Blot en måned efter, at den nye Opel Insignia er
blevet introduceret på det danske marked, er Opel nu
klar med den version, danskerne forventes at købe
allermest: stationcar udgaven, Sports Tourer. Og den
prøvekørte vi bl.a. i voldsomt tordenvejr på vejene
omkring Hamburg i Nordtyskland, så i bogstavelig
forstand var der tale om et brag af en test.
Heldigvis var præcis den version, vi da havde til
rådighed, modellen med firehjulstræk og det
effektive torque vectoring system. Og siden, da det
klarede op igen, var der anledning til, at se
nærmere på en mere moderat udgave med 170 hestes
dieselmotor og træk alene på forhjulene. 4WD’eren
har nemlig ikke færre end 260 hk og 400 Nm at gøre
godt med i perfekt samspil med den nye 8-trins
automatgearkasse.
Fine testmuligheder
Det voldsomme vejr (se on-board videoen her på
siden) gjorde det muligt, at få underbygget
oplevelsen af den unikke drivlinen, som vi, inden
Thor kørte hen over den nordtyske himmelbue, havde
afprøvet på småveje, hvor man kunne zigzagge med
konstant varieret vejgreb på asfalt over grus (se
den anden on-board videoen her på siden).
Her var fordelingen af kræfterne perfekt. Bilen
kørte præcis i den retning, man holdt rattet, alt
imens elektronikken hele tiden sikrede det optimale
vejgreb, hvor hjulene nu kunne få fat. En sikker og
overbevisende teknologi. Og de store vandpytter samt
det helt uforudsigelige vejgreb under tordenskyllene
understregede, hvor godt et sådan system er.
Nu var det egentlig ikke det væsentlige ved mødet
med den nye bil. Men iblandt får man en unik
mulighed foræret til at afprøve køreegenskaber, som
det normalt er næsten umuligt at simulerer. Det
væsentlige var at se, hvordan Opel havde skabt den
store stationcar og naturligvis også, at afprøve
køreegenskaberne i den forstørrede version af den
nye Insignia. Ikke mindst i versionen med
dieselmotor, som erfaringsmæssigt er den, Opel i
Danmark sælger flest af.
10.000 Insignia i Danmark
Siden introduktionen af den første generation Opel
Insignia har over 10.000 danskere købt et eksemplar.
Flere end 75 procent af de købte biler var
stationcars, og 6000 havde dieselmotor. Sådan bliver
det nok også for den nye model, antager man hos Opel
Danmark. Den nye Sports Tourer er nemlig lige
omkring hjørnet og vil allerede i begyndelsen af
juli kunne ses hos de danskere forhandlere.
Insignia Sports Tourer er 8 cm længere end 5-dørs
versionen Grand Sport (læs vores første test af Opel
Insignia Grand Sport her). Dermed er den blevet
rigtig, rigtig stor: 4,99 meter i alt.
Større end Mercedes
Den lidt frie tilgang til bilers længde gør den
størrelsesmæssigt større end f.eks. Mercedes
E-klasse. Bagagerummet byder på 560 liter kapacitet
og bagsæderyglænene kan lægges ned i forholdet
40/20/40. Derved øges bagagepladsen til næsten 1,7
kubikmeter.
Det kunne være blevet til mere, men Opel har valgt,
at videreføre det elegante design fra Grand Sport i
Sports Toureren og det koster en smule plads. Hvis
ikke en bils udseende er uden betydning, er det
efter vores opfattelse en ret klog beslutning.
Insignia ser rigtig godt ud, også som stationcar.
Flad bund på 2 meter
Funktionelt, for det er naturligvis en vigtig grund
til, at vælge en stationcar, bliver bagagerumsbunden
helt flad i to meters længde, når bagsæderyglænene
lægges ned. Og bruges bagsæderne til at sidde på,
oplever man større rummelighed også i
passagerafsnittet end det, forgængeren kunne
mønstre. Men det ville også være mærkeligt, for den
nye bil er som nævnt 8 cm længere.
Udstyrsmæssigt er Sports Tourer i princippet
identisk med 5 dørs udgaven. De kører heller ikke
meget forskelligt. Man kan dog fornemme, at
tyngdepunktet er skudt lidt bagud og balancen derfor
er en smule anderledes, men det er så marginalt, at
det næsten ikke er til at forholde sig til. Det har
markant større betydning, hvis man læsser 400 kg i
bagagerummet – tror vi, for det har vi ikke prøvet.
Meget fin med 170 dieselheste
Vi prøvede diesel udgaven med 18” fælge og 170
hestes dieselmotor. Den er stabil, styrer derhen,
hvor man gerne vil have det og i samspillet med den
fine aerodynamik (luftmodstandskoefficienten er i
øvrigt kun 0,32) med tilhørende lav vindstøj er den
komfortabel og rigelig hurtig.
Vil man være endnu hurtigere, er 260-hestes 4WD
versionen naturligvis en option. Den er
tilstrækkelig spændstig til, at undervognen
understøtter fart potentialet. Men samtidig, og det
gør den absolut til en option, hvis man vil betale
de 480.000 kroner den koster, er affjedringen
overraskende tilgivende. Som sådan er den
komfortabel også på længere ture. Men med en benzin
økonomi på 11,5 km/l ikke udpræget økonomisk.
Samme pris som Grand Sport
Bemærkelsesværdigt er det, at den nye Insignia
Sports Tourer koster præcis det samme som Grand
Sport. Normalt vil en stationcar være 10-20.000
kroner dyrere end 5-dørs udgaven. Og inden man så
som privat kunde kaster sig ud i at investere i den
nye Insignia, bør man lige give privat leasing en
tanke.
Opel lancerer nemlig en løsning, hvor man med blot
10.000 kroner i udbetaling kan få en ny Insignia i
basisversionen at køre i. Siden koster det 3700
kroner om måneden. Vælger man i stedet, at lægge
20.000 kroner på bordet, falder den månedlige ydelse
til 3300 kroner og så skal der ikke den store
kugleramme eksamen til at regne ud, at totalprisen
over de tre år, en sådan kontrakt løber over, er
mest attraktiv, hvis man starter med det højere
beløb. Beløbet inkluderer 15.000 kilometers kørsel
om året.
Priseksempler, Opel Insignia Sports Tourer
Benzinmotorer:
1,5 140 hk Enjoy: kr. 320.000
1,5 165 hk Dynamic: kr. 345.000
2,0 260 hk 4X4 aut. Dynamic: kr. 475.000
2,0 260 hk 4X4 aut. Innovation: 480.000
Dieselmotorer:
1,6 110 hk Enjoy: kr. 370.000 (intro i september)
1,6 136 hk Enjoy: kr. 390.000 (intro i september)
1,6 136 hk Enjoy aut: kr. 415.000 (intro i
september)
1,6 136 hk Dynamic: kr. 410.000 (intro i september)
2,0 170 hk Dynamic: kr. 430.000
2,0 170 hk Innovation: kr. 420.000 (intro i
september)
2,0 170 hk Innovation: kr. 470.000 (intro i
september) |