Da den nye Subaru Levorq blev præsenteret for to år
siden var vi ikke sene til at klassificere den som
en af de allerbedst kørende biler blandt
mellemklasse crossovere. Om den nye Subaru XV kan vi
sige det samme, blot i klassen for kompakte eller
mellemstørrelse SUV’er. Den er fin i terræn, men på
landevejen er den noget nær enestående.
Fabrikkens ingeniører har da også måtte gå på
kompromis med hæder vundne Subaru principper. Hidtil
har man hævdet og med nogen ret, at den flade
boksermotorkonstruktion, fordi den gav et lavt
tyngdepunkt især fortil, da motoren var monteret
lavt, ikke nødvendiggjorde brugen af
krængningsstabilisator. Nu har man kapituleret og
monteret en sådan. Men det skal Subaru ikke klantres
for, resultatet er nemlig blevet markant bedre.
Subaru Global Platform
I teknisk forstand har Subaru bygget en helt ny
platform, som alle Subaru biler fremover skal
benytte. Den er ikke bare næsten dobbelt så
vridningsstabil som den hidtidige, den fører også
kræfterne ad flere kanaler ned gennem chassis og
karrosseri og derved opnås en mere ensartet og
stabil bevægelse gennem hele konstruktionen.
Platformen er også sådan skabt, at den absorberer
ujævnheder, både store og små, langt bedre, uden at
forstyrre styring og stabilitet. Derved får
hjulophængene uforstyrret lov til at udføre deres
specifikke arbejde og styringen sit. Affjedringen er
på én gang sportslig og tilgivende. Og derved har
man også fået frihed til, at udstyre bilen med en
ultra præcis styring med meget små styreudslag.
Krængningen er desuden reduceret 50 procent.
Fremragende køreegenskaber
Resultatet er blevet fænomenalt, især set i forhold
til den store frihøjde på 22,1 cm: Bilen kører på
det nærmeste som var den en traditionel, sportslig
velafbalanceret sedan. Videoen her på siden giver en
god fornemmelse af køreegenskaberne på plan asfalt
gennem forskellige sving på snoede svenske veje i
området nord for Stockholm, hvor de første nordiske
prøvekørsler fandt sted af den nye XV, som lander i
Danmark i november måned.
Drivlinen er den i Subaru sammenhæng traditionelle:
En bokser benzinmotor fortil (4 cylindre hhv. 1,6 på
114 hk og 2,0 på 156 hk), en CVT-baseret Lineatronic
automatgearkasse med mulighed for skifte i trin,
samt det symmetriske permanente firehjulstræk med
lamelkobling og det såkaldte Active Torque Split.
Med andre ord: To motorer, resten er givet.
Kører man offroad, kan man vælge den såkaldte X-Mode,
som låser centerdifferentialet, ændrer
speederresponsen, gearskiftet, ESC systemet og
aktiverer Hill Descent Control. Vores onboard video
fra offroad sporet på Trosta Park ved Arlanda giver
en god fornemmelse for bilens muligheder på helt
almindelige asfaltdæk.
Verdens sikreste
Subaru har været og er fortsat helt fremme på
sikkerhedsfronten. Man har den erklærede målsætning,
at vil skabe verdens mest sikre biler og selvom XV
endnu ikke er testet i Euro NCAP sikkerhedstesten
forventer man, at ryge helt til tops. I Japan har
den scoret topkarakterer i alle discipliner og
bryder i princippet den skala, man dér går efter.
Den allerbilligste XV, som forventes at koste i
nabolaget af 320.000 kroner, når de sidste detaljer
i den nye afgiftslovgivning er faldet på plads, har
som standard det tidligere beskrevne EyeSight
nødbremse og adaptive fartpilot system. 17” alufælge
er også standard ligesom X-Mode og Active Torque
Vectoring (som også fungerer glimrende).
I Active udstyrs varianten bliver fælgene 1” større,
da er Fuld LED lys standard, ligesom ratvarme,
tonede ruder, 2-zone klimaanlæg, bakkamera,
tagbøjler og meget andet. Niveauet over, kaldet
”Ridge” inkluderer hele paletten af avancerede
sikkerhedssystemer samt nøglefri betjening. Og i
topudstyret ”Summit” får man også læderindtræk,
8-vejs el-justerbart forsæde samt navigation og
soltag.
Den nævnte pallette af avancerede sikkerhedssystemer
består bl.a. af en ultra effektiv og meget elegant
virkende vognbaneassistent, rear-vehicle detection,
rear cross traffic alert, automatisk fjernlys (men
ikke segment opdeling af LED lyset) og forlys, der
følger styreudslaget.
|