Den helt nye Land Rover Discovery har tabt sig
næsten 500 kg i forhold til forgængeren. Det gør den
ikke bare mere økonomisk, men også langt bedre
kørende, viste de første korte prøveture i den nye
ultimative offroader på vejene omkring og i terrænet
på det naturskønne og udfordrende Tirsbæk Gods ved
Vejle.
Vægttabet var nødvendigt for at kunne opføre sig
miljørigtigt. Det er bl.a. opnået ved, at 85 procent
af bilens karrosseri og chassis er skabt i
aluminium. Også de avancerede dobbelte wishbone
forhjulsophæng og komplekse multilink/integrallink
baghjulsophæng er gjort gevaldigt lette og da den
såkaldte uaffjedrede vægt derved også er væsentligt
reduceret, har man helt grundliggende skabt en bedre
kørende bil.
Affjedringens mangfoldighed
Oven i det kommer så hele porteføljen af tekniske og
elektronisk styrede løsninger. Land Rover Discovery
er udstyret med luftaffjedring. Det giver i sig selv
en blid og tilgivende absorbering af ujævnheder ved
såvel on- som offroad kørsel, men giver desuden en
lang række muligheder, som ikke kan opnås ved
konventionelle hjulophæng.
Bilen kan hæves og sænkes efter behov. Det meste
sker automatisk, men den omstændighed, at frihøjden
er ikke mindre end 28,3 cm, når det avancerede
Terrain Response System indstilles på offroad
kørsel, og oven i købet i en snæver vending kan øges
yderligere 7 cm til overbevisende 35 cm, siger meget
om hvordan Land Rover har udnyttet mulighederne.
Sidstnævnte fungerer sådan, at hvis man skulle komme
til at sidde fast på ”bugen”, som Land Rovers danske
landechef, Michael Lund beskrivende udtrykker det,
vil bilen kunne løfte sig de ekstra 7 cm, og så kan
man i hvert fald bakke fri af ”grundstødningen” og
siden vælge en anden og mere farbar retning. Det er
offroad kørsel på højere niveau og det understøttes
af en vadedybde på rekordstor 90 cm.
Terrain Response 2
Selve Terrain Response systemet er 2. generation og
det er selvfølgelig blevet endnu bedre end 1.
generation. Dækmonteringen var ikke optimal ved
prøvekørslen på Tirsbæk Gods – men det var omvendt
heller ikke så fugtigt, at man hang fast i mudderet.
Faktisk var netop den situation meget sigende for
systemets tilpasningseffekt. Det registrerer perfekt
ustandseligt skiftende kørselsforhold og tilpasser
motorkræfterne og drivlinen optimalt. Så kommer man
frem, selvom slidbanen er stoppet helt til af
fastkørt jord. Ret godt klaret.
Men også on-road køreegenskaberne har haft gavn af
de mange ændringer og den sublime affjedring. De
første prøvekilometer mindede om det, man oplever i
en præcis, stabil og velafbalanceret stor SUV. Men
glem ikke: Land Rover Discovery er ingen SUV, den er
en regulær offroader, men så luksuøs og komfortabel,
at den i den i en grad, ingen anden kan mønstre, har
parret det bedste fra de to verdener, uden at give
afkald på noget som helst.
Pris på fornøjeselsen
Til en basispris på 900.000 kroner for den billigste
version har man naturligvis også forventninger til
bilen. I den anden ene af prisskalaen kan man komme
til at betale 1,5 millioner for den fine terrænbil.
Og så kan man let blive nødt til at overføre
yderligere et par hundrede tusinde kroner til
forhandlerens bankkonto, hvis man vil have den
udstyret efter alle kunstens regler – men selv da er
der stadig et stykke vej til de allerdyreste af
søstermærket, Range Rovers modeller…
…men det skal tilføjes, at Land Rover har pakket en
række fordelagtige leasingalternativer sammen, og at
bilens beskatningsværdi ved erhvervsmæssig
anvendelse er ganske attraktiv. Det vil mange kunder
givetvis kunne benytte sig af.
Motorerne
Land Rover Discovery kan købes med en 180-hestes
2-liters dieselmotor og en helt ny 240 hestes
maskine. Modelprogrammet inkluderer også en 258
hestes 3-liters diesel og en 340 hestes 6-cylindret
benzinmotor – der er lidt for enhver smag og
pengepung. Og alle dieselalternativerne er baseret
på AdBlue teknologien, som reducerer kvælstofilterne
i udstødningen med op til 98 procent og derved gør
det muligt at forbedre brændstofforbruget og
derigennem sænke CO2 udledningen.
Off-road videoen her på siden er optaget i udgaven
med den nye 240-hestes diesel. Den har vi også
prøvet kort på landevejen og begge steder virker den
som både et fornuftig og harmonisk valg.
Brændstoføkonomien på 15,6 km/l er ikke
væsensforskellig fra 180-hestes udgaven og absolut
acceptabel, når man tænker på at en Land Rover
Discovery er født med automatgear og permanent
firehjulstræk.
Elegante løsninger i rustikt miljø
Afhængig af behov kan alle Discovery versioner
leveres med diverse infotainment løsninger og det
hele styres elegant via knapper og 8” eller 10”
berøringsskærm i det nye elegante og endda rustikke
interiør.
En ganske særlig feature kan benyttes, hvis man
kører med anhænger (op til 3500 kg på trækkrogen for
de kraftigste versioner): Via en drejeknap i
midterkonsollen kan man styre bakning med anhænger,
som var det et rat man drejede på. Drejer man
knappen til højre, drejes bilens rat til venstre,
som det nu skal, hvis man gerne vil bakke et vogntog
til højre. Via retningslinjer i bakkameraet kan man
derpå styre vogntoget med stor præcision og
almindelig styrelogik, som når man bakker uden
anhænger. En pudsig oplevelse, og givet vis til
hjælp for mange, når der skal manøvreres med
hestetraileren eller hvad man nu måtte trække rundt
med. |