Vi var med i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af den helt nye Citroën
C4 Cactus. De fandt sted i området nordøst for
Marseilles i Frankrig, der var oceaner af vejbump,
og den nye bil bestod med glans. Men hvordan med en
god dansk ”kaffeprøve”?
Inspireret af, at Citroëns første alvorlige bud på
en komfortabel bil til folket, blev skabt allerede i
1948, og dengang blev kendt for at være den eneste
bil, som kunne bestå ”æggeprøven”, måtte der noget
mere til.
Kaffe på taget
Æggeprøven gik ud på, at køre rundt med en kurv med
æg på en ujævn jordvej, uden at æggene gik i
stykker. Det er næppe noget problem for de fleste
normalt affjedrede biler i dag. Men hvad så, når man
sætter en kop kaffe på taget af en bil?
Tja, i alle biler vil kaffekoppen skøjte henover
taget og ende i skår på kørebanen. Men hvis man nu
fastgør den med dobbeltklæbende tape, så den bliver
stående. Vil kaffen så skvulpe over?
Ja, før eller siden, naturligvis. Vi gennemførte
forsøget i den nye C4 Cactus med dens eminente
affjedring, som vi i detaljer har beskrevet i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af bilen. Men scenen var en dansk
landsbyvej med masser af vejbump.
Bestået med glans – tror vi nok
Da udfaldet var ukendt, kapitulerede vi og hældte
vandt i koppen i stedet for kaffe (mest af hensyn
til bilen) – cirka halvanden cm fra kanten. Og så
kørte vi over vejbump på vejbump, drejede omkring
hjørner og det hele skete ved landsbyfart. Hvor
hurtigt? Svaret giver vi i videoen fra køreturen her
på siden… Men vi kan godt fastslå, at den har
bestået med glans – om end vi ikke normalt kører
rundt med kaffekopper på taget af de biler, vi
prøvekører, så erfaringsgrundlaget er beskedent.
Men givet er det, at affjedringen ikke er ringere,
når den prøves på danske landeveje. C4 Cactus er nu
på vej ud til de danske Citroën forhandlere, og den
er særdeles attraktivt prissat: 175.000 kroner for
den billigste. Men pas på: den billigste version har
IKKE den komfortable og effektive støddæmper teknik.
Dér skal man op på mindst ”Iconic” udstyrsniveauet.
Komfortabelt prissat
Det gør så heller ikke så meget, for her i
introduktionsfasen er Iconic på tilbud til 200.000
kroner med 110 hestes benzinmotor (i stedet for 82
hk i indstigningsmodellen) eller blot 195.000 kroner
med en 100-hestes BlueHDi diesel. Og Iconic udstyret
inkluderer desuden 7” berøringsskærm med MirrorLink
og Apple Carplay, klimaanlæg, fartpilot, læderrat,
skiltegenkendelse, vejstribealarm, sædevarme,
hillstart assistent og meget andet. Samtlige
versioner har automatisk nødbremse som standard.
Her er listepriserne (vi tillader os at runde en
krone op), inkl. levering
Benzin (PureTech S&S):
82 Live: kr. 175.000.
110 Aspire: kr. 200.000.
110 Iconic (intro-tilbud): kr. 200.000.
110 EAT6 Iconic: kr. 230.000.
110 Skyline: kr. 225.000.
EAT6 Skyline: kr. 260.000.
130 Skyline: kr. 240.000.
Diesel (BlueHDi 100):
Aspire: kr. 195.000.
Iconic (intro-tilbud): kr. 195.000.
Skyline: kr. 220.000. |