- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Toyota C-HR

Toyotas ungdoms satsning


Af Søren Clauding – 22. november 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med de unge enlige og par uden børn som den primære købergruppe ændrer Toyota strategi. Eller rettere: de udvider deres strategi til også at omfatte netop dét publikum. Den helt nye C-HR er skabt som svaret på det, ikke mindst det æstetisk bevidste publikum sætter højt på ønskelisten, når de skal vælge bil. Efter vores opfattelse vil æstetikken være det allerhøjest prioriterede.

 

Den ser fænomenal ud, den nye C-HR, man sidder højere end i traditionelle mellemklassebiler og den vil for mange kunne erstatte konventionelle 5-dørs biler – i princippet det, enhver kompakt mellemklasse crossover gør. C-HR bringer blot i højere grad den følelsesladede del af bilkøbet på bane. Godt set, for i en verden, hvor stort set alle nutidige biler kører godt, får følelserne friere spil. Men køber man så katten i sækken og opdager siden at følelserne har haft for frit et spil? Svaret er et ubetinget: Nej!

 

Toyotas grundighed

Årsagen er, at Toyota med vanlig Toyota-grundighed har gennemarbejdet bilen i enhver detalje, inden de satte den i produktion (i Danmark lanceres den ved årsskiftet). De første internationale prøvekørsler gav en klar forståelse for, hvordan Toyota har omsat deres strategi til at fungere i den virkelige verden.

 

Designet er unikt, både indvendigt og udvendigt. Billederne taler deres eget sprog og fortæller mere end mange ord. Det unikke er imidlertid også, at man endda har kunnet bevare funktionaliteten og har kunnet gøre det indenfor en økonomisk ramme, som er mulig for de allerfleste mennesker – i hvert fald tilhørende den højt vægtede målgruppe.

 

Attraktiv pris

Når Toyota C-HR lanceres, gør man det til en introduktions listepris på 290.000 kroner for den såkaldte C-ENTER udstyrsversion. Også hvad udstyrs betegnelserne angår, har man leget med ordene og versionerne over hedder hhv. C-HIC og C-ULT. Udover en særlig intro-udgave ”First Edition”, som man kun har 100 eksemplarer til salg af, er der tale om et gennemgribende højt udstyrsniveau.

 

Grunden til, at den attraktive prissætning har været mulig, er ikke alene for at være skarp i konkurrencen, men også fordi man har skabt C-HR på den nye effektive TNGA platform (TNGA=Toyota New Global Architecture), som forhånds definerer en lang række tekniske elementer i bilens undervogn. Man har desuden taget hybriddrivlinen fra den helt nye Prius og lagt den til grund for den version, som man tror på at 70 procent af alle kunder vil vælge. Den er så suppleret med en drivline baseret på en ny, men konventionel 1,2 liters turbobenzin motor, der kan kombineres med en 6 trins manuel gearkasse eller en automatisk ”Multidrive S” transmission.

 

Stor forskel

Vi har prøvekørt Toyota C-HR i såvel 1,2 liters udgaven med manuelt gear (se on-board videoen her på siden) og efterfølgende (efter at videoen var optaget) også i hybridudgaven. Førstnævnte var velkørende med en sprød affjedring og gennemsnitlige europæiske køreegenskaber.

 

MEN: Den efterfølgende oplevelse af hybrid-udgaven afslørede, at der er en verden til forskel på de to varianter, når det kommer til selve kørslen.

 

Hybridudgaven har naturligvis de velkendte positive egenskaber i form af medfølgende automatgear, blid igangsætning (fordi den sætter i gang vha. elmotoren alene – læs vores prøvekørsel af Toyota Prius, hybrid drivlinen kommer jo derfra), lydsvag motorgang, både når der køres på elektricitet alene og når forbrændingsmotoren klarer opgaven. Den har også begrænsningerne i form af lavere topfart (170 km/t versus 190 med 6M/T) og lavere anhængervægt (720 kg vs. 1300 kg med 6M/T).


Hybridmotoren giver en ultra økonomisk og yderst komfortabel køreoplevelse.

 

1,2 liters turbobenzinmotoren gør bilen sjovere at køre i snævre kurveforløb (se videoen her på siden).


Kører bedre

Oven i det kommer en langt mere tilgivende og komfortabel oplevelse af undervognen – uden tab af styrepræcision og balance. Hybrid udgaven har en frihøjde på 145 mm mod benzinmotorversionens 160 mm. Det lavere tyngdepunkt kombineret med den ca. 50 kg mervægt er formentlig årsagen – og Toyota oplyste da også selv, at støddæmperne er forskelligt konfigureret på de to drivline-varianter, også for at kompensere for ændringen i bilens balance.

 

Det skal i øvrigt tilføjes, at C-HR i den manuelt gearede version har en særlig motorstyring, som regulerer motorens omdrejningshastigheder og dermed gør gearskiftet endnu mere gnidningsfrit (det oplever vi bl.a. i on-board videoen).

 

Vridningsstabil konstruktion

Helt grundliggende har Toyota skabt et yderst vridningsstabilt karrosseri og chassis, man anvender et regulært dobbelt wishbone baghjulsophæng, som forhindrer at baghjulene styrer med, og uanset komfortoplevelsen har man opnået en bil, som parerer hurtige retningsskifte med usvigelig sikkerhed.

 

En dynamisk og godt kørende bil vil normalt få følgeskab af potente motorer. Det sker kun delvist for C-HR, for benzinmotoren præsterer 116 hestekræfter mens hybridmotoren frembringer 122. Med turboladerens hhv. elmotorens hjælp øges drejningsmomentet og et accelerationstal (0-100 km/t) for begge drivliner på omkring 11 sekunder gør jo ikke bilen langsom. Køreegenskaberne lægger blot op til noget mere, som, indrømmet, ikke kan bruges til meget ved normal bykørsel, eksempelvis.

 

Langt på literen

Hybriddrivlinen gør det med den dækmontering, C-HR kommer til Danmark med, muligt at køre 26,3 km/l. Benzinmotoren har et forbrugstal på 16,7 (versionerne over den lette C-ENTER udgave) og 16,9 km/l.

 

Toyota opererer med tre udstyrsniveauer. C-ENTER er temmelig godt udrustet med f.eks. 17” alufælge, adaptiv fartpilot, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, el-sideruder både for og bag, multijusterbart læderrat, Toyota Touch 2 multimediesystemet (inkl. 8” skærm placeret over midterkonsollen, men tættere ved førerens synsfelt end man normalt oplever) og ikke mindst Toyota Safety Sense, som omfatter aktivt nødbremsesystem inkl. fodgængergenkendelse, vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk nedblænding af fjernlyset.



Over C-ENTER findes dels C-ULT og C-HIC, som med en lille prisforskel er to parallelniveauer, hvor C-ULT eksempelvis har sort tag alt imens C-HIC har p-assistent, nøglefri adgang og betjening. Begge har f.eks. 18” alufælge, metallak og ratvarme inkluderet i prisen. Topudstyret i den produktionsbegrænsede ”FIRST EDITION” omfatter bl.a. LED lys, navigation og læderindtræk.


"FIRST EDITION" har LED lys som standard.


Prissætningen:

Den billigste Toyota C-HR er prissat til 289.280 kroner med 1,2 liters turbo benzinmotoren. Den billigste hybridudgave koster 321.280 kroner – men foruden hybriddrivlinen inkluderer prisen også automatgear. Springet til de højere udstyrsversioner kan bestemt anbefales, på den anden side: Hvis det mest handler om C-HR designet, er C-ENTER basisudgaven så godt klædt på, at den vil række til de fleste menneskers behov.

 

Vælger man hybridversionen vil der henad vejen blive kompenseret for den højere pris for dels pga. færre reparationsomkostninger, dels fordi den bruge markant mindre benzin og ligger en klasse lavere i ejerafgft.


Andre Toyota prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også: Toyota C-HR – generationsskifte >>>


Klik på billedet og fornem "on-board" hvordan den nye Toyota C-HR kører på kurverige spanske veje. Videoen kan også ses i Fuld HD på YouTube.



Hurtige fakta om den helt nye Toyota C-HR


Introduktion i Danmark: ved årsskiftet 2016/17

 

Listepriser:

1,2T C-ENTER: kr. 289.280.

1,2T C-ULT: kr. 321.770.

1,2T C-HIC: kr. 332.770.

1,2T Multidrive S C-ULT: kr. 346.770.

1,2T Multidrive S C-HIC: kr. 357.770.

Hybrid CENTER: kr. 321.280.

Hybrid C-ULT: kr. 353.770.

Hybrid C-HIC: kr. 364.770.

 

Drivliner:

1,2T 6M/T: 116 hk. 185 Nm/1500-4000 omdr./min. Topfart: 190 km/t. 0-100 km/t: 10,9 sek. 16,9 (C-ENTER)/ 16,7 km/l.

1,2T Multidrive S: 116 hk. 185 Nm/1500-4000 omdr./min. Topfart: 170 km/t. 0-100 km/t: 11,1 sek. 16,9 km/.

1,8 VVT-i-Hybrid e-CVT automatgear: 122 hk. 142 Nm/3600 omdr./min (benzinmotoren). Topfart: 170 km/t. 0-100 km/t: 11,0 sek. 26,3 km/l (C-ENTER), 25,6 km/l.

 

Længde: 4,36 meter.

Højde: 1,57 meter.

Bagagerum: 377/1160 liter.

 

Udstyrsniveauer:

C-ENTER:

Bl.a. 17" alufælge, 2-zone klimaanlæg, adaptiv fartpilot, bakkamera, el-sideruder for og bag, multijusterbart læderrat, regnsensor, sædevarme, Toyota Safety Sense, Toyota Touch 2.

 

C-ULT:

C-ENTER + bl.a. 18" alufælge, farvede elementer i kabinen, blå interiørbelysning, metallak, ratvarme, mørktonede bageste sideruder, sort tag.

 

C-HIC:

C-ENTER + bl.a. 18" alufælge, farvede elementer i kabinen, blå interiørbelysning, metallak, ratvarme, mørktonede bageste sideruder, parkeringsassistent, nøglefri adgang og start.

 

FIRST EDITION:

C-ENTER + bl.a. 18" alufælge, farvede elementer i kabinen, blå interiørbelysning, metallak, ratvarme, mørktonede bageste sideruder, parkeringsassistent, nøglefri adgang og start, JBL audiosystem, LED lys, navigation, læderindtræk, sort tag.


Link til importøren


Hybridudgaven ovenfor har 15 mm lavere frihøjde end 1,2T versionen nedenfor.

 

 

 

 

 

Bagspoileren er skabt for at holde bagenden på bilen nede ved høj fart. Vægtbalancen er cirka 60/40 afhængig af drivlinen med størst vægt på forhjulene.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt