Toyota Yaris Style
Edition i
Motorradioen
Radioindslag og
TV/videoklip vil kunne genhøres og
genses på Motorradioen.dk i et års tid efter
første offentliggørelse. Videoklippene vil
derefter i et vist omfang kunne findes på
YouTube.
Det ville være synd at sige, at der ikke er kommet
mere stil over Toyota Yaris især i den seneste
generation. Stil og pondus – og masser af god
funktion. Det gælder især den bil, vi denne gang har
prøvekørt, en knaldrød Toyota Yaris ”Style Edition”
med 1,33 liters benzinmotor.
Toyota satser jo normalt målrettet på hybrid
teknologi. Med god grund og med stor succes –
bilejerne har virkelig taget hybridteknologien til
sig, dels pga. miljø-hensynet, tror vi, men måske
især hensynet til pengepungen. 30,3 kilometer på en
liter benzin er ikke at kimse af.
Langt på literen – også i praksis
Men versionen med 99-hestes benzinmotor er nu heller
ikke dårlig. Med den kan man køre 20,4 km/l. Og da
hybrid-beregningen kræver, at man i praksis kommer
forholdsvis tæt på begrebet ”blandet kørsel” og ikke
tilbringer al for megen tid på motorvejene, er
forskellen i praksis noget mindre.
Omvendt er 1,33-liters benzinmotoren bygget uden
turbolader. Havde den haft turbolader, kunne Toyota
måske have opnået en bedre benzinøkonomi på papiret.
Men en turbomotor skal køres med stor præcision,
hvis man skal køre den økonomisk. Den traditionelle
suge-motor er meget lettere at få til at køre så
langt på literen, som specifikationerne angiver, så
man kommer som bilist tættere på forbrugstallet i
praksis og det er vel praktikken, der tæller, når
bilen først er kategoriseret i afgiftsklassen. Og
den er for Yaris 1,33 den laveste, der findes (i
Danmark), så der skal ”kun” bødes 310 kroner pr.
halvår for den – ligesom for hybridbilen.
Påhængsvogn
Og så har benzin-udgaven en fordel, som
hybrid-Yaris’en ikke kan mønstre: Den kan trække en
anhænger på op til 880 kg (med bremse). Det svarer
meget godt til bilens størrelse, men med hybridmotor
er Yaris ikke godkendt til anhænger. Det er for
mange mennesker væsentligt og derfor vigtigt at
forholde sig til.
Til gengæld var den prøvekørte variant udstyret med
et 6-trins manuelt gear, så udover benzinøkonomien
giver man også afkald på den komfort, der er
forbundet med automatgear. Hvad angår
fartpræstationerne er der ikke den store forskel:
0-100 km/t klares på stort set samme tid og
benzinbilen er 10 km/t hurtigere på toppen.
Kørekomforten
Yaris Style Edition i den prøvekørte udgave er
prissat til 190.000 kroner. Den allerbilligste
”Style” koster blot 125.000. Men der hører mange
fordele til i den dyrere model. Én af dem ser rigtig
godt ud, men vi er ikke helt vilde med den: 16”
alufælge i stedet for de 14” fælge, som er standard
i de billige udgaver gør affjedringen fast. Og man
er ikke i tvivl, når man har passeret selv de mindre
ujævnheder.
Men det er der jo mange mennesker, der synes om.
Dertil kommer aircondition, Toyota Touch med bl.a.
bakkamera indbygget i 7” skærmen, el-sideruder
foran, elektriske sidespejle med varme,
multijusterbart læderrat, sædevarme, tågeforlygter
og meget mere.
Style Edition
Ikke mindst det stilrige design, som direkte
relateres til ”Style Edition” navnet: Den
specialdesignede frontgrill, de smarte sæder med
forskellige detaljer i rødt, de flotte røde paneler
og andre kosmetiske tilretninger, der får Yaris’en
til at se ekstra godt ud.
Hvad angår de brugsmæssige fordele tæller også det
pæne bagagerum og den forbavsende gode benplads på
bagsædet, som bl.a. underbygges af, at man kan få
fødderne ind under forsæderne – det er virkelig et
plus.
|