Den nye opgraderede
Mazda CX-3 er på vej ud til de danske forhandlere i
disse dage. Vi har haft lejlighed til at prøve den
lidt på forskud på snoede og kuperede bjergveje i
området vest for Malaga i Sydspanien. Her var det
den helt nye dieselmotor, der gjorde det største
indtryk.
Motoren er en 1,8
liters 4-cylindret turbodiesel, hvor næste efterårs
Euro 6d TEMP miljønormer overholdes uden brug af SCR
katalysator. Motorens topeffekt er 116 hestekræfter,
og den leverer et maksimalt drejningsmoment på 270
Nm fra 1600-2600 omdr./min. Brændstofforbruget er
fastlagt efter de helt nye WLTP normer, men siden
omregnet til det såkaldte NEDC2 tal, som benyttes i
overgangsfasen til det endelige WLTP-normtal, som i
Danmark træder i kraft 1. april næste år. Tallet er
ved blandet kørsel 22,7 km/l.
Billigere og
ganske avanceret
Teknikken er baseret
på en såkaldt NOx storage, hvor de i nærmiljøet
skadelige kvælstofilter opsamles. Iblandt tømmes
lagret gennem en forbrændingsproces, hvorved
NOx'erne (kvælstofilterne) neutraliseres. Fordelen ved dette system er
bl.a., at det er billigere end en SCR katalysator
men også, at det virker i samme øjeblik motoren
startes. Mazda har desuden sænket kompressionen fra
de ca. 1:20, som er normen i en dieselmotor til blot
1:14,8. Derved bliver forbrændingstemperaturen
lavere.
1,8-liters SKYACTIV-D motoren overholder Euro 6d
TEMP miljønormerne, der introduceres næste efterår.
At det kan lade sig
gøre skyldes, at brændstoffet sprøjtes hurtigere ind
i forbrændingskammeret og fordeles hurtige, hvorved
også motorens reaktionstid på speederbevægelserne
reduceres. Det sidste opleves i praksis ved en meget
præcis og direkte speederrespons. Og så har man
sænket støjniveauet ved hjælp af en støjdæmpende
indsats i plejlstangens forbindelsesled med
stemplet.
Vi prøvede den nye
dieselmotor i en CX-3 med firehjulstræk. Videoen her
på siden illustrerer drivlinen, som er ekstra
avanceret fordi firehjulstrækket med Torsen
centerdifferentiale også fordeler kræfterne ud fra
styreudslag og det enkelte hjuls aktuelle vejgreb.
De andre
opdateringer
Opdateringerne af
CX-3 omfatter foruden de nye motorer også en tilretning af affjedringen, som bl.a. øger komforten
uden at gøre bilen mindre præcist styrende, de
forreste støddæmpere er blevet kraftigere, samtidig
med at krængningsstabilisatorens virkning er gjort
mindre.
Den automatiske nødbremse kan nu også
registrere fodgængere i mørke, og den adaptive
fartpilot virker nu helt ned til 0 km/t. Til trods
for store 18” fælge og 215/50 dæk er affjedringen
forbavsende tilgivende og støjsvag – og så har man
fyldt urethan skum i sæderne, som gør dem ekstra
absorberende.
Visuelt har
fremtoningen fået en overhaling både inde og ude,
men det er småtingsafdelingen. Mest iøjefaldende er
en ny elektrisk p-bremse, som erstatter den
hidtidige manuelle og frigør plads til et ændret
design.
Link til importøren
|