- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Test Drive: Honda Jazz 1,5 i-VTEC eu-version: All that (is) Jazz


Af Søren Clauding – 2. februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda Jazz har været en stor succes siden introduktionen i Europa af første generation i 2001. 7 millioner eksemplarer har Honda solgt af Jazz på verdensplan. Og nu får den flere kræfter. Det gør den til en endnu bedre Jazz.

 

Vores eneste regulære ankepunkt, da den seneste generation blev lanceret i 2015, var nemlig hestekræfter. Trods en højde på 1,55 meter og en beskeden længde på under 4 meter er Jazz'ens køreegenskaber, dens vejbeliggenhed og styring nemlig så god, at den havde, syntes vi, potentiale til mere end de 102 hestekræfter, der dengang var den eneste option, leveret af en 1,3 liters VTEC benzinmotor.

 

Motorkræfter vigtigere end facelift

Dens fine køreegenskaber, givet af fx et lavt tyngdepunkt på bilens forende og det vridningsstabile karrosseri, opnået til trods for, at man fortsat fik bilen leveret med de såkaldte magiske sæder som standard, har vi tidligere grundigt beskrevet. Det gælder stadig, men i mellemtiden er afgiftssystemet ændret, så prisen er blevet endnu mere attraktiv. Den har fået en ansigtsløftning, men vigtigst er muligheden for flere hestekræfter.

 

På en måde er der tale om en gammel nyhed, selvom bilen først kommer på markedet sidst i februar. Den nye motor stammer nemlig direkte fra Honda HR-V, og på det amerikanske marked har Jazz kunnet købes i nogen tid med de flere hestekræfter.

 

Europæiske krav

Udover forhold som produktionskapacitet og investeringsvillighed, som amerikanerne har haft fordel af i den periode, er der også en anden faktor, som vi europæere omvendt har glæde af og som Honda tager meget seriøst: Det er vores særlige krav til de biler vi køber.

 

Og Honda er ikke en bilfabrik, som gør tingene halvt. Derfor tager det en vis tid, inden en vigtig bil som Jazz er klar til Europa. Til gengæld sidder det færdige resultat så også lige i øjet, hvad de første internationale testkørsel på vejene i og omkring Rom i Italien af den nye europiske Jazz med 130 hestekræfter dokumenterede. Kort fortalt ønsker den typiske europæiske bilist en bestemt og direkte kontakt med kørebanen, en bil skal styre præcist og ikke flyde så meget, som amerikanerne sætter pris på. Og så må kørekomforten heller ikke sættes overstyr.

 

Kræfter som fortjent

Motoren er isoleret betragtet det mindst interessante ved den nye Jazz, selvom den er hele kernen i opdateringen. Den giver præcis så mange kræfter, som Jazz fortjener. 0-100 km/t på 8,7 sekunder er absolut passende, accelerationen er helt lineær, for VTEC motoren har ingen turbo. Honda lader altid deres maskiner trække op i ekstra høje omdrejningstal, og derfor skal bilerne virkelig køres, hvis man vil have gavn af den større effekt. Topeffekten leveres i øvrigt først i selvsamme øjeblik, omdrejnings bekrænseren slår til, ved 6.600 omdr./min. Se videoen fra prøvekørslen, den er ret illustrativ.



Det er den også hvad angår et andet af de elementer, der har fulgt med opjusteringen. Støddæmper teknologien er nemlig blevet forbedret, så den kan håndtere den større belastning. Og hjulophængene er blevet gjort lettere, så reaktionen på ujævnheder er hurtigere og mere præcis. Det indebærer i praksis, at man kan have meget stor tillid til Jazz, at forudsigeligheden er stor, om end vi under optagelsen af videoen ikke havde forudset at rystelserne trods alt ville være så store, at den italienske motorvejs ”bizz” drattede ned af forruden, men det var også en urimelig hård medfart, bilen den fik. Se selv…

 

Dynamic udstyr følger med 130 hk

For at kunne få det bedste ud af ”all that Jazz”, har man opgraderet udstyrsniveauet og 16” fælge med 185 mm brede 55 procent lavprofildæk er standard. Det passer til bilen, det passer til dens fartpotentiale, og dermed hænger tingene ret godt sammen. Et mere sportsligt interiør er en del af Jazzens facelift og så er frontgrillen blevet shinet op, bilen har fået et andet bagrudedesign og lidt ekstra stafferinger, men så er det meste vist også sagt.



Standard i enhver Jazz er bl.a. fartpilot, sædevarme, automatisk fjernlys og automatisk nødbremse. På de lidt højere udstyrs niveauer finder man også en 7” skærm, bakkameraer, nøglefri betjening og noget så avanceret som en justerbar speedlimiter. Den tilpasser bilens hastighed til den skilteaflæst hastighedsgrænse, men kan naturligvis overules og deaktiveres af føreren, hvad der er hensigtsmæssigt på italienske landevej, hvor man er god til at sætte hastighedsgrænser, men ikke god til at ophæve dem igen.

 

Så that was All that Jazz.


 

 

Andre Honda prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Honda Jazz 1,3 Elegance Navi ADAS 2016 >>>


Honda har skabt en særlig europæisk version af Honda Jazz med den kraftfulde 130 hestes i-VTEC benzinmotor. Den leverer al den motorkraft som den fleksible og godt kørende Jazz har fortjent. Se selv. Fuld HD.


 


Korte fakta om den nye Honda Jazz 1,5 i-VTEC


Introduktion i Danmark: Primo april 2018

 

Pris:

1,5 Dynamic Navi M/T: kr. 192.500.

1,5 Dynamic Navi CVT: kr. 207.500.

 

Motor specifikationer M/T:

4 cyl. 1,5 liter, VTEC, 130 hk/6600 omdr./min. 155 Nm/4600 omdr./min. 0-100 km/t: 8,7 sek. Tophastighed: 190 km/t. 16,9 km/l.

 

Supplerende motor specifikationer CVT aut.gear:

0-100 km/t: 10,0 sek. Tophastighed: 190 km/t. 18,5 km/l.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt