Den helt nye KIA
ProCeed er på den ene side et statement, på samme
måde som KIA Stinger er det. Men ligesom Stinger,
udfylder ProCeed på den anden side også en rolle.
Den appellerer til mennesker, der sætter pris på en
sporty bil, men ikke vil give afkald på funktionelle
egenskaber.
I kraft af det
forlængede karrosseri har man opnået udmærkede
pladsforhold, og på den måde bliver ProCeed ligeså
meget en sporty stationcar eller det, man også kan
kalde en Grand Tourer, altså en GT.
Kun GT-Line og GT
Måske af den grund
kan bilen også alene fås som GT eller GT-Line, når
den lanceres på det europæiske marked i 1. kvartal
2019. Forinden verdenspremieren i Barcelona har den
officiel publikums premiere på Paris Motor Show
først i oktober, og den skal nok tiltrække sig stor
opmærksomhed – på samme måde som konceptbilen, vist
på Frankfurt Motor Show sidste efterår, gjorde det.
ProCeed er nemlig skabt direkte på konceptbilens
linjer – en bil, som meget betegnende var døbt
PROCEED Shooting Brake Concept.
ProCeed er skabt til
europæerne af europæerne. Den er blevet designet på
KIAs europæiske designcenter i Frankfurt under
ledelse af Gregory Guillaume, som er European Head
of Design, og koncernens designchef, Peter Schreyer,
som selv var til stede ved verdenspremieren i
Barcelona, hvilket illustrerer vigtigheden af den
nye bil.
Isterning-lygter
Ligesom på Ceed er
fronten på ProCeed bygget op omkring præcise,
lineære former med ”ice cube”-LED-dagskørelys som
standard, hvilket afspejler tidligere KIA GT- og GT
Line-modellers look. Den nye model har samme bredde
som Ceed 5-dørs hatchback, men den forreste kofanger
har sit eget unikke design.
Som et afgørende
element i den coupé-lignende form er bagruden på den
nye ProCeed langt mere horisontal end de øvrige Ceed
varianter med en vinkel på 64,2 grader. Bagruden på
Ceed Sportswagon (stationcar versionen) har til
sammenligning en vinkel på 50,9 grader, og på 5-dørs
hatchback’en er rudens vinkel 52,4 grader.
Rummelig
ProCeed er ligeså
lang som Ceed Sportswagon, som i øvrigt introduceres
sammen med Ceed 5d her midt i september. Men den er
43 mm lavere. Ikke desto mindre er den konstrueret
på samme ‘K2’-platform som de øvrige Ceed-modeller,
så akselafstanden på 2.650 mm er uændret.
Samtidig fastholder man konstruktionen med multilink
baghjulsophæng.
Med en
bagagerumsvolumen på 594 VDA-liter har ProCeed 50
procent mere bagagerumsplads end Ceed 5-dørs
hatchback, men naturligt nok knap så meget som
stationcar udgaven (625 liter).
Indvendigt adskiller
ProCeed sig fra de øvrige Ceed-modeller med
ændringer, der skal gøre kabinen mere sportslig. Den
grå loftbeklædning i Ceed og Sportswagon er
erstattet af sort stof og dørpanelerne er forsynet
med metallakerede indstigningslister. Den har et
D-formet rat som standardudstyr, og i udgaverne med
DTC automatgear har man også skiftepaler bag rattet.
Sporty og
komfortabel
Og så har Albert
Biermann, som er chef for KIAs Vehicle Test and High
Performance Development, haft en finger med i
spillet, ligesom han har haft det med Stinger og
Hyundais performance udgave, i30N. Vejgrebet og
styreresponsen er bl.a. blevet forbedret. Det er
opnået ved at give bilen stivere fjedre fortil og
bagtil med det formål, at at øge karrosseriets
stabilitet, forbedre styreinputtet men også, at man
har kunnet gøre krængningsstabilisatoren foran og
bagpå blødere, for derigennem på denne side at holde
bilens inderste hjul i et sving i kontakt med
vejbanen selv ved høj hastighed og på den anden side
at sikre tilstrækkelig affjedringskomfort.
Drivlinerne
ProCeed GT-Line vil
kunne fås med tre forskellige benzinmotorer: De to
mindst powerfulde er KIAs 120-hestes 1-liters T-GDi
og 140 hestes 1,4-liters T-GDi. Begge motorer er
kombineret med 6-trins manuelle gearkasser som
standard, og 1,4-liters T-GDi-motoren fås også med
KIAs 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. De to
drivliner har fokus på GT-Line versionerne.
ProCeed kan også fås
med KIA’s nye miljøoptimerede 1,6 liters 136 hestes
dieselmotor, som vil kunne overholde de kommende
Euro6d TEMP forureningsnormer. Vil man have flere
hestekræfter, må man investere i en GT, med en 1,6
liters T-GDi motor, der yder op til 204
hestekræfter.
|