- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First Nordic Testdrive: Subaru XV

Fænomenale køreegenskaber


Af Søren Clauding – 22. september 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da den nye Subaru Levorq blev præsenteret for to år siden var vi ikke sene til at klassificere den som en af de allerbedst kørende biler blandt mellemklasse crossovere. Om den nye Subaru XV kan vi sige det samme, blot i klassen for kompakte eller mellemstørrelse SUV’er. Den er fin i terræn, men på landevejen er den noget nær enestående.

 

Fabrikkens ingeniører har da også måtte gå på kompromis med hæder vundne Subaru principper. Hidtil har man hævdet og med nogen ret, at den flade boksermotorkonstruktion, fordi den gav et lavt tyngdepunkt især fortil, da motoren var monteret lavt, ikke nødvendiggjorde brugen af krængningsstabilisator. Nu har man kapituleret og monteret en sådan. Men det skal Subaru ikke klantres for, resultatet er nemlig blevet markant bedre.

 

Subaru Global Platform

I teknisk forstand har Subaru bygget en helt ny platform, som alle Subaru biler fremover skal benytte. Den er ikke bare næsten dobbelt så vridningsstabil som den hidtidige, den fører også kræfterne ad flere kanaler ned gennem chassis og karrosseri og derved opnås en mere ensartet og stabil bevægelse gennem hele konstruktionen.



Platformen er også sådan skabt, at den absorberer ujævnheder, både store og små, langt bedre, uden at forstyrre styring og stabilitet. Derved får hjulophængene uforstyrret lov til at udføre deres specifikke arbejde og styringen sit. Affjedringen er på én gang sportslig og tilgivende. Og derved har man også fået frihed til, at udstyre bilen med en ultra præcis styring med meget små styreudslag. Krængningen er desuden reduceret 50 procent.

 

Fremragende køreegenskaber

Resultatet er blevet fænomenalt, især set i forhold til den store frihøjde på 22,1 cm: Bilen kører på det nærmeste som var den en traditionel, sportslig velafbalanceret sedan. Videoen her på siden giver en god fornemmelse af køreegenskaberne på plan asfalt gennem forskellige sving på snoede svenske veje i området nord for Stockholm, hvor de første nordiske prøvekørsler fandt sted af den nye XV, som lander i Danmark i november måned.

 

Drivlinen er den i Subaru sammenhæng traditionelle: En bokser benzinmotor fortil (4 cylindre hhv. 1,6 på 114 hk og 2,0 på 156 hk), en CVT-baseret Lineatronic automatgearkasse med mulighed for skifte i trin, samt det symmetriske permanente firehjulstræk med lamelkobling og det såkaldte Active Torque Split. Med andre ord: To motorer, resten er givet.



Kører man offroad, kan man vælge den såkaldte X-Mode, som låser centerdifferentialet, ændrer speederresponsen, gearskiftet, ESC systemet og aktiverer Hill Descent Control. Vores onboard video fra offroad sporet på Trosta Park ved Arlanda giver en god fornemmelse for bilens muligheder på helt almindelige asfaltdæk.

 

Verdens sikreste

Subaru har været og er fortsat helt fremme på sikkerhedsfronten. Man har den erklærede målsætning, at vil skabe verdens mest sikre biler og selvom XV endnu ikke er testet i Euro NCAP sikkerhedstesten forventer man, at ryge helt til tops. I Japan har den scoret topkarakterer i alle discipliner og bryder i princippet den skala, man dér går efter.

 

Den allerbilligste XV, som forventes at koste i nabolaget af 320.000 kroner, når de sidste detaljer i den nye afgiftslovgivning er faldet på plads, har som standard det tidligere beskrevne EyeSight nødbremse og adaptive fartpilot system. 17” alufælge er også standard ligesom X-Mode og Active Torque Vectoring (som også fungerer glimrende).



I Active udstyrs varianten bliver fælgene 1” større, da er Fuld LED lys standard, ligesom ratvarme, tonede ruder, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, tagbøjler og meget andet. Niveauet over, kaldet ”Ridge” inkluderer hele paletten af avancerede sikkerhedssystemer samt nøglefri betjening. Og i topudstyret ”Summit” får man også læderindtræk, 8-vejs el-justerbart forsæde samt navigation og soltag.



Den nævnte pallette af avancerede sikkerhedssystemer består bl.a. af en ultra effektiv og meget elegant virkende vognbaneassistent, rear-vehicle detection, rear cross traffic alert, automatisk fjernlys (men ikke segment opdeling af LED lyset) og forlys, der følger styreudslaget.


 

Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Ny kompakt SUV ville kunne sætte dagsordnen


Den nye Subaru XV, der lander i Danmark i november, er helt igennem ny. Den kører fabelagtigt godt. Vi ved det, for vi har prøvet den. Videoen kan også ses i Fuld HD.

 

Vi tog også lige en tur i det særlige off-road spor på Trosta Park testbanen ved Arlanda i Sverige. Imponerende hvad den kan:


 


Hurtige fakta om Subaru XV


Introduktion i Danmark: November 2017

 

Indstigningspris: Ca. 320.000 kroner.

 

Motorer:

4 cyl. 1,6 l boxer uden turbo. 114 hk. 150 Nm/3600 omdr./min. 0-100 km/t: 13,9 sek. Topfart: 181 km/t. 15,2 km/l.

 

4 cyl. 2,0 l boxer uden turbo. 150 hk. 196 Nm/4000 omdr./min. 0-100 km/t: 10,4 sek. Topfart: 197 km/t. 14,3 km/l.

 

Længde: 4,47 m.

Bredde: 1,80 m.

Højde: 1,62 m.

Frihøjde: 22,1 cm.

Bagagerum: 385/1240 liter.

Anhængervægt: 1400 kg.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt