Salget af nye biler nåede i 2016 nye højder. I alt
blev der i Danmark indregistreret 222.924 nye
personbiler, hvilket er en stigning på 7,4 procent i
forhold til året før. Oven i det kommer, at
danskerne i stigende grad købte større biler, ikke
mindst inspireret af afgiftsreduktionen sidst i
2015. Det er godt for sikkerheden og også godt for
brugsrigtigheden – man får ganske enkelt mere
brugbar bil for pengene.
Volkswagen var med 26.438 biler topscorer med flest
indregistrerede nye personbiler, men tallet
inkluderer også det såkaldte ”flådeejer salg” –
altså salg af biler i store mængder til
storforbrugere af biler – typisk store virksomheder
og offentlige myndigheder, hvor avancen som regel er
beskeden, samt biler til demokørsel. Eksempelvis
indregistrerede Peugeot sidste år 2.823 biler som
demobiler (der siden sælges som ”næsten nye” med et
vist nedslag i prisen) alt imens hovedkonkurrenten
Volkswagen indregistrerede 5.342 demobiler. Derfor
er man på ingen måde kede af, med 22.175 biler at
blive nr. 2, fastslog man hos Peugeot i forbindelse
med det årlige statusmøde, hvor det aktuelle
bilmarkeds scenarie blev ridset op.
Peugeot har nemlig været rigtig god til at appellere
til de private bilkunder, uanset om kunderne har
købt bilerne eller privatleaset dem. Privatleasing
er steget med næsten 50 procent og dér er Peugeot
førende. Det er det franske bilmærke også på
totaltallet for personbiler og faktisk blev den mest
solgte bilmodel i Danmark netop en Peugeot, nemlig
den kompakte 208.
Peugeot 208 mest solgte bilmodel
Interessant er det i øvrigt, at 208’eren, som der
blev solgt 9.381 af i 2016, fortrinsvis blev solgt
med dieselmotor, hvilket kan tilskrives to vigtige
faktorer: Dieselbiler kører stadig længere på
literen, og med den nye AdBlue teknologi er
forureningen meget lav – en radikal ændring i
forhold til tidligere tiders stærkt partikel og
kvælstofilte forurenende dieselmotorer. Faktisk var
7.975 af de solgte 208’ere udrustet med
dieselmotorer, hovedsagelig PSA koncernens 100
hestes BlueHDI.
Også blandt den kompakte mellemklassebiler gjorde
Peugeot det godt og 308 modellen blev den mest
solgte i klassen, igen med dieselmotorer som det
foretrukne valg.
Succesen inkluderer den nye 3008, som blev kåret til
Årets Bil 2017. Den har nu været på markedet i blot
to måneder og i den periode er der blevet solgt –
men ikke alle er endnu indregistreret – omkring 950
biler.
Forventningerne til 2017
Hos Peugeot forventer man et stagnerende bilsalg i
2017 og et beskedent fald i andelen af de helt små
biler. Det var i 2016 på 20 procent, men man
forventer ikke at det kommer under 18 procent i 2017
– men overordnet set er der tale om et væsentligt
fald i forhold til den periode for få år siden, hvor
en tredjedel af bilsalget udgjordes af de helt små
biler som Peugeots egen 108 model.
I øvrigt konstaterer man at interessen for de
praktiske SUV’er er, som bl.a. 2008 og 3008
tilhører, er for stadig opadgående. Blandt de
mellemstore SUV’er er Nissan Qashqai fortsat
markedsledende, men Peugeot håber med et salg på
2-300 eksemplarer om måneden med 3008 modellen at
kunne tage en større bid af kagen. Senere i år
kommer der en ny 5008 model, baseret på samme
platform som 3008 – den forventer man også vil kunne
appellere til de hidtidige 508-ejere, ikke mindst
fordi køreegenskaber såvel som brændstoføkonomien er
blevet forbedret så voldsomt over de sidste år. |