- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Honda Jazz 1,3

Elegance Navi ADAS

Magisk sunde fornuft


Af Søren Clauding – april 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda har givet den kompakte Jazz et gevaldigt løft – det skrev vi om allerede sidste efterår (Læs om de første internationale prøvekørsler af Honda Jazz hér >>>). Når man bruger lidt mere tid på den, så står oplevelsen dengang hele til troende – men det alt overskyggende er fortsat den unikke pladsudnyttelse, opnået ved hjælp af det, Honda måske lidt poppet kalder ”magiske sæder” – som egentlig mest handler om sund, praktisk fornuft.

 

Det handler nemlig om en bil, der blot er 4 meter lang. I den finder man 354 liter bagageplads, som kan øges til ikke mindre end 1314 liter i alt, hvis bagsæderyglænene lægges ned. Hemmeligheden er de magiske sæder, Del 1.

 

De magiske sæder Del 1 og 2

Under bagsæderne er der ingen benzintank, som det ellers er kutyme i de fleste andre personbiler, især i den størrelse. Til at støtte bagsædernes forkant har Honda monteret en kraftig bøjle på hvert sæde. Den folder helt af sig selv ind under sædet, når bagsæderyglænet vippes forover. Resultat: siddepladsen forsvinder ned i vognbunden, bagsæderyglænet lægger sig over, helt plant i forhold til bagagerumsbunden og derefter har man ikke bare en plan bagagerumsbund men også den imponerende bagageplads.


 

 


Når bagsæderne ikke er lagt ned, kan man alternativt vippe siddepladsen op, ligesom med et biografsæde. Det giver en helt anden form for rumudnyttelse, fordi man kan have ting stående lodret i kabinen. Det er de magiske sæder Del 2.

 

Dermed er det ikke slut. For fleksibiliteten er ekstra stor, fordi de to bagsæder, som er asymmetrisk delelige, er hver deres enhed, Ddvs. man kan anvende 3 eller 4 siddepladser som traditionelle sæder og resten af pladsen kan benyttes som nævnt, kun begrænset af de sæder, der nu anvendes til at sidde på.

 

De magiske sæder Del 3 og 3 Plus

Men én ting til har man ud af systemet: Når man sidder på bagsæderne, er der god plads under dem til f.eks. at lægge tasker, eller pusle rundt med fødderne under kørslen. Det er godt, at kunne skifte siddestilling undervejs, især når man sidder på et bagsæde, hvor der sjældent er meget benplads. Men også benpladsen i længderetningen er unik i en Honda Jazz, for hér er den uden sammenligning i klassen i forhold til bilens længde. Det må bestemt være fordelen ved magiske sæder Del 3.

 

Og så er der faktisk også endnu en fordel. Benzintanken er placeret under forsæderne. Det er det, Honda har et verdensomspændende patent på og som gør det umuligt for andre at kopiere bagsædekonceptet. Sikkerhedsmæssigt er det intet problem, for moderne benzintanke er utrolig sikre og kun meget, meget sjældent en skadevolder i et ulykkestilfælde. Det hindrer naturligvis, at man kan bruge pladsen under forsæderne, men den er sjældent særlig brugbar.


 


Til gengæld efterlader den en slags plan fodstøtte til bagsædepassagererne, som igen øjer bagsædekomforten. Det er vel sådan en slags ”Del 3 Plus”. Og glem ikke, at selvom man som bilejer måske sjældent sidder på bagsædet i sin bil, så er der stadig den store fleksibilitet i pladsudnyttelsen. Det er der mange, der husker, for den danske Honda importør oplyser selv, at man igen og igen hører, at netop den magiske kabineindretning er udslagsgivende for valget af en Honda Jazz eller for den sags skyld også de andre Honda modeller, der har samme sædekoncept.

 

Flot udstyr og komfortabel kørsel

Og bilen i øvrigt: Den lever helt op til forventningerne. Den prøvekørte model var elegance versionen til blot 195.300 kroner, en pris som inkluderer det omfattende ”Comfort”-udstyr (bl.a. fartpilot med –begrænser, sædevarme, Active City Brake, el-sidespejle med varme, læderrat, klimaanlæg og meget mere) samt bakkamera, tågeforlygter, nøglefri adgang og start, p-sensorer, elruder for og bag m.m.

 

Da det stadig var lidt koldt i vejret og fortsat er det, når denne prøvekørsel publiceres, var bilen udrustet med 185/60-15 dæk med tilhørende 15” alufælge. De større dæksider absorberer mere af de små ujævnheder end de lidt mere ”lavprofilede” 185/55-16 dæk, der ellers er standard i Elegance versionen.

 

Optimalt konstrueret og optimalt udrustet

Det ser måske knap så fancy ud, men det er mere komfortabelt og giver ingen kørselsmæssige ulemper, tværtimod, hvilket vi bemærkede allerede ved de første internationale prøvekørsler. Dengang oplyste Hondas teknikker at iagttagelsen var helt rigtig, for faktisk er affjedringen i Honda Jazz optimeret til 15” hjulene.

 

Ordene ”Navi” og ADAS” dækker det indbyggede navigationssystem samt Hondas sikkerhedspakke, herunder skiltegenkendelse, vognbaneassistent, fjernlysautomatik og Active City Brake (5-32 km/t). Begge dele kan bestemt anbefales. Uden dette udstyr er prisen 10.000 kroner lavere.

Læs om de første internationale prøvekørsler af Honda Jazz hér >>>

 

Andre Honda prøvekørsler – find dem hér >>>


Oplev en tur "on-board" bag rattet i en Honda Jazz, hér med CVT-gear, optaget i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af bilen

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 

 

Det er næsten ikke til at se det, men

benzintanken er installeret under forsæderne

i stedet for under bagsæderne.


Model:

Honda Jazz 1,3 Elegance Navi ADAS

Listepris:

Kr. 195.300

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 l benzinmotor, 102 hk. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,4 sek./ 190 km/t/ 19,6 km/l / 120 g/km

Længde:

4,00 m

Bagagerum:

354-1314 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hill Start Assist. 6 airbags. 16” alufælge (testbilen: 15”). Tågeforlygter. Fjernbetjent centrallås – nøglefri adgang. Tonede ruder bag. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot og -begrænser. Sædevarme. ”Magiske sæder”. Isofix. AUX stik. Skiltegenkendelse. Vognbane assistent. Bakkamera. P-sensorer for og bag.


Link til importøren


Honda Jazz kan alene købes med denne 102-hestes 1,3 liters benzinmotor. Den er til gengæld en smidig, lydsvag og harmonisk oplevelse.

 

 

Det indbyggede navigationssystem kommer fra Garmin og er logisk opbygget og let at anvende.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt