Ikke alle mestre er verdensmestre
For en ordens skyld: Ikke alle, der vinder en
international bilsportsserie, er pr. definition
verdensmester i den pågældende kategori. Det er
desværre en misforståelse, og det nedgør værdien af
et regulært verdensmesterskab, udskrevet og
sanktioneret af det internationale bilsportsforbund,
Federation Internationale d’Automobile. Det nedgør
på ingen måde den præstation, det er, at vinde et
mesterskab, f.eks. udskrevet for identiske
racersportsvogne. Men blot fordi det er det eneste
af slagsen, bliver man ikke verdensmester. Det er
endda sådan, at det fornemste internationale
mesterskab i bilsporten, vundet af et dansk hold i
2016, heller ikke er et verdensmesterskab. Nicki
Thiim og Marco Sørensen vandt FIA World Endurance
Trophy for LMGTE Pro. Man kan imidlertid godt, som
vi har gjort det længere nede på siden, kalde netop
det mesterskab for et UOFFICIELT verdensmesterskab,
fordi det er et mesterskab, hvor alle bilmærker kan
deltage, der findes ikke et højere mesterskab men
måske især fordi det i 2017 udskrives, for første
gang, som et officielt verdensmesterskab. Men fordi
man vinder et mærkemesterskab eller en underklasse i
et andet mesterskab, er man ikke verdensmester.
Heller ikke det anerkendte Formel E mesterskab for
elektriske Formel racerbiler er et officielt VM –
endnu. Bemærk at de fleste verdensmesterskaber
udskrives både for kørere og teans/konstruktører.
De vigtigste officielle FIA verdensmesterskaber i
2016 var:
Formel 1 verdensmesterskabet (vundet af Mercedes og
Rosberg).
Rally verdensmesterskabet – WRC (vundet af VW og
Ogier/Ingrassia).
Langdistance-VM – WEC (vundet af Porsche og Lieb/Jani/Dumas).
Standardvogns-VM – WTCC (vundet af Citroën og
Bennani).
Nico Rosberg og Mercedes er officielle verdensmestre
i Formel 1 2016.
Porsche er officiel langdistance verdensmester i
2016.
VW og Sebastien Ogier er officielle
rallyverdensmestre i 2016.
27. november 2016
F1: Rosberg verdensmester - MAG udgår
Inden sæsonens sidste Grand Prix i Formel 1
verdensmesterskabet ville det have været en
vanskelig opgave for Lewis Hamilton at afværge
team-kollegaen Nico Rosbergs VM-titel. Det viste sig
også at blive tilfældet. Hamilton gjorde det bedste,
han kunne, han vandt Grand Prix'et i Abu Dhabi, men
da Rosberg blev nr. 2, sikrede han sig dermed
VM-titlen, 24 år efter at hans far, Keke Rosberg
blev Formel 1 verdensmester. Dermed sikrede Mercedes
sig på ny ikke alene konstruktør mesterskabet men
også 1. og 2. pladsen i kørernes mesterskab.
Sebastien Vettel kørte sin Ferrari ind på 3.
pladsen. Kevin Magnussen sluttede sit engagement hos
Renault ved at udgå efter et uheld først i løbet,
hvor han var startet fra 18. pladsen, tre
placeringer efter sin nu tidligere team-kollega,
Jolyon Palmer. Palmer led den tort, at slutte sin
første VM-sæson på 17. og sidstepladsen. I VM blev
Daniel Ricciardo (Red Bull) nr. 3 mens Vettel
sluttede på 4. pladsen. Kevin Magnussens ialt 7
points i år rakte til en samlet 16. plads.
20. november 2016
Le Mans racing: Danske GT-mestre
Det danske Young Driver Aston Martin Racing team med
Nicki Thiim og Marco Sørensen har vundet det
uofficielle GTE Pro
Verdensmesterskabet 2016 i såvel team-kategorien som
i kørernes individuelle mesterskab. Langdistance-VM
eller ”World Endurance Championship” er det
mesterskab, hvor Porsche, Audi og Toyota dyster om
VM-titlen i prototypeklassen LMP1 og om totalsejren
i bl.a. 24-timers Le Mans. LMGTE Pro kategorien
hedder officielt "FIA World Endurance Trophy for
LMGTE Pro Teams" (hhv. drivers) og er mesterskabet
for sofistikerede GT-sportsvogne hvori
Aston Martin, Ford, Ferrari og Porsche bl.a. dyster
– også i Le Mans. Kørerne er de højest seedede
professionelle sportsvognskørere. Som sådan er LMGTE
Pro den næstmest prestigefyldte sportsvognsserie på
verdensplan – og det er helt unikt, at det danske
team, om end det er en del af Aston Martins
fabriksindsats, vinder den fornemme titel. Marco
Sørensen og Nicki Thiim vandt mesterskabet med stil,
for de sikrede sig ganske enkelt sejren i niende og
sidste afdeling af, som blev kørt i Bahrain. Det
er anden gang på tre år, at det danske team tager en
FIA Endurance GT-titel – for tre år siden vandt Young Driver AMR
World Endurance Cup'en i den tilsvarende klasse for
amatørkørere, LMGTE Am.
WEC: Audi slutter med manér
Audi vandt ikke World Endurance Championship –
langdistance-VM for racersportsvogne – i teamets
sidste sæson. Men de sluttede deres glorværdige
epoke med manér ved at tage både første og
andenpladsen i 6-timers løbet i Bahrain – 9.
afdeling af WEC 2016. Det var Lucas di Grassi (som
fortsat kører for Audi i Formel E), Loic Duval (som
kører for Dragon i Formel E) og Oliver Jarvis, som
kørte den vindende Audi. VM-titlen gik til Porsche –
der i Bahrain indtog 3. og 6. pladsen, adskilt af
Toyotas to hybrid-racere med bl.a. Formel E mesteren
Sebastien Buemi i cockpittet. Selvom Audi trækker
sig ud af WEC bliver 2017-sæsonen næppe kedelig:
Både Porsche og Toyota fortsætter – og vi må ikke
glemme, at selvom Toyota ikke vandt 24-timers Le
Mans i år, var deres racerbil i spidsen indtil få
minutter inden de 24 timer var omme.
Di Grassi/Duval/Jarvis sikrede Audi
den sidste sejr.
WRC: VW forlader Rally-VM med sejr
Volkswagen har vundet deres sidste sejr i
Rally-verdensmesterskabet, World Endurance
Championship. Den tyske fabrik trækker sig med kort
varsel ud af VM, men dokumenterede til det sidste
deres overlegenhed ved at vinde Det australske Rally
og også besætte 2. pladsen. Det blev den norske
kører, Andreas Mikkelsen, som tog sejren foran
Sebastien Ogier, alt imens Thierry Neuville i
Hyundai WRC blev nr. 3. VW er årets verdensmester
blandt bilmærker og Ogier blev på ny verdensmester
blandt kørerne. Men Neuville sikrede sig 2. pladsen
i kørernes VM – foran Andreas Mikkelsen. Dermed er
der lagt op til en spændende 2017 sæson, hvor
Citroën er tilbage med et fuldt fabriksteam og
Toyota også er på banen med deres nye WRC rallybil.
Flere korte nyheder >>> |