Kombinationen af kort akselafstand, stor frihøjde og
stor totalhøjde – sammen med ønsket om en
komfortabel bil – er egenskaber, det er vanskeligt
at få til at passe sammen. Ikke desto mindre er det
lykkedes forbilledligt for Suzuki, da de skabte den
nye mini-SUV, Ignis. Det dokumenterede de første
internationale prøvekørsler af den nye bil i sin
europæiske opsætning – den har været solgt i
oprindelseslandet Japan i et halvt års tid, men
udseendet og opsætningen af bilen er dér anderledes,
simpelthen fordi europæere ønsker, at biler kører på
en anden måde.
Det var til tider meget ujævne italienske landeveje
syd for Rom, der lagde asfalt til prøvekørslen. Tre
ting var da umiddelbart iøje- og ørefaldende: Hvor
lydløs bilen er, hvor stabil den er ved
motorvejskørsel og hvor sjovt, man kan køre den på
kurverige bjergveje. Affjedringen er mere spændstig
end man normalt oplever i småbiler – og Ignis måler
blot 3,70 cm i længden, så den er blandt de mindste
– men det skal den også være for at reducere
krængningen. Den er nemlig kun 1,69 meter bred,
samtidig med, at den er 1,60 meter høj – og
frihøjden er oven i købet 18 cm, så tyngdepunktet er
krøbet noget opad i sammenligning med konkurrerende
småbiler på samme størrelse.
Helt sin egen
Spørgsmålet er da også, om det er dem, man skal
sammenligne med. Faktisk er spørgsmålet, hvad man
overhovedet skal sammenligne med. For Ignis er helt
igennem sin egen. Den deler ikke undervogn med nogen
anden, den deler heller ikke rigtigt udseende med
nogen anden, og pladsforholdene er noget anderledes
defineret, end vi er vant til.
Eksempelvis er bagagekapaciteten variabel. Bortset
fra basismodellen har alle versioner to forskydelige
bagsæder. De kan skydes ikke mindre end 16,5 cm frem
og tilbage og derved ændres bagagerummet radikalt. I
mindste ”variant” rummer det endda 260 liter og det
kan så øges til 373 liter. Imponerende med bilens
ydre mål taget i betragtning.
Det skal så tilføjes, at træerne trods alt ikke er
vokset ind i himlen: Når bagsæderne er i forreste
position kan to 1,80 meter høje nordboer ikke sidde
bag hinanden i en Ignis. Men har man børn, eller er
højden ikke noget, der trykker en, er
variationsmulighederne der, og det er ikke noget,
man finder i andre biler i samme størrelse. Når
bagsæderyglænene er lagt ned i begge sider
disponerer man over ikke mindre end 1,1 kubikmeter.
Mere plads i grundmodellen
I øvrigt skal man lige huske at forholde sig til, at
Ignis i basisudgaven, foruden at være 5-dørs også er
en regulær 5-personers bil med tre siddepladser
bagi, med tilhørende sikkerhedsseler og nakkestøtter
og så har man også et 7 liter større bagagerum. I
udgaven med forskydelige bagsæder er der kun to
lovlige siddepladser. Men når det er sagt, skal det
ikke være tre bredskuldrede mandfolk, der presser
sig ind på bagsædet – det vil være en udfordring
siden at få lukket dørene…
Hvis man vælger udgaven med firehjulstræk, afleverer
man også lidt af bagagepladsen. Der forsvinder
mellem 40 og 56 liter til det bageste differentiale,
afhængig af sædekonfiguration.
Uden for den slagne vej
Vi havde ikke anledning til at prøve den
firehjulstrukne udgave – det må vente til den er
landet i Danmark – men det gør da heller ikke så
meget, for firehjulstræk alene skaber ikke
terræn-egenskaber. Frihøjde er ligeså afgørende og
den har Suzuki Ignis, uanset modelvariant.
18 cm gør en stor forskel, når man kører væk fra
alfarvej og vi havde undervejs lejlighed til også
ved temmelig hurtig kørsel, at afprøve affjedringen
på en ujævn jordvej. Her havde man fordel af en
forøget hjulvandring, og vognbunden holdt sig pænt
væk fra underlaget, også når vi provokerede bilens
køreegenskaber.
Flere drivliner
Motoren er Suzukis velkendte 90-hestes 4-cylindrede
Dualjet benzinmotor uden turbolader, og i den
prøvekørte udgave udstyret med det såkaldte
Mild-hybridsystem, som også findes i Baleno.
Drivlinen inkluderer en 3-hestes 50 Nm elmotor, som
bl.a. benyttes til at starte benzinmotoren, når
stop-start systemet er i brug. Det giver en lydløs,
meget blid igangsætning og underbygger oplevelsen af
en lydsvag bil. Strømmen får den fra et litium-ion
batteri, der lades op af decelerationsenergi.
Fordi Suzuki Ignis er bygget efter de nyeste
vægtbesparende konstruktionsprincipper, vejer den
med forhjulstræk i køreklar stand blot 897 kg. Det
gør det muligt for den forhjulstrukne version at nå
100 km/t på 11,8 sekunder og topfarten er 170 km/t.
Benzinøkonomien er 23,3 km/l i udgaven med Mild
Hybrid. Med firehjulstræk uden mild hybrid kan man
køre 20 km/l. Det er glimrende tal, for normalt er
højere biler handikappet af en ikke udpræget
aerodynamisk undervogn.
Trods den lave vægt må man køre med 1000 kg på
trækkrogen.
Udstyr for alle pengene
Selvom Suzuki Ignis ikke er prissat endnu, ser det
ud til, at man ligesom med Baleno vil tilbyde udstyr
for alle pengene. Suzuki er god til at bringe
avanceret udstyr ind i klassen for biler, der er til
at betale. Se bare:
Basisudgaven – den, man forventer kommer til at
koste 130.000 kroner – har bl.a. aircondition,
el-ruder for, ratbetjent radio med Bluetooth og
fjernbetjent centrallås.
Derudover vil man, afhængig af udstyrsniveau og
tilkøb kunne få multimedieanlæg med DAB-radio,
bakkamera og navigation, nødbremsesystem med
vognbanealarm og træthedssensor, Fuld LED forlygter,
nøglefri adgang og start/stop, klimaanlæg, 16”
alufælge, det to-delte justerbare bagsæde, læderrat
samt tagræling og sorte skærmkanter.
Også nødbremsesystem hører med til
udstyrsmulighederne og fungerer vha. kameraer i
forruden. Adaptiv fartpilot er dog ikke en option
(som det er i Baleno), fordi den er radar baseret og
Ignis har ikke radar.
Sidste Nyt: 5 EuroNCAP stjerner til Ignis
Netop som prøvekørslen af den nye Ignis fandt sted
offentliggjorde EuroNCAP resultatet af de seneste
tests. Hér opnåede Suzuki Ignis de maksimale fem
stjerner.
Link til importøren |