Målsætningen er helt klar: Men den nye kompakte
sports-crossover/SUV, T-Roc, har Volkswagen stillet
skarpt på de unge. Frækkere og smartere end
søstermodellen Audi Q2 og oven i det ganske
velkørende og funktionel, er der dømt succes fra
begyndelsen, når den nye bil lanceres herhjemme i
begyndelsen af december.
Startprisen på 240.000 kroner kan måske sætte en
begrænsning på festlighederne, på den anden side er
selv den billigste version ret veludstyret, så mon
ikke det går endda.
Det stikker bag navnet
T-Roc navnet skaber mange associationer, det mere
modne publikum lader måske tankerne falde tilbage
til T-Rex, den hæderkronede rockgruppe fra 1970erne,
VW hilser også velkommen med erklæringen: Ready to
Rock. Men den bilmæssige sammenhæng skal ses i de to
tidligere SUV’er/offroadere fra den tyske gigant,
Tiguan og den ultimative ørken betvinger, Tuareg,
der som bekendt har vundet Dakar rallyet 3 gange,
sidste gang i 2011.
T’et går igen, og Roc handler om klippestykker. I
Danmark rokker man ved traditionerne, for T-Roc er
den første bil af sin slags med VW-logoet på
fronten, men så holder navnelegen vist også op.
Kompakt Sports-SUV/cross over
I praksis er der tale om en 4,23 meter lang
cross-over/SUV. VW selv vælger ikke det ene begreb
frem for det andet. Havde T-Roc ikke kunne fås med
firehjulstæk, havde den uomtvisteligt været en
crossover, for selvom frihøjden er højere end f.eks.
hos en VW Golf, er der kun tale om et par centimeter
– T-Roc frihøjden er moderate 16,1 cm.
I udgaverne med forhjulstræk er den klart en
crossover, og fordi VW har fokus på især den
ungdommelige kundegruppe, er det nok de versioner,
der vil blive solgt bedst. I hvert fald i Danmark,
hvor det trods alt er sjældent, at terrænet stiller
en lidt forhøjet forhjulstrukken bil uoverstigelige
forhindringer. Og samtidig tilgodeser T-Roc de
mange, aktive mennesker, som måske trods alt bruger
størstedelen af deres bil-liv i bylivet.
Crossoverens fordele
Det sidste gør den også i kraft af de gode
funktionelle løsninger. Bagagerummet er på ikke
mindre end 445 liter, som siden kan øges til 1290
liter med nedfældede bagsæderyglæn. Høj
siddeposition (mindst 57 cm over kørebanen) i den
1,57 meter høje bil gør den let at stige ind og ud
af, og overblikket i trafikken betyder, at den er
let at færdes med. Den har med andre ord alle
crossoverens fordele.
Det har den, til trods for, at man har fastholdt den
ungdommelige appeal i det udvendige design. Den
hældende næsten coupéagtige tagline, som udgør bilen
bagparti, tager ikke mærkbar plads fra
bagsædepassagererne, og visuelt vinder bilen meget
derved. Hvad designet i øvrigt angår, er de
tofarvede optioner formentlig noget, mange gerne vil
betale lidt ekstra for. Det satses der i hvert fald
på – VW T-Roc findes i ikke færre end 24
farvekombinationer.
Velkørende og firehjulstræk
Crossover designet lukrerer den også på med hensyn
til køreegenskaberne, som er både harmoniske og
velafstemte. Igen viser den fleksible MQB platform
sig fra sin bedste side. Og den omstændighed, at den
rummer plads også til et firehjulstræk, er lidt
unik.
Den eneste pris derfor er kardantunnellen, som
adskiller højre og venstre side på bagsædet –
kræfterne skal jo trods alt overføres fra
maskinrummet fortil, hvortil man i øvrigt kan vælge
mellem seks forskellige forbrændingsmotorer, en
eldreven T-Roc er foreløbig ikke på tale. Til
gengæld venter en I.D. CROZZ med elektromotor i
kulissen, så eldreven terræn kørsel bliver fremover
også en option fra VW.
|