| 
							Den helt nye KIA 
							ProCeed er på den ene side et statement, på samme 
							måde som KIA Stinger er det. Men ligesom Stinger, 
							udfylder ProCeed på den anden side også en rolle. 
							Den appellerer til mennesker, der sætter pris på en 
							sporty bil, men ikke vil give afkald på funktionelle 
							egenskaber. 
							  
							I kraft af det 
							forlængede karrosseri har man opnået udmærkede 
							pladsforhold, og på den måde bliver ProCeed ligeså 
							meget en sporty stationcar eller det, man også kan 
							kalde en Grand Tourer, altså en GT. 
							  
							Kun GT-Line og GT 
							Måske af den grund 
							kan bilen også alene fås som GT eller GT-Line, når 
							den lanceres på det europæiske marked i 1. kvartal 
							2019. Forinden verdenspremieren i Barcelona har den 
							officiel publikums premiere på Paris Motor Show 
							først i oktober, og den skal nok tiltrække sig stor 
							opmærksomhed – på samme måde som konceptbilen, vist 
							på Frankfurt Motor Show sidste efterår, gjorde det. 
							ProCeed er nemlig skabt direkte på konceptbilens 
							linjer – en bil, som meget betegnende var døbt 
							PROCEED Shooting Brake Concept. 
							  
							ProCeed er skabt til 
							europæerne af europæerne. Den er blevet designet på 
							KIAs europæiske designcenter i Frankfurt under 
							ledelse af Gregory Guillaume, som er European Head 
							of Design, og koncernens designchef, Peter Schreyer, 
							som selv var til stede ved verdenspremieren i 
							Barcelona, hvilket illustrerer vigtigheden af den 
							nye bil. 
							  
							Isterning-lygter 
							Ligesom på Ceed er 
							fronten på ProCeed bygget op omkring præcise, 
							lineære former med ”ice cube”-LED-dagskørelys som 
							standard, hvilket afspejler tidligere KIA GT- og GT 
							Line-modellers look. Den nye model har samme bredde 
							som Ceed 5-dørs hatchback, men den forreste kofanger 
							har sit eget unikke design. 
							  
							Som et afgørende 
							element i den coupé-lignende form er bagruden på den 
							nye ProCeed langt mere horisontal end de øvrige Ceed 
							varianter med en vinkel på 64,2 grader. Bagruden på 
							Ceed Sportswagon (stationcar versionen) har til 
							sammenligning en vinkel på 50,9 grader, og på 5-dørs 
							hatchback’en er rudens vinkel 52,4 grader. 
							 
							  
							Rummelig 
							ProCeed er ligeså 
							lang som Ceed Sportswagon, som i øvrigt introduceres 
							sammen med Ceed 5d her midt i september. Men den er 
							43 mm lavere. Ikke desto mindre er den konstrueret 
							på samme ‘K2’-platform som de øvrige Ceed-modeller, 
							så akselafstanden på 2.650 mm er uændret. 
							Samtidig fastholder man konstruktionen med multilink 
							baghjulsophæng. 
							Med en 
							bagagerumsvolumen på 594 VDA-liter har ProCeed 50 
							procent mere bagagerumsplads end Ceed 5-dørs 
							hatchback, men naturligt nok knap så meget som 
							stationcar udgaven (625 liter). 
 
							 
 
							Indvendigt adskiller 
							ProCeed sig fra de øvrige Ceed-modeller med 
							ændringer, der skal gøre kabinen mere sportslig. Den 
							grå loftbeklædning i Ceed og Sportswagon er 
							erstattet af sort stof og dørpanelerne er forsynet 
							med metallakerede indstigningslister. Den har et 
							D-formet rat som standardudstyr, og i udgaverne med 
							DTC automatgear har man også skiftepaler bag rattet. 
 
							 
 
							Sporty og 
							komfortabel 
							Og så har Albert 
							Biermann, som er chef for KIAs Vehicle Test and High 
							Performance Development, haft en finger med i 
							spillet, ligesom han har haft det med Stinger og 
							Hyundais performance udgave, i30N. Vejgrebet og 
							styreresponsen er bl.a. blevet forbedret. Det er 
							opnået ved at give bilen stivere fjedre fortil og 
							bagtil med det formål, at at øge karrosseriets 
							stabilitet, forbedre styreinputtet men også, at man 
							har kunnet gøre krængningsstabilisatoren foran og 
							bagpå blødere, for derigennem på denne side at holde 
							bilens inderste hjul i et sving i kontakt med 
							vejbanen selv ved høj hastighed og på den anden side 
							at sikre tilstrækkelig affjedringskomfort. 
							  
							Drivlinerne 
							ProCeed GT-Line vil 
							kunne fås med tre forskellige benzinmotorer: De to 
							mindst powerfulde er KIAs 120-hestes 1-liters T-GDi 
							og 140 hestes 1,4-liters T-GDi. Begge motorer er 
							kombineret med 6-trins manuelle gearkasser som 
							standard, og 1,4-liters T-GDi-motoren fås også med 
							KIAs 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. De to 
							drivliner har fokus på GT-Line versionerne. 
							  
							ProCeed kan også fås 
							med KIA’s nye miljøoptimerede 1,6 liters 136 hestes 
							dieselmotor, som vil kunne overholde de kommende 
							Euro6d TEMP forureningsnormer. Vil man have flere 
							hestekræfter, må man investere i en GT, med en 1,6 
							liters T-GDi motor, der yder op til 204 
							hestekræfter. 
 
							   
							 |