Med de unge enlige og par uden børn som den primære
købergruppe ændrer Toyota strategi. Eller rettere:
de udvider deres strategi til også at omfatte netop
dét publikum. Den helt nye C-HR er skabt som svaret
på det, ikke mindst det æstetisk bevidste publikum
sætter højt på ønskelisten, når de skal vælge bil.
Efter vores opfattelse vil æstetikken være det
allerhøjest prioriterede.
Den ser fænomenal ud, den nye C-HR, man sidder
højere end i traditionelle mellemklassebiler og den
vil for mange kunne erstatte konventionelle 5-dørs
biler – i princippet det, enhver kompakt
mellemklasse crossover gør. C-HR bringer blot i
højere grad den følelsesladede del af bilkøbet på
bane. Godt set, for i en verden, hvor stort set alle
nutidige biler kører godt, får følelserne friere
spil. Men køber man så katten i sækken og opdager
siden at følelserne har haft for frit et spil?
Svaret er et ubetinget: Nej!
Toyotas grundighed
Årsagen er, at Toyota med vanlig Toyota-grundighed
har gennemarbejdet bilen i enhver detalje, inden de
satte den i produktion (i Danmark lanceres den ved
årsskiftet). De første internationale prøvekørsler
gav en klar forståelse for, hvordan Toyota har omsat
deres strategi til at fungere i den virkelige
verden.
Designet er unikt, både indvendigt og udvendigt.
Billederne taler deres eget sprog og fortæller mere
end mange ord. Det unikke er imidlertid også, at man
endda har kunnet bevare funktionaliteten og har
kunnet gøre det indenfor en økonomisk ramme, som er
mulig for de allerfleste mennesker – i hvert fald
tilhørende den højt vægtede målgruppe.
Attraktiv pris
Når Toyota C-HR lanceres, gør man det til en
introduktions listepris på 290.000 kroner for den
såkaldte C-ENTER udstyrsversion. Også hvad udstyrs
betegnelserne angår, har man leget med ordene og
versionerne over hedder hhv. C-HIC og C-ULT. Udover
en særlig intro-udgave ”First Edition”, som man kun
har 100 eksemplarer til salg af, er der tale om et
gennemgribende højt udstyrsniveau.
Grunden til, at den attraktive prissætning har været
mulig, er ikke alene for at være skarp i
konkurrencen, men også fordi man har skabt C-HR på
den nye effektive TNGA platform (TNGA=Toyota New
Global Architecture), som forhånds definerer en lang
række tekniske elementer i bilens undervogn. Man har
desuden taget hybriddrivlinen fra den helt nye Prius
og lagt den til grund for den version, som man tror
på at 70 procent af alle kunder vil vælge. Den er så
suppleret med en drivline baseret på en ny, men
konventionel 1,2 liters turbobenzin motor, der kan
kombineres med en 6 trins manuel gearkasse eller en
automatisk ”Multidrive S” transmission.
Stor forskel
Vi har prøvekørt Toyota C-HR i såvel 1,2 liters
udgaven med manuelt gear (se on-board videoen her på
siden) og efterfølgende (efter at videoen var
optaget) også i hybridudgaven. Førstnævnte var
velkørende med en sprød affjedring og gennemsnitlige
europæiske køreegenskaber.
MEN: Den efterfølgende oplevelse af hybrid-udgaven
afslørede, at der er en verden til forskel på de to
varianter, når det kommer til selve kørslen.
Hybridudgaven har naturligvis de velkendte positive
egenskaber i form af medfølgende automatgear, blid
igangsætning (fordi den sætter i gang vha. elmotoren
alene – læs vores prøvekørsel af Toyota Prius,
hybrid drivlinen kommer jo derfra), lydsvag
motorgang, både når der køres på elektricitet alene
og når forbrændingsmotoren klarer opgaven. Den har
også begrænsningerne i form af lavere topfart (170
km/t versus 190 med 6M/T) og lavere anhængervægt
(720 kg vs. 1300 kg med 6M/T).
Hybridmotoren giver en ultra økonomisk og yderst
komfortabel køreoplevelse.
1,2 liters turbobenzinmotoren gør bilen sjovere at
køre i snævre kurveforløb (se videoen her på siden).
Kører bedre
Oven i det kommer en langt mere tilgivende og
komfortabel oplevelse af undervognen – uden tab af
styrepræcision og balance. Hybrid udgaven har en
frihøjde på 145 mm mod benzinmotorversionens 160 mm.
Det lavere tyngdepunkt kombineret med den ca. 50 kg
mervægt er formentlig årsagen – og Toyota oplyste da
også selv, at støddæmperne er forskelligt
konfigureret på de to drivline-varianter, også for
at kompensere for ændringen i bilens balance.
Det skal i øvrigt tilføjes, at C-HR i den manuelt
gearede version har en særlig motorstyring, som
regulerer motorens omdrejningshastigheder og dermed
gør gearskiftet endnu mere gnidningsfrit (det
oplever vi bl.a. i on-board videoen).
Vridningsstabil konstruktion
Helt grundliggende har Toyota skabt et yderst
vridningsstabilt karrosseri og chassis, man anvender
et regulært dobbelt wishbone baghjulsophæng, som
forhindrer at baghjulene styrer med, og uanset
komfortoplevelsen har man opnået en bil, som parerer
hurtige retningsskifte med usvigelig sikkerhed.
En dynamisk og godt kørende bil vil normalt få
følgeskab af potente motorer. Det sker kun delvist
for C-HR, for benzinmotoren præsterer 116
hestekræfter mens hybridmotoren frembringer 122. Med
turboladerens hhv. elmotorens hjælp øges
drejningsmomentet og et accelerationstal (0-100
km/t) for begge drivliner på omkring 11 sekunder gør
jo ikke bilen langsom. Køreegenskaberne lægger blot
op til noget mere, som, indrømmet, ikke kan bruges
til meget ved normal bykørsel, eksempelvis.
Langt på literen
Hybriddrivlinen gør det med den dækmontering, C-HR
kommer til Danmark med, muligt at køre 26,3 km/l.
Benzinmotoren har et forbrugstal på 16,7
(versionerne over den lette C-ENTER udgave) og 16,9
km/l.
Toyota opererer med tre udstyrsniveauer. C-ENTER er
temmelig godt udrustet med f.eks. 17” alufælge,
adaptiv fartpilot, 2-zone klimaanlæg, bakkamera,
el-sideruder både for og bag, multijusterbart
læderrat, Toyota Touch 2 multimediesystemet (inkl.
8” skærm placeret over midterkonsollen, men tættere
ved førerens synsfelt end man normalt oplever) og
ikke mindst Toyota Safety Sense, som omfatter aktivt
nødbremsesystem inkl. fodgængergenkendelse,
vognbaneassistent, skiltegenkendelse og automatisk
nedblænding af fjernlyset.
Over C-ENTER findes dels C-ULT og C-HIC, som med en
lille prisforskel er to parallelniveauer, hvor C-ULT
eksempelvis har sort tag alt imens C-HIC har
p-assistent, nøglefri adgang og betjening. Begge har
f.eks. 18” alufælge, metallak og ratvarme inkluderet
i prisen. Topudstyret i den produktionsbegrænsede ”FIRST
EDITION” omfatter bl.a. LED lys, navigation og
læderindtræk.
"FIRST EDITION" har LED lys som standard.
Prissætningen:
Den billigste Toyota C-HR er prissat til 289.280
kroner med 1,2 liters turbo benzinmotoren. Den
billigste hybridudgave koster 321.280 kroner – men
foruden hybriddrivlinen inkluderer prisen også
automatgear. Springet til de højere udstyrsversioner
kan bestemt anbefales, på den anden side: Hvis det
mest handler om C-HR designet, er C-ENTER
basisudgaven så godt klædt på, at den vil række til
de fleste menneskers behov.
Vælger man hybridversionen vil der henad vejen blive
kompenseret for den højere pris for dels pga. færre
reparationsomkostninger, dels fordi den bruge
markant mindre benzin og ligger en klasse lavere i
ejerafgft.
|