Efter vores første møde med den nye Subaru XV står
det klart: Den bil kunne sætte dagsordenen for
kompakte SUV’er i Danmark – forudsat at markedet
opdager, at den er der. Det gør ”markedet” ikke
nødvendigvis, for den på mange måder konservative
japanske industrigigant, der før hed Fuji Heavy
Industries, har sin egen måde at drive forretning
på.
Eksempelvis har man sig den holdning, som nogen vil
kalde arrogant, at man ikke vil producere flere
biler end det, der svarer til 1 procent af
verdensmarkedet, og det nødvendiggør ikke den helt
store markedsføringsindsats. Men Subaru XV kommer
dog til Danmark, trods alt.
Profitabel
Før hed virksomheden Fuji Heavy Industries. Men som
tiden er gået, er bilproduktionen blevet det mest
”heavy” og i dag udgør fremstillingen af Subaru
biler 90 procent af koncernens eksistensgrundlag og
derfor har den skiftet navn til Subaru Corporation.
Men Subaru lader sig ikke dirigere af markedet og de
afgør selv, hvor mange biler de vil sælge, for en
Subaru skal fortsat være noget særligt, også selvom
den egentlig ikke er prissat som en regulær premium
bil.
Den strategi er det dog vanskeligt at opponere imod,
for Subaru er en rentabel virksomhed og de er ifølge
dem selv den eneste bilproducent nogensinde, der
aldrig har tabt penge. Uden at have kikket efter i
historiebøgerne, tror vi dem gerne. Men det er en
meget anderledes tilgang til det, at producere og
sælge biler end den man har, hvor vækst er det
eneste saliggørende.
Pris og kendskab
Apropos pris: Prøvekørslen fandt sted, netop som
regeringen fandt flertal for en ny afgiftslovgivning
i Danmark, så der går lige nogle dage, inden den
lille nordiske organisation, der stå bag salget også
i Danmark, kan annoncere priserne på den nye bil.
Men de skal jo nok være der, inden den nye Subaru XV
lander i Danmark engang i november måned.
Men de nye afgifter kan næppe skade den japanske bil
og spørgsmålet er derfor alene, om det danske marked
vil få tildelt alle de biler, der vil være købere
til. For lykkes det, at få formidlet budskabet om
den nye bils fortræffeligheder ud til de danske
bilkøbere, skal der nok blive efterspurgt mange
biler.
Vokser alligevel
Heldigt, for på trods af Subarus erklærede globale
strategi, der jo på den anden side nok mest er
fremadrettet, har fabrikken øget produktionen fra
godt 700.000 biler det år, hvor den første Subaru XV
så dagens lys (2012) til i år at slutte på cirka 1,1
million biler. Med de tal er Subaru f.eks. dobbelt
så stor som Volvo, hvad der jo på en måde er
tankevækkende. Men det er en helt anden sag.
I Danmark vil det også være lidt anderledes. Hér
ville man måske endda acceptere en større
markedsandel end de 1 procent, men den procent er
Subaru slet ikke i nærheden af, bl.a. fordi den
nordiske importør ikke får tildelt alle de biler,
der kan sælges.
Kendskabet til Subaru er da også
fortsat beskedent, konkurrencen er hård, men man har
hos Subaru beregnet, hvad eksempelvis en Nissan
Qashqai ville koste, hvis den havde i princippet
samme egenskaber og udstyr som en Subaru XV. Da
ville XV være billigst. Det forhold vil næppe være
anderledes efter implementeringen af de nye afgifter
og som sådan burde man kunne øge salget væsentligt,
hvis man altså kunne få biler nok. Egentlig lidt af
et paradoks.
Gennemgribende ny
Den nye Subaru XV var en af pionererne i klassen for
kompakte SUV’er, da den kom på markedet i 2012. Den
blev hurtigt en succes og den vil man bygge videre
på med den helt nye bil, der i den grad er fornyet,
så der stort set intet er fælles med den hidtidige
model.
Man er oven i købet gået nye veje, har gjort op med
fundamentale principper (hvad der kan være svært i
en virksomhed, hvor ingeniør-vældet er dominerende),
men man har heldigvis ikke forladt det helt basale:
En Subaru har altid permanent firehjulstræk, den har
altid boksermotor og er altid godt og grundigt
gennemarbejdet.
Design betyder meget
En Subaru er også kendt for, ikke altid at være
pakket ind i de allermest spændende designs. Det
blev der til dels lavet om på allerede med den
første XV; nu er linjerne blevet skærpet i den nye
bil og cockpittet er ligeledes strammet en del op.
Ikke mindst har man en højere grad af premium
følelse i den nye XV og det passer glimrende til
køreoplevelsen.
Subaru har i øvrigt undersøgt, hvad der især har
solgt den hidtidige XV. På førstepladsen kommer
netop bilens design. På 2. pladsen kommer sjovt nok
hjulenes design og de to parametre udgør tilsammen
to tredjedel af kundernes præferencer. Siden kommer
bilens dimensioner, herunder frihøjden, som er
imponerende 22,1 cm (dog blot 1 mm mere end hos
forgængeren, men stadig meget stor).
Undertegnede er imidlertid af den opfattelse, at de
nævnte præferencer alene er baseret på, at de
grundliggende egenskaber er på plads: Altså
køreoplevelsen, terrænegenskaber og herunder ikke
mindst firehjulstrækket. Uden det, er en Subaru
ligesom ikke det sammen – ja, da er den faktisk slet
ikke en Subaru. Og hvad de egenskaber angår, kan vi
fastslå at de er blevet endnu bedre. Se videoerne
her på siden og
læs mere om den nye Subaru XV, dens
konstruktion og køreegenskaber hér >>>.
|