Honda har givet den kompakte Jazz et gevaldigt løft
– det skrev vi om allerede sidste efterår (Læs
om de første internationale prøvekørsler af Honda
Jazz hér >>>). Når man bruger lidt mere tid på
den, så står oplevelsen dengang hele til troende –
men det alt overskyggende er fortsat den unikke
pladsudnyttelse, opnået ved hjælp af det, Honda
måske lidt poppet kalder ”magiske sæder” – som
egentlig mest handler om sund, praktisk fornuft.
Det handler nemlig om en bil, der blot er 4 meter
lang. I den finder man 354 liter bagageplads, som
kan øges til ikke mindre end 1314 liter i alt, hvis
bagsæderyglænene lægges ned. Hemmeligheden er de
magiske sæder, Del 1.
De magiske sæder Del 1 og 2
Under bagsæderne er der ingen benzintank, som det
ellers er kutyme i de fleste andre personbiler, især
i den størrelse. Til at støtte bagsædernes forkant
har Honda monteret en kraftig bøjle på hvert sæde.
Den folder helt af sig selv ind under sædet, når
bagsæderyglænet vippes forover. Resultat:
siddepladsen forsvinder ned i vognbunden,
bagsæderyglænet lægger sig over, helt plant i
forhold til bagagerumsbunden og derefter har man
ikke bare en plan bagagerumsbund men også den
imponerende bagageplads.
Når bagsæderne ikke er lagt ned, kan man alternativt
vippe siddepladsen op, ligesom med et biografsæde.
Det giver en helt anden form for rumudnyttelse,
fordi man kan have ting stående lodret i kabinen.
Det er de magiske sæder Del 2.
Dermed er det ikke slut. For fleksibiliteten er
ekstra stor, fordi de to bagsæder, som er
asymmetrisk delelige, er hver deres enhed, Ddvs. man
kan anvende 3 eller 4 siddepladser som traditionelle
sæder og resten af pladsen kan benyttes som nævnt,
kun begrænset af de sæder, der nu anvendes til at
sidde på.
De magiske sæder Del 3 og 3 Plus
Men én ting til har man ud af systemet: Når man
sidder på bagsæderne, er der god plads under dem til
f.eks. at lægge tasker, eller pusle rundt med
fødderne under kørslen. Det er godt, at kunne skifte
siddestilling undervejs, især når man sidder på et
bagsæde, hvor der sjældent er meget benplads. Men
også benpladsen i længderetningen er unik i en Honda
Jazz, for hér er den uden sammenligning i klassen i
forhold til bilens længde. Det må bestemt være
fordelen ved magiske sæder Del 3.
Og så er der faktisk også endnu en fordel.
Benzintanken er placeret under forsæderne. Det er
det, Honda har et verdensomspændende patent på og
som gør det umuligt for andre at kopiere
bagsædekonceptet. Sikkerhedsmæssigt er det intet
problem, for moderne benzintanke er utrolig sikre og
kun meget, meget sjældent en skadevolder i et
ulykkestilfælde. Det hindrer naturligvis, at man kan
bruge pladsen under forsæderne, men den er sjældent
særlig brugbar.
Til gengæld efterlader den en slags plan fodstøtte
til bagsædepassagererne, som igen øjer
bagsædekomforten. Det er vel sådan en slags ”Del 3
Plus”. Og glem ikke, at selvom man som bilejer måske
sjældent sidder på bagsædet i sin bil, så er der
stadig den store fleksibilitet i pladsudnyttelsen.
Det er der mange, der husker, for den danske Honda
importør oplyser selv, at man igen og igen hører, at
netop den magiske kabineindretning er udslagsgivende
for valget af en Honda Jazz eller for den sags skyld
også de andre Honda modeller, der har samme
sædekoncept.
Flot udstyr og komfortabel kørsel
Og bilen i øvrigt: Den lever helt op til
forventningerne.
Den prøvekørte model var elegance versionen til blot
195.300 kroner, en pris som inkluderer det
omfattende ”Comfort”-udstyr (bl.a. fartpilot med
–begrænser, sædevarme, Active City Brake,
el-sidespejle med varme, læderrat, klimaanlæg og
meget mere) samt bakkamera, tågeforlygter, nøglefri
adgang og start, p-sensorer, elruder for og bag m.m.
Da det stadig var lidt koldt i vejret og fortsat er
det, når denne prøvekørsel publiceres, var bilen
udrustet med 185/60-15 dæk med tilhørende 15”
alufælge. De større dæksider absorberer mere af de
små ujævnheder end de lidt mere ”lavprofilede”
185/55-16 dæk, der ellers er standard i Elegance
versionen.
Optimalt konstrueret og optimalt udrustet
Det ser måske knap så fancy ud, men det er mere
komfortabelt og giver ingen kørselsmæssige ulemper,
tværtimod, hvilket vi bemærkede allerede ved de
første internationale prøvekørsler. Dengang oplyste
Hondas teknikker at iagttagelsen var helt rigtig,
for faktisk er affjedringen i Honda Jazz optimeret
til 15” hjulene.
Ordene ”Navi” og ADAS” dækker det indbyggede
navigationssystem samt Hondas sikkerhedspakke,
herunder skiltegenkendelse, vognbaneassistent,
fjernlysautomatik og Active City Brake (5-32 km/t).
Begge dele kan bestemt anbefales. Uden dette udstyr
er prisen 10.000 kroner lavere. |