Efteråret
2018/foråret 2019 er det store motor år.
Bilfabrikkerne forbereder sig på såvel nye
miljønormer som nye målemetoder for bilers
brændstofforbrug. Og netop nu er Mazda på banen,
ikke bare med en stribe nye motorer, der alle
allerede nu opfylder Euro 6d TEMP normerne, der
træder i kraft 1. september 2019, men også en
kraftig opdatering af den populære kompakte
crossover, CX-3.
Motorerne først:
Mazda tager altid udgangspunkt i den såkaldte
SKYACTIV idé, som i princippet går ud på at optimere
brugen af konventionel gennemprøvet motorteknologi,
som de så forfiner i en grad, som få andre kommer i
nærheden af. De tænker utraditionelt og det kommer
dem givet vis til gode med de nye regler, for
eksempelvis fravalget af turbolader på de to nye
2-liters benzinmotorer indebærer, at de forventeligt
har mere glæde af de nye WLTP normer, som da i
praksis næppe vil afvige nævneværdigt fra de tal,
brugerne kommer til at opleve i praksis.
Hurtig uden turbo
Vi har prøvet CX-3
med 121 hestes versionen ifm de første
internationale prøvekørsler, som fandt sted på
snoede og kuperede veje i området vest for Málaga i
Sydspanien, og her virkede motoren en smule tam,
især hvis man undlod at geare ned. Med turbolader
ville følelsen formentlig have været anderledes –
men da også med garanti for, at regningen så ville
skulle betales ved det næste tankstop. Nedgearing er
ikke nær så benzinforbrugene og sjovt nok så
genspejler fartpræstationerne ikke oplevelsen: 100
km/t nås nemlig på blot 9 sekunder.
Motoren, som også
findes i en 150 hestes udgave, er yderst
civiliseret, lydsvag, vibrationssvag og i det hele
taget en god oplevelse. Ikke mindst fordi fart
præstationerne netop ER fine. (150 hestes udgaven
bruger i øvrigt 8,8 sekunder til 100 km/t, så her
vindes der ikke så meget).
Et spørgsmål om
gear
Selv uden turbo
leverer den, uanset topeffekt, et drejningsmoment på
over 200 Nm allerede ved 2800 omdr./min. Og det
ligger på samme niveau op til over 4000 omdr./min.
Det er forklaringen på de gode præstationstal, men
også forklaringen på, at de kun kan opnås ved aktivt
brug af de seks manuelle gear. En
automatgears-version er også en option. Så slipper
man for at tænke mere over den sag. Den udgave har
vi dog til gode at prøve.
Blandt motorernes
egenskaber er reduceret køling i opvarmningsfasen,
som indebærer, at den hurtigere når
arbejdstemperaturen og dermed reducerer forureningen
og forbruger mindre benzin.
Lavt forurenende
dieselmotor uden AdBlue
Mest interessant er
imidlertid den nye dieselmotor. Her bruger man
turbolader, som er sat på en 1,8 liters maskine. Og
miljønormerne overholder man uden brug af SCR
katalysator og AdBlue. Forklaringen er lidt teknisk
(mere teknik hér >>>), men resultatet er glimrende:
motoren leverer op til 116 hestekræfter, og det
maksimale drejningsmoment på 270 Nm når man allerede
ved 1600 omdr./min. Det fastholdes siden til 2600
omdr./min og det officielle forbrugstal, baseret på
WLTP testcyklussen, korrigeret til ”NEDC2”, er 22,7
km/l. Omregnet til de hidtidige NEDC normer er
tallet omkring 25 km/l.
Forbrugstallet skal
ses i lyset af, at bilen som crossover er 1,55 meter
høj og har forøget frihøjde (15,5 cm), men også, at
kraft/gearing forholdet gør det muligt, at nå 100
km/t på 9,9 sekunder.
Og hele herligheden
er i det store hele på ud på det danske marked netop
i disse dage. |