Det mest overbevisende ved det først møde med og den
første køretur bag rattet af den nye VW T-Roc i
forbindelse med de første internationale
prøvekørsler i det klipperige landskab nær det
europæiske fastlands vestligste punkt, var bilens
alsidighed. Stedet, kystområderne udenfor Cascais
vest for Lissabon i Portugal, var velvalgt, for det
gav også mulighed for at afprøve bilens alsidighed,
når det gjaldt køreegenskaberne.
Helt grundliggende er T-Roc skabt på den meget
fleksible VW MQB platform, som indenfor en beskeden
længde på 4,23 meter har givet bilen ligeså
fleksible køreegenskaber. T-Roc fås med både diesel
og benzinmotorer, manuel og automatisk DSG
gearkasse, mulighed for firehjulstræk og oven i
købet også tilpasningsmulig affjedring.
Tilgodeser mange behov
Som sådan tilgodeser den snart sagt et hvert behov,
kunderne måtte kunne stille op med. Er man ikke kun
aktiv i bylivet, men også gerne vil derud, hvor de
fleste traditionelle biler giver op, er man godt
kørende, for den sags skyld både med og uden
firehjulstræk og den variable undervogn.
Vi har prøvekørt versionen med 190 hestes TSI
turbobenzin motor og udgaven med 150 hestes
dieselmotor (se on-board videoen med sidstnævnte her
på siden), begge i kombination med DSG
dobbeltkoblingsautomatgear, firehjulstrækket og
variabel affjedring og kan fastslå, at begge
versioner gør det rigtig godt på enhver slags
underlag.
På plan vej
På plan asfalt styrer T-Roc næsten som en VW Golf.
Næsten, for det højere tyngdepunkt kan selvklart
mærkes, men forbavsende nok var krængningen gennem
de snævre kurver i de portugisiske Sintra højder ret
behersket. Affjedringen er forbavsende tilgivende,
ja, næsten blød, hvilket gør bilen temmelig
komfortabel. Den bliver i sagens natur lidt
strammere, når man vælger sportsindstillingen, men
man må ikke glemme, at den variable affjedring er et
tilkøb.
Støjniveauet er lavt, naturligt nok især med
benzindrift, men også dieselmotoren er godkendt. Man
vil i øvrigt til T-Roc kunne vælge alternativt tre
benzinmotorer på hhv. 115, 150 og 190 hk. Og
effektmæssigt tilsvarende tre dieselmotorer.
Uproblematisk i terræn
På udfordrende klippegrund (se onboard videoen og
læg også mærke til klipperne på billederne her på
siderne) og ekstremt kuperet terræn er dieselmotoren
at foretrække, for den gør ganske enkelt bilen mere
forudsigelig at køre og det store drejningsmoment
giver det fornødne overskud, hvorimod det på hurtige
grusveje er hip som hap.
Firehjulstrækket løser opgaven forbilledligt og
kombinationen med 7-trins DSG gearkasserne (6 trins
manuel, men den har vi ikke prøvet), fungerer godt.
Faktisk er teknikken så god, at hvis man blot husker
at tage hovedet med, vil selv forholdsvis uerfarne
bilister kunne køre helt uproblematisk og det barske
terræn.
De individuelle features:
Basis udgaven af VW T-Roc er udrustet med automatisk
nødbremse med fodgænger genkendelse men også
vognbaneassistent er standard ligesom aircondition.
Over basis skal man vælge side: Style eller Sport,
men det handler alene om bilens udseende.
Motormæssigt er der i alt seks valgmuligheder, tre
benzinmotorer og tre dieselmotorer på hhv. 115,150
og 190 hk. De to 115 heste versioner er alene
kombineret med forhjulstræk og manuelt gearskifte.
Vælger man en 150 hestes udgave kan man tilvælge
4MOTION all wheel drive, DSG dobbeltkoplings
automatgear og til benzinmotoren også ACM, Active
Cylinder Management (hvor to af motorens fire
cylindre deaktiveres, når der ikke er brug for dem).
Dieselmotoren med 150 hk er harmonisk og trækvillig.
Talrige køreindstillinger
Vælger man 190 hestes udgaverne er der ikke meget
tilvalg: 7 trins DSG og 4MOTION er simpelthen
standard.
Der findes dog yderligere et teknisk tilvalg i form
af Adaptiv Chassis Control, som tilpasser
støddæmperne førerens ønske.
Hvad de to sidstnævnte systemer angår, kan man vælge
mellem fire drivline konfigurationer: Offroad,
Offroad individual (hvor man individuelt
sammensætter de forskellige køreparameter), og
onroad indstillinger til hhv. normalt fører og sne.
Kraftoverførslen tilpasses dermed de valgte
kørselsforhold og sikre den rette fordeling af
motorkræfterne.
Ved siden af dette kan man til affjedringen vælge
mellem fem køreprofiler: Comfort, Normal, Eco, Sport
og Individual. Det er en god mulighed for at
kompensere f.eks. for en affjedring, som er blødere
end man synes om.
|