Honda Jazz har været
en stor succes siden introduktionen i Europa af
første generation i 2001. 7 millioner eksemplarer
har Honda solgt af Jazz på verdensplan. Og nu får
den flere kræfter. Det gør den til en endnu bedre
Jazz.
Vores eneste
regulære ankepunkt, da den seneste generation blev
lanceret i 2015, var nemlig hestekræfter. Trods en
højde på 1,55 meter og en beskeden længde på under 4
meter er Jazz'ens køreegenskaber, dens
vejbeliggenhed og styring nemlig så god, at den
havde, syntes vi, potentiale til mere end de 102
hestekræfter, der dengang var den eneste option,
leveret af en 1,3 liters VTEC benzinmotor.
Motorkræfter
vigtigere end facelift
Dens fine
køreegenskaber, givet af fx et lavt tyngdepunkt på
bilens forende og det vridningsstabile karrosseri,
opnået til trods for, at man fortsat fik bilen
leveret med de såkaldte magiske sæder som standard,
har vi tidligere grundigt beskrevet. Det gælder
stadig, men i mellemtiden er afgiftssystemet ændret,
så prisen er blevet endnu mere attraktiv. Den har
fået en ansigtsløftning, men vigtigst er muligheden
for flere hestekræfter.
På en måde er der
tale om en gammel nyhed, selvom bilen først kommer
på markedet sidst i februar. Den nye motor stammer
nemlig direkte fra Honda HR-V, og på det amerikanske
marked har Jazz kunnet købes i nogen tid med de
flere hestekræfter.
Europæiske krav
Udover forhold som
produktionskapacitet og investeringsvillighed, som
amerikanerne har haft fordel af i den periode, er
der også en anden faktor, som vi europæere omvendt
har glæde af og som Honda tager meget seriøst: Det
er vores særlige krav til de biler vi køber.
Og Honda er ikke en
bilfabrik, som gør tingene halvt. Derfor tager det
en vis tid, inden en vigtig bil som Jazz er klar til
Europa. Til gengæld sidder det færdige resultat så
også lige i øjet, hvad de første internationale
testkørsel på vejene i og omkring Rom i Italien af
den nye europiske Jazz med 130 hestekræfter
dokumenterede. Kort fortalt ønsker den typiske
europæiske bilist en bestemt og direkte kontakt med
kørebanen, en bil skal styre præcist og ikke flyde
så meget, som amerikanerne sætter pris på. Og så må
kørekomforten heller ikke sættes overstyr.
Kræfter som
fortjent
Motoren er isoleret
betragtet det mindst interessante ved den nye Jazz,
selvom den er hele kernen i opdateringen. Den giver
præcis så mange kræfter, som Jazz fortjener. 0-100
km/t på 8,7 sekunder er absolut passende,
accelerationen er helt lineær, for VTEC motoren har
ingen turbo. Honda lader altid deres maskiner trække
op i ekstra høje omdrejningstal, og derfor skal
bilerne virkelig køres, hvis man vil have gavn af
den større effekt. Topeffekten leveres i øvrigt
først i selvsamme øjeblik, omdrejnings bekrænseren
slår til, ved 6.600 omdr./min. Se videoen fra
prøvekørslen, den er ret illustrativ.
Det er den også hvad
angår et andet af de elementer, der har fulgt med
opjusteringen. Støddæmper teknologien er nemlig
blevet forbedret, så den kan håndtere den større
belastning. Og hjulophængene er blevet gjort
lettere, så reaktionen på ujævnheder er hurtigere og
mere præcis. Det indebærer i praksis, at man kan
have meget stor tillid til Jazz, at
forudsigeligheden er stor, om end vi under
optagelsen af videoen ikke havde forudset at
rystelserne trods alt ville være så store, at den
italienske motorvejs ”bizz” drattede ned af
forruden, men det var også en urimelig hård medfart,
bilen den fik. Se selv…
Dynamic udstyr
følger med 130 hk
For at kunne få det
bedste ud af ”all that Jazz”, har man opgraderet
udstyrsniveauet og 16” fælge med 185 mm brede 55
procent lavprofildæk er standard. Det passer til
bilen, det passer til dens fartpotentiale, og dermed
hænger tingene ret godt sammen. Et mere sportsligt
interiør er en del af Jazzens facelift og så er
frontgrillen blevet shinet op, bilen har fået et
andet bagrudedesign og lidt ekstra stafferinger, men
så er det meste vist også sagt.
Standard i enhver
Jazz er bl.a. fartpilot, sædevarme, automatisk
fjernlys og automatisk nødbremse. På de lidt højere
udstyrs niveauer finder man også en 7” skærm,
bakkameraer, nøglefri betjening og noget så
avanceret som en justerbar speedlimiter. Den
tilpasser bilens hastighed til den skilteaflæst
hastighedsgrænse, men kan naturligvis overules og
deaktiveres af føreren, hvad der er hensigtsmæssigt
på italienske landevej, hvor man er god til at sætte
hastighedsgrænser, men ikke god til at ophæve dem
igen.
Så that was All
that Jazz.
|