Siden introduktionen af den første Mazda CX-5 har
bilen været en stor succes. På verdensplan er der
solgt 1,5 millioner eksemplarer, den mellemstore SUV
udgør 25 procent af det samlede Mazda salg og selv i
Danmark, hvor afgiftssystemet spænder ben for
danskernes muligheder for at køre i de alsidige,
sikre og lidt større biltyper er 15 procent af det
samlede salg af Mazda biler CX-5 modellen.
Nu er en helt ny generation på vej. Den lanceres i
begyndelsen af juni – til trods for det har årets
første fire måneder for Mazda Danmark været de
bedste i CX-5 modellens historie. Det bliver næppe
dårligere fremover, måske tværtimod, for den nye bil
er prissat sådan, at prisforskellen mellem den
hidtidige version og den nye er helt ubetydelig – og
så er den naturligt nok endnu bedre.
Indstigningspris: 310.000 kroner
Den allerbilligste CX-5 koster blot 310.000 kroner
og den pris inkluderer temmelig meget udstyr,
oplyste Informationschef Jannik Olsen fra Mazda
Danmark, i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler af den nye bil på de snoede landeveje
omkring Barcelona i Spanien.
Den største udfordring for den danske importør
bliver muligvis, at få biler nok til Danmark. ”Sådan
var det, da den første CX-5 kom på markedet i 2012,
og det kan også igen blive situationen. Men nu må vi
se, hvis bilen bliver den succes, vi håber på, kan
det være, at fabrikken forbarmer sig over os og
sender nogle flere biler til Danmark,” smile Jannik
Olsen.
Der er ingen grund til, at den nye CX5 ikke skulle
blive en succes. Den første generation lancerede det
exceptionelle KODO design og den helt nye SKYACTIV
filosofi. Den nye bil er en udbygning af denne
basale tankegang og er bedre end forgængeren i
enhver henseende.
Visuel opstrammer
Visuelt har CX5 fået en opstrammer. Den har bagtil
fået et lidt mere boksagtigt design med knap så
meget sving i, den er dermed blevet enklere og så
har fronten, dvs. bilens ansigt, fået en markant
opgradering. Den nye front er mere 3 dimensional,
som man udtrykker det hos Mazda, og efter et
øjebliks betænkningstid, er undertegnedes reaktion:
Det har de egentlig gjort meget godt.
Også kabine designet er fornyet, men hvor det
udvendige design fortsat er unikt, er kabinen i
højere grad baseret på funktionalitet og dermed lidt
mere konventionel. Det er dog pænt og inkluderer nye
funktioner, som f.eks. head-up display, hvor de
vigtigste informationer projekteres op på en lille
skærm i synsfeltet under forruden, så rigtigt skabt,
at synsvinklen kan variere meget uden at tal og
bogstaver skjules – noget som visse konkurrenter har
haft svært ved at opfylde.
Mange rigtige løsninger
Det er ét af et utal af eksempler på rigtige
løsninger. Den automatiske nødbremse, som er
standard i alle versioner, også den allerbilligste
Cole variant, er et andet. Den virker helt op til 80
km/t og bringer bilen helt ned til 0 km/t.
Kombineres den med en adaptiv fartpilot fungerer
systemet op til 180 km/t. Sidstnævnte kan også
bruges ved køkørsel, hvor det holder en passende
afstand til den forankørende, helt ned til 0 km/t og
aktiveres da på ny, så snart man blot vipper med
speederen.
Den tekniske konstruktion er i bund og grund ny.
Omkring halvdelen af komponenterne i undervognen er
helt nye og bilens karrosseri har fået en
gennemgribende overhaling, som bl.a. har forbedret
vridningsstabiliteten 15 procent. Dimensionerne er
ikke meget forskellige fra forgængeren. Mest
iøjefaldende er det, at den er 3,5 cm lavere –
frihøjden er 19,2 cm – den er også en smule lavere.
Utrolig støjsvag
Ved præsentationen af den nye bil blev der lagt stor
vægt på den indsats, man har gjort for at få
lydniveauet bragt ned. Og det er usædvanlige
metoder, Mazda har benyttet. Eksempelvis
indbygningen af en dynamisk dæmper i den pind, der
fastgør stemplerne til plejlstængerne i diesel
motorerne. Et system, som i opstart fasen og ved
langsom acceleration modvirker de naturlige
svingninger såvel som motorbanken.
På ét punkt skal man som bilkøber dog være særlig
opmærksom: Mazda CX-5 har fået nye sæder. De er
komfortable og giver den rette understøttelse, men
kun, hvis man har en kropsfacon der passer. På
almindelig dansk: er man lidt bred over bagdelen,
har sæderne knap så god pasform. Men det er måske
mere stof til eftertanke for køberen og ikke
nødvendigvis for Mazda designerne.
Link til importøren |