelt om Nissan Qashqai:

Længde: 4,39 meter.

Højde: 1,59 meter.

Bagagerum (VDA): 430/1598 liter.


Link til importøren


Bagsædepladsen er glimrende og det nye strukturdesignede læderinteriør er behageligt, både når det er varmt og koldt.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt