- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Suzuki Ignis

Ny Ignis er helt sin egen


Af Søren Clauding – 30. november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kombinationen af kort akselafstand, stor frihøjde og stor totalhøjde – sammen med ønsket om en komfortabel bil – er egenskaber, det er vanskeligt at få til at passe sammen. Ikke desto mindre er det lykkedes forbilledligt for Suzuki, da de skabte den nye mini-SUV, Ignis. Det dokumenterede de første internationale prøvekørsler af den nye bil i sin europæiske opsætning – den har været solgt i oprindelseslandet Japan i et halvt års tid, men udseendet og opsætningen af bilen er dér anderledes, simpelthen fordi europæere ønsker, at biler kører på en anden måde.

 

Det var til tider meget ujævne italienske landeveje syd for Rom, der lagde asfalt til prøvekørslen. Tre ting var da umiddelbart iøje- og ørefaldende: Hvor lydløs bilen er, hvor stabil den er ved motorvejskørsel og hvor sjovt, man kan køre den på kurverige bjergveje. Affjedringen er mere spændstig end man normalt oplever i småbiler – og Ignis måler blot 3,70 cm i længden, så den er blandt de mindste – men det skal den også være for at reducere krængningen. Den er nemlig kun 1,69 meter bred, samtidig med, at den er 1,60 meter høj – og frihøjden er oven i købet 18 cm, så tyngdepunktet er krøbet noget opad i sammenligning med konkurrerende småbiler på samme størrelse.



Helt sin egen

Spørgsmålet er da også, om det er dem, man skal sammenligne med. Faktisk er spørgsmålet, hvad man overhovedet skal sammenligne med. For Ignis er helt igennem sin egen. Den deler ikke undervogn med nogen anden, den deler heller ikke rigtigt udseende med nogen anden, og pladsforholdene er noget anderledes defineret, end vi er vant til.

 

Eksempelvis er bagagekapaciteten variabel. Bortset fra basismodellen har alle versioner to forskydelige bagsæder. De kan skydes ikke mindre end 16,5 cm frem og tilbage og derved ændres bagagerummet radikalt. I mindste ”variant” rummer det endda 260 liter og det kan så øges til 373 liter. Imponerende med bilens ydre mål taget i betragtning.



Det skal så tilføjes, at træerne trods alt ikke er vokset ind i himlen: Når bagsæderne er i forreste position kan to 1,80 meter høje nordboer ikke sidde bag hinanden i en Ignis. Men har man børn, eller er højden ikke noget, der trykker en, er variationsmulighederne der, og det er ikke noget, man finder i andre biler i samme størrelse. Når bagsæderyglænene er lagt ned i begge sider disponerer man over ikke mindre end 1,1 kubikmeter.

 

Mere plads i grundmodellen

I øvrigt skal man lige huske at forholde sig til, at Ignis i basisudgaven, foruden at være 5-dørs også er en regulær 5-personers bil med tre siddepladser bagi, med tilhørende sikkerhedsseler og nakkestøtter og så har man også et 7 liter større bagagerum. I udgaven med forskydelige bagsæder er der kun to lovlige siddepladser. Men når det er sagt, skal det ikke være tre bredskuldrede mandfolk, der presser sig ind på bagsædet – det vil være en udfordring siden at få lukket dørene…

 

Hvis man vælger udgaven med firehjulstræk, afleverer man også lidt af bagagepladsen. Der forsvinder mellem 40 og 56 liter til det bageste differentiale, afhængig af sædekonfiguration.

 

Uden for den slagne vej

Vi havde ikke anledning til at prøve den firehjulstrukne udgave – det må vente til den er landet i Danmark – men det gør da heller ikke så meget, for firehjulstræk alene skaber ikke terræn-egenskaber. Frihøjde er ligeså afgørende og den har Suzuki Ignis, uanset modelvariant.

 

18 cm gør en stor forskel, når man kører væk fra alfarvej og vi havde undervejs lejlighed til også ved temmelig hurtig kørsel, at afprøve affjedringen på en ujævn jordvej. Her havde man fordel af en forøget hjulvandring, og vognbunden holdt sig pænt væk fra underlaget, også når vi provokerede bilens køreegenskaber.

 

Flere drivliner

Motoren er Suzukis velkendte 90-hestes 4-cylindrede Dualjet benzinmotor uden turbolader, og i den prøvekørte udgave udstyret med det såkaldte Mild-hybridsystem, som også findes i Baleno. Drivlinen inkluderer en 3-hestes 50 Nm elmotor, som bl.a. benyttes til at starte benzinmotoren, når stop-start systemet er i brug. Det giver en lydløs, meget blid igangsætning og underbygger oplevelsen af en lydsvag bil. Strømmen får den fra et litium-ion batteri, der lades op af decelerationsenergi.

 

Fordi Suzuki Ignis er bygget efter de nyeste vægtbesparende konstruktionsprincipper, vejer den med forhjulstræk i køreklar stand blot 897 kg. Det gør det muligt for den forhjulstrukne version at nå 100 km/t på 11,8 sekunder og topfarten er 170 km/t. Benzinøkonomien er 23,3 km/l i udgaven med Mild Hybrid. Med firehjulstræk uden mild hybrid kan man køre 20 km/l. Det er glimrende tal, for normalt er højere biler handikappet af en ikke udpræget aerodynamisk undervogn.

 

Trods den lave vægt må man køre med 1000 kg på trækkrogen.

 

Udstyr for alle pengene

Selvom Suzuki Ignis ikke er prissat endnu, ser det ud til, at man ligesom med Baleno vil tilbyde udstyr for alle pengene. Suzuki er god til at bringe avanceret udstyr ind i klassen for biler, der er til at betale. Se bare:

 

Basisudgaven – den, man forventer kommer til at koste 130.000 kroner – har bl.a. aircondition, el-ruder for, ratbetjent radio med Bluetooth og fjernbetjent centrallås.

 

Derudover vil man, afhængig af udstyrsniveau og tilkøb kunne få multimedieanlæg med DAB-radio, bakkamera og navigation, nødbremsesystem med vognbanealarm og træthedssensor, Fuld LED forlygter, nøglefri adgang og start/stop, klimaanlæg, 16” alufælge, det to-delte justerbare bagsæde, læderrat samt tagræling og sorte skærmkanter.

 

Også nødbremsesystem hører med til udstyrsmulighederne og fungerer vha. kameraer i forruden. Adaptiv fartpilot er dog ikke en option (som det er i Baleno), fordi den er radar baseret og Ignis har ikke radar.

 

Sidste Nyt: 5 EuroNCAP stjerner til Ignis

Netop som prøvekørslen af den nye Ignis fandt sted offentliggjorde EuroNCAP resultatet af de seneste tests. Hér opnåede Suzuki Ignis de maksimale fem stjerner.


Link til importøren

Andre Suzuki prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Mini-SUV efter alle kunstens regler >>>


Se on-board videoen bag rattet af den nye Suzuki Ignis på en ujævn men romantisk italiensk bjergvej tæt ved Albano søen. Videoen kan ses i Fuld HD på YouTube.


 

Suzuki Ignis har et moderne, karakteristisk men også et voksent design, indvendigt især med fine detaljer og stor funktionalitet.

 

 

 

Der er god benplads på bagsædet, så længe man lader bagsæderne blive i deres bageste position.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt