Hvis du er mellem 25 og 40 år gammel, single eller
samboende med din partner og uden børn så fortsæt
endelig med at læse. Det er heller ingen skade til, hvis du
er aktiv på de sociale platforme, tjener godt, er
kvalitetsbevidst, sætter pris på design og noget,
der er unikt. Du er med på det allernyeste og viser
gerne andre den vej, du mener, de skal tage. Stemmer
at det, er du nemlig i målgruppen for Toyotas nye
storsatsning, materialiseret i form af Toyota C-HR.
Og andre må også gerne læse med...
Går det, som Toyota regner med, forsvinder det
unikke hurtigt. For det er målet, at C-HR skal være
storsælgende som succesmodellerne Aygo, Yaris og
Auris. Den japanske fabrik er vant til at lykkes med
deres satsninger, så mon ikke det også lykkes i
dette tilfælde. Et faktum er det i hvert fald, at
den revolutionerende bil til fulde lever op til det,
at være anderledes – både set i forhold til Toyotas
øvrige modelportefølje, men så sandelig også i
forhold til konkurrenterne på markedet.
Den næste generation
Toyota udvider produktprogrammet i en simpel
erkendelse af, at de kunder, der hidtil har købt
fabrikkens biler og har gjort den til verdens
største, så småt er ved at være en uddøende race,
for nu at udtrykke det håndfast. Som bilproducent
skal man fremtidssikre virksomheden og det har
kunderne så i årtier haft glæde af, for fabrikken
har virkelig på globalt plan skabt den ene
bestseller efter den anden. I kombination med det
ry, man har for at producere verdens mest pålidelige
biler og det, at man har etableret verdens mest
effektive forhandler- og servicenetværk, har Toyota
bragt sig i en unik situation. Og den vil man
naturligvis fastholde.
De yngre generationer er parat på markedet. De
adskiller sig fra deres forældre ved at have en
ganske anderledes tilgang til biler, deres funktion
og ikke mindst det grundlag hvorpå de investerer i
deres mobilitet. Det er den, Toyota med de hidtidige
dyder i behold vil appellere til og C-HR er den
første i rækken (gætter vi på – først er den i hvert
fald) af tiltag.
Design og æstetik
Udover at Toyota har tradition for at gøre tingene
rigtigt, virker det også som om projektet denne gang
vil lykkes. C-HR har et enestående design, den
parrer det funktionelle med det æstetiske og oven i
købet har Toyota benyttet deres efterhånden
velkendte tilgang til miljørigtig opførsel ved at
udruste bilen med deres anerkendte
ressourcebesparende, lavt forurenende og
klimabevarende hybrid drivliner.
De første internationale prøvekørsler af den helt
nye Toyota C-HR fandt sted i og udenfor den spanske
hovedstad, Madrid. For selvom Toyota udmærket er
klar over, at en C-HR ofte vil blive kørt i byerne,
skal en alsidig, moderne bil jo også kunne klare sig
ude i landskabet. Den må desuden gerne gøre det på
en appellerende og underholdende måde – på en måde,
som er i overensstemmelse med den visuelle og
emotionelle oplevelse. Et faktum er det, at hér er
man også kommet godt i mål. Men det er designet, der
dominerer oplevelsen.
Coupé High Rider
Både udvendigt og indvendigt er Toyota C-HR tro imod
de oprindelige linjer, der kendetegnede de
konceptbiler ved samme navn, som C-HR er baseret på.
C-HR betyder for resten Coupé High Rider – samtidig
med, at C’et også indikerer kompakt mellemklassebil
(de såkaldte C-segment) eller cross-over og dermed
siger det ellers ikke særligt sigende navn næsten
det hele.
C-HR rammer nemlig også ind i hjertet på den
biltype, som rigtig mange europæere har kastet sig
over og i stadig stigende omfang gør det: De
kompakte crossovere. Men Toyota har valgt i den grad
at prioritere designet, at bilen på det nærmeste ser
ud som om den stadig er en konceptbil.
Nissan gjorde lidt det samme med Nissan Juke, da den
i sin tid kørte ud fra samlebåndet for første gang.
C-HR er endnu mere på kanten – og så er den i øvrigt
væsensforskellig fra Juke, bl.a. fordi den er meget
større og kører meget anderledes.
Dynamisk udseende koster plads
Fordi ”C’et” primært står for Coupé har Toyota på
den ene side forpligtet sig til at skabe et dynamisk
udseende, en næste sportsvognsagtig form, men de er
i samme moment også været nødt til at gå på
kompromis med pladsen. Bagagerumskapaciteten er i
sig selv OK, men når bagsæderyglænene lægges ned,
vil mange af de alternativer, bilmarkedet rummer,
kunne tilbyde noget mere plads end de små 1,2
kubikmeter, man da disponerer over i C-HR.
Men det gør ikke noget, for ”målgruppen” vil typisk
ikke have brug for så meget plads, heller ikke på
bagsædet, hvor der dog er rigelig plads til både de
mere kortbenede voksne og børn i bred forstand.
Sidstnævnte har ikke så mange muligheder for, at
følge med i begivenhederne udenfor bilen fordi
ruderne sidder højt – men sandt at sige: Er mor og
far aktive på de sociale medier og hyppige bruger af
de digitale platforme, er børnene det såmænd nok
også, og så gør det ikke så meget at virkeligheden
ubemærket farer forbi.
Link til importøren
|