Opel har nu fået det endelige tal for rækkevidden for
Ampera-e efter EU-normen. Den officielle rækkevidde er således 520 km
med fuldt opladet batteri. Efter den mere realistiske WLTP norm
(Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) er rækkevidden
380 kilometer. Men som det er tilfældet med benzin- og dieselbiler
afhænger rækkevidden i høj grad af kørestil og kørselsmønster og for
elbilernes vedkommende i meget høj grad af udendørstemperaturen. Ampera-e
er udstyret med et 60 kWh litium-ion batteri med 288 celler, der er
opdelt i otte moduler hver med 30 celler og to moduler med hver 24
celler. Batteripakken ligger som en integreret del af bilens bund for at
holde tyngdepunktet så lavt som muligt til gav for køreegenskaberne. Det
tager 30 minutter at oplade batteriet til yderligere 150 kilometers
kørsel fra en 50 kW hurtiglader. Elmotoren yder 204 hk med et
drejningsmoment på 360 Nm, hvilket sikrer en mulig accelerationstid fra
0-100 km/t på 7,2 sekunder. I bykørsel kan accelerationen fra nul til 50
km/t klares på 3,2 sekunder. Opel Ampera-e kommer til salg i Danmark i
begyndelsen af 2018.
Genève: Ny og kraftigt forbedret Toyota Yaris
Den mest populære Toyota-model
i Danmark i 2016, Toyota Yaris, kommer i en ny udgave, som
præsenteres første gang på Genève Motor Show i marts. Den nye Yaris får
ikke bare et nyt upshinet design, skabt i Europa, men også bedre
køreegenskaber og ny motor - samt Toyotas omfattende sikkerhedspakke som
standard. Toyota Yaris er populær som aldrig før. I fjor blev den for
første gang nogensinde den mest solgte Toyota-model i Danmark med en
salgsfremgang på over 800 biler sammenlignet med året før. Det er især
hybridudgaven, der hitter hos danskerne. På motorfronten handler det dog
om en ny 1,5-liters benzinmotor, der erstatter den hidtidige 1,33’er og
kører 23,8 km/l. Men hybridudgaven af den nye Yaris er fortsat den mest
benzinøkonomiske med et gennemsnitsforbrug på 30,3 km/l ved blandet
kørsel.
En af forårets store
nyheder, ikke mindst i bogstavelig forstand, er den nye Opel Insignia.
Set med danske øjne er måske især stationcar versionen interessant, den
hedder på Opel-sprog ”Sports Tourer” og har verdenspremiere på Genève
Motor Show i begyndelsen af marts. I forhold til forgængeren er
bagagepladsen øget med 100 liter og bilen kan nu klare op til 1640 liter
med bagsæderyglænet lagt ned. Automatisk nødbremse og Lane Keep Assist
med styrekorrektion er standardudstyr på bilen, der også kan udstyres
med LED Matrix forlygter med 16 selvstændige LED enheder i hver
forlygte. Insignia får også en række komfortdetaljer som mulighed for
varme i bagsædet, varme i forruden og som på alle andre Opel modeller
varme i rattet. Desuden lanceres en ny 8-trins automatgearkasse, nye
benzinmotorer og nyt avanceret firehjulstræk. Den nye Sports Tourer er
op til 200 kilo lettere end forgængeren afhængig af version. På trods af
det er bilens akselafstand 9,2 cm længere end den nuværende model, og
sporvidden er forøget med 11 millimeter.
KIA Optima Plug-in hybrid
– den første af slagsen hos KIA – kan nu også købes herhjemme. Den helt
nye Optima Plug-in Hybrid giver føreren mulighed for at køre over 54 km
med nul emissioner af lokalmiljøet ved fuld elektrisk drift og den
udleder kun 37 g CO2/km i.h.t. normtallene. Den helt nye Optima plug-in
hybrid markerer det næste skridt i KIAs proces for at nå deres
2020-målsætning om at forbedre den gennemsnitlige brændstofeffektivitet
med 25 procent i forhold til 2014-niveau. Optima Plug-in Hybrid har en
9,8 kWh litium-polymer-batteripakke sammen med en 50 kW elmotor. Vi
prøvekørte den nye plug-in allerede i august sidste år i forbindelse med
de første internationale prøvekørsler af bilen.
Klik på billedet og oplev hvordan KIAs nye
plug-in hybrid baseret på Optima modellen kører både
på elektricitet alene og med hjælp fra
benzin motoren. Videoen kan ses i Fuld HD på YouTube.
Alfas nye SUV er lige om
hjørnet
Sportslig elegance
indkapslet i en unik og eksklusiv stil. Harmoniske former og rummelighed
kombineret med Alfa Romeos mekaniske og tekniske ekspertise i at
fremstille kraftfulde og alsidige køretøjer. Sådan udtrykker man hos
Alfa Romeo essensen af Stelvio
– den italienske bilproducents første SUV i mærkets mere end 100-årige
historie. Fabrikken viste den ekstreme Quadrifoglio-version på Los
Angeles International Motor Show i november sidste år, men allerede nu
er der mere på vej. Næste skridt i lanceringen af Stelvio er en ny
version, hvor alt er designet med henblik på at sikre maksimal køreglæde
og præstationer i topklasse i en kabine pakket med luksus. Den har fået
navnet Stelvio First Edition og vil kunne købes til en pris på 930.000
kroner – med 280 hk, firehjulstræk, automatgear og alt i udstyr.
Kuriosum: Stelvio er navnet på det højeste bjergpas i Italien og på
vejen der fører op over bjergpasset. Med mere end 75 hårnålesving er den
20 kilometer lange vej blevet synonym med ferie og rejseoplevelser.
12.
februar 2017
Rallye
Sweden: Toyota vinder i blot 2. forsøg
Efter 17
år er Toyota tilbage i Rally-VM, i Rallye Monte
Carlo, 1. afdeling af VM, scorede det tidligere
VM-team 2. pladsen og i weekendens 2. VM-afdeling
kørte finnen Jari-Matti Latvala sin Toyota Yaris WRC
i mål på en overbevisende førsteplads. Latvala var
med i toppen i store dele af rallyet, der dog indtil
lørdagens sidste hastighedsprøve var domineret af
Hyundais Thierry Neuville. Han kørte imidlertid af
sporet og derefter var Latvala, der på det tidspunkt
lå 2'er, siden i stand til at gennemføre rallyet
uden en eneste fejl og så var sejren hans - og
Toyotas ikke mindst. På 2. pladsen kom Fords Ott
Tanak, som sluttede et halvt minut efter den
vindende Toyota og han formåede oven i købet at
besejre sin team-kammerat, Sebastien Ogier, som er
regerende verdensmester og sluttede 3'er. Bedste
Hyundai i mål var spanieren Dani Sordo mens bedste
Citroen blev kørt af Craig Breen og sluttede på 5.
pladsen. Næste VM-afdeling finder sted i Mexico om
en måned.
Med sejren i det svenske rally gjorde Toyotas finsk
baserede VM-team præcis det, som team-chefen, den
tidligere 4-dobbelte rallyverdensmester, Tommi
Mäkkinen forsikrede at man ville gøre i vores
eksklusive interview med ham forud for sæsonstarten.
Genhør interviewet hér:
6.
februar 2017
Dansk sejr i Bathurst 12 timer
Et par af verdens mest spektakulære og udfordrende
motorløb finder sted på den australske Mount
Panorama Motor Racing Circuit ved byen Bathurst, 150
kilometer vest for Sidney. Banen er 6,2 kilometer
lang og niveauforskellen er 174 meter. Dertil kommer
en meget lang langside og nogle meget snævre
bjergsektioner. At vinde der er noget ganske
særligt, og det har den danske racerkører, Nicolaj
Møller Madsen, netop gjort. Forårets store løb er
12-timers racet og her vandt danskeren, bag rattet
af en Porsche, klassen for GT4 racerbiler. Der var
54 biler til start og mere en 50.000 tilskuere – det
er mange i et land, hvor befolkningstætheden er
ganske beskeden. Selv udtaler Nicolaj: ”Det var det
fedeste løb til dato! Banen er så fed! Adrenalinet
pumper. Jeg havde to fantastiske stint, hvor jeg tog
føringen i GT4 og åbnede et hul på 20 sekunder.”
Team Glad fra Kalundborg
vinder ørkenrally
Med et forspring på ikke mindre end 1 time og 15
minutter vandt Jacob Glad/Philip Volmer Hansen i QT
Wildcat 500 DKR for anden gang Intercontinental
Rally – en slags neddroslet version af det
legendariske Dakar rally. I alt blev der tilbagelagt
6000 kilometer på turen gennem Marokko, Mauretanien
og Senegal frem mod målet i Dakar. Rallyet, der
sluttede 5. februar, var ikke uden udfordringer.
Turens absolutte klimaks og brændpunkt var, da en
nedfalden spændestrop forårsagede en kortslutning og
ledningsbrand klods op ad bilens benzintank.
Heldigvis opdagede Philip Volmer Hansen røgen fra
den ulmende brand, som det lykkedes at få nedkæmpet,
før der skete større skade.
Med en samlet tid på 53:21 timer var danskerne
feltets suverænt hurtigste hold og dermed
totalvindere foruden vindere i det 4-hjulede
klassement. Team Glad vandt rallyet i 2015 efter en
andenplads i 2014 og en tredjeplads i 2013.
Målfeltets andet danske hold, Team Ben&Bo i Land
Rover Defender 110”, sluttede som nummer 11 i tiden
91:50 timer. Syv biler udgik undervejs til Dakar,
bl.a. det danske Team Clausen i Suzuki Vitara,
ligesom 23 deltagere i motorcykelklassen måtte
opgive at fuldføre den lange tur gennem den
nordvestafrikanske ørken.
Dansk racerkører i
Schumacher team
Den 20-årige danske racerkører, Nicklas Nielsen, som
i fjor tog springet fra go-kart til Formel 4
racerklassen, har skrevet kontrakt med det tyske US
Racing team om at køre endnu en sæson i Formel 4.
Teamet er det mest succesrige Formel 4 team i
Tyskland og bag navnet ”US” står ingen ringere end
Gerhard Ungar og Ralf Schumacher.
Sidstnævnte, yngre bror til Michael Schumacher, er
mest kendt fra sin tid som Formel 1-kører, mens
Gerhard Ungar tidligere har designet racerbiler hos
Mercedes. Teamet er bl.a. engageret i det tyske ADAC
Formel 4 mesterskab, som man vandt i 2015. Ralf
Schumacher har store forventninger til den unge
dansker: ”Jeg kender Nicklas i forvejen fra
gokart-banerne. Her har vist et enestående talent og
han gør sig især bemærket gennem sin hurtighed og
elegante kørestil.” ADAC Formel 4-sæsonen indledes
den 28. april i Oschersleben og omfatter i alt 7
løbs weekender, hvor der hver gang køres 3 løb.
WEC: Toyota udvider Le
Mans indsatsen
Det var for mange en smule uventet, da Audi i
november besluttede at trække sig ud af World
Endurance Racing – herunder 24-timers Le Mans – for
at satse mere på Formel E. Det reducerede antallet
af reelle vinderkandidater i dette års 24-timers Le
Mans til blot to fabriksteam – Porsche og Toyota.
Derfor er det fra alle sider blevet positivt
modtaget, at Toyota nu vil stille til start med en
tredje bil i Le Mans og dermed møder ligeså
talstærkt op, som Audi havde tradition for i
fabrikkens ”velmagtsdage” i det legendariske franske
motorløb.
For et par år siden vedtog fabrikkerne indbyrdes, at
reducere indsatsen til to biler (Audi er som bekendt
også omfattet af VW gruppens dieselskandale og havde
meget brug for at spare penge) og Toyota anvender i
forvejen et væsentligt mindre beløb på
langdistanceracing end Audi og Porsche, så det
passede alle godt. Men nu har Toyota altså besluttet
at stille op med endnu en bil og dermed endnu et
hold. I fjor vandt Porsche 24-timers Le Mans, men
først da den førende Toyota racer fik problemer få
minutter inden løbet var slut. I år må det ikke ske,
og har det japanske team farten, er de i sagens
natur storfavorit til sejren. Med tre biler i stedet
for to er sandsynligheden for at vinde den
eftertragtede sejr øget yderligere. Den tredje bil
besættes af den succesrige WTCC kører, José Maria
López samt Mike Comway og Kamui Kobayashi.